• تاریخ: 2014/04/20
  • شناسه خبر: 657

تهیه و انتخاب غذای سالم در بیرون از منزل

  مرضیه کامران، کارشناس مسئول تغذیه شبکه بهداشت و درمان شهرستان کهگیلویه:یکی از معضلات شهرنشینی ،مصرف غذاهای آماده غیر خانگی، فست فودها و غذاهای رستورانی است که به علل مختلف ممکن است سلامت انسان را با خطر مواجه سازد ...

 

مرضیه کامران، کارشناس مسئول تغذیه شبکه بهداشت و درمان شهرستان کهگیلویه:یکی از معضلات شهرنشینی ،مصرف غذاهای آماده غیر خانگی، فست فودها و غذاهای رستورانی است که به علل مختلف ممکن است سلامت انسان را با خطر مواجه سازد.

n00313709-b

غذاهای سرخ شده مانند: سیب زمینی سرخ کرده، همبرگر، مرغ سوخاری و…دارای مقدار زیادی روغن هستند و مصرف مکرر آنها سبب افزایش دریافت کالری و مستعد شدن برای اضافه وزن و چاقی می شود، بنابراین توصیه می شود مقدار و دفعات مصرف این نوع غذاها را کاهش داده شود، و یا در صورت مصرف غذاهای سرخ شده، حتما” از سبزی ها نیز در کنار آن ها استفاده کنید.

همچنین متوان به جای مواد سرخ شده از نوع تنوری آنها استفاده کرد، سیب زمینی تنوری نیز جانشین مناسبی برای سیب زمینی سرخ کرده است.

از اضافه کردن نمک به غذاهای آماده بپرهیزید

غذاهای رستورانی معمولا” پرنمک هستند بنابراین نیازی نیست به آن نمک اضافه کرد، سعی کنید عادت استفاده از نمکدان را از خود دور کنید.

فست فودها نیز ذاتا” دارای نمک زیادی هستند که مصرف کننده را مستعد افزایش فشارخون می نماید، میزان نمک اضافه شده در سایر غذاهای تهیه شده در رستوران ها نیز خارج از کنترل ماهستند، بنابراین از اضافه کردن نمک به این غذاها پرهیز نمایید.

یک وعده غذای فست فود به طور متوسط معادل یک هزار کیلو کالری یا بیشتر(یعنی نیمی از کالری مورد نیاز روزانه) انرژی تولید می کند ،بنابراین برای کاهش حجم غذای خود در رستورانهای خارج از منزل یا فست فود فروشی ها می توانید از تهیه کننده یا فروشنده غذا بخواهید غذا را با اندازه کوچکتری تهیه کند و یا محتویات داخل ساندویچ را کم کند.همچنین می توانید بخشی از غذای خود را برای وعده بعد نگهدارید و با خود به منزل ببرید.

نوشابه های گازدار کولا علاوه بر ایجاد سیری کاذب و اختلال در هضم غذا ،حاوی قند فراوان هستند .مصرف یک وعده نوشابه ،مقدار زیادی کالری بدون تامین مواد مغذی ضروری ،به بدن وارد می کند.آب ،دوغ کم نمک بدون گاز ،و نوشیدنی های کم شیرین و کم کالری سالمترین نوشیدنی ها هستند.

با آرامش غذای خود را میل نمایید

غذا را باید با آرامش جوید و از سریع خوردن غذا پرهیز کرد، قبل از اینکه کاملا احساس سیری و پری کنید دست از غذا خوردن بکشید و به دستگاه گوارش فرصت بدهید تا هضم و جذب مواد بهتر صورت بگیرد. در این صورت پس از صرف غذا احساس بهتری خواهید داشت

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست