تاریخ انتشار : یکشنبه 30 اکتبر 2016 - 12:59
کد خبر : 6347

دست‌های که بر سر درختان بلوط زاگرس سایه مرگ می‌افکنند

دست‌های که بر سر درختان بلوط زاگرس سایه مرگ می‌افکنند

طبیعت و منابع ملی منطقه پریکدان بویراحمد به بهانه چرای دام و پر کردن آتش بلال فروشان این بار با دست‌های پنهانی تخریب و به تاراج می‌رود.

139508071750438609045424نسیم دنا: طبیعت و منابع ملی منطقه پریکدان بویراحمد به بهانه چرای دام و پر کردن آتش بلال فروشان این بار با دست‌های پنهانی تخریب و به تاراج می‌رود.

به گزارش نسیم دنا از یاسوج، بلوط میراث کهن منطقه زاگرس است و اگر کاشان را به اسم گلاب آن می‌شناسند بلوط معرف حوزه زاگرس نشین و برگ بلوط نماد استان کهگیلویه وبویراحمد است.ذدر واقع استان‌های لرستان، ایلام، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد و خوزستان و استان‌های همجوار شامل منطقه زاگرس جنوبی هستند.

کهگیلویه وبویراحمد با داشتن ۲۰ درصد از جنگل‌های حوزه زاگرس یعنی یک میلیون هکتار جنگل از وسعت ۵ میلیونی جنگل‌های زاگراس همواره محل جنگ و ستیز طبیعت دوستان و زمین خواران بوده است. حدود ۸۰ درصد پوشش جنگلی استان زیرپوشش بلوط و ۲۰ درصد باقی مانده شامل درختچه‌های بنه، ارس، زالزالک، زبان گنجشک، کیکمه و بادام وحشی است.

اما مقصد بعدی زمین خوارن این بار منطقه پریکدان در ۱۰ کیلومتری یاسوج است. شواهد حاکی از آن است که میوه بلوط و برگ درختان آن توسط احشام و دام‌های اهالی منطقه برای تغذیه مصرف می‌شود و بلال فروش‌های محور شیراز یاسوج برای روشن کردن آتش خود به جان درختان بلوط افتاده اند.

و در کنار جاده دشتروم در بیخ گوش مسئولان منابع ملی و درختان کهن بلوط را قطع می‌کنند و این طبیعت خدادادی طعمه طمع‌ورزی عده‌ای از افراد و مافیای قاچاق چوب در جنگل‌های این استان می‌شود.
هر ساله تعداد زیادی از درختان بلوط به علت آفت زغالی یا بروز سایر بیماری‌ها ، قطع بی رویه درختان به دلایل مختلف ساخت و ساز، احداث جاده ارتباطی، تعریض زمین‌های کشاورزی، خانه سازی، ایجاد سنگ شکن‌های کوهی، تهیه ذغال توسط اهالی روستایی و بومی، آتش روشن کردن گردشگران در طبیعت، کوه‌خواری و زمین‌خواری از بین می‌رود. اما این بار قطع درختان برای احشام و توسط بلال فروش ها شاید سناریوی جدیدی برای مافیای زمین‌خواری باشد.

یکی از سوغاتی‌های گردشگران در دل طبیعت این استان متاسفانه روشن کردن آتش در طبیعت و رها کردن آن و سوختن جنگل‌های بویراحمد در جهل و نادانی برخی از این افراد است اما براساس شواهد و دلایل برخی از آتش سوزی‌ها در جنگل‌های استان عمدی بود و گامی از سوی زمین خواران بوده است.

در درحالی که به گفته کارشناسان رشد و تکامل یک نیمچه بلوط ۱۰۰تا ۱۵۰سال طول می‌کشد گاهی یک فرد به علت عدم آگاهی درختان بسیاری را فقط برای روشن کردن آتش کوچکی و تامین غذای روزانه احشام خود نابود می‌کند و بی خبر از اینکه سال‌ها باید بگذرد تا شاید دوباره این درخت رویشی داشته باشد.

کمتر از ۱۰۰ جنگلبان برای مراقبت از این وسعت جنگل در کهگیلویه وبویراحمد وجود دارد که بسیار پایین تر از استاندارد جهانی است. و براساس استاندارد باید برای هر هفت هزار هکتار جنگل یک جنگلبان وجود داشته باشد و در حالی در این استان برای هر ۶۰ هزار هکتار تنها یک جنگلبان دارد.

خسرو امیری از اهالی دشتروم پیرامون قطع درختان به خبرنگار تسنیم می‌گوید: متاسفانه برخی از دامداران به جای چیدن میوه بلوط با کندن شاخ و برگ درختان و قطع آنها می‌خواهند گوسفندان خود را سیر کنند غافل از اینکه با این راهکار کوتاه مدت آینده خود را از دست می‌دهند.

این روستایی با گلایه از بی‌توجهی مسئولان منابع طبیعی نسبت به دست درازی عده‌ای از مردم به منابع ملی، عنوان کرد: در روز روشن بلال فروش‌ها درختان را برای درآمد لحظه‌ای خود قطع می‌کنند و روستائیان شکم احشام خود را با بریدن شاخه‌های درختان کهن سیر می‌کنند و هیچ قدرت و اهرم بازدارنده‌ای برای مقابله با این افراد وجود ندارد.

وی تصریح کرد: قلب آدم با به زمین انداختن هر شاخه این درختان به درد می‌آید ولی متاسفانه عده‌ای بدون ترس هر روز این عمل زشت و غیرانسانی خود را تکرار می‌کنند و به ریش ما طبیعت دوستان می‌خندند.

بهشتی فر مدیرکل منابع طبیعی کهگیلویه وبویراحمد پیرامون قطع درختان منطقه پریکدان بویراحمد به تسنیم می‌گوید: گزارشاتی مبنی بر قطع درختان از سوی دامداران به این اداره کل اعلام شد و مسئولان منابع طبیعی بویراحمد در این رابطه پرونده تشکیل داده و برای بررسی میدانی موضوع در محل حضور پیدا کردند.

استان کهگیلویه وبویراحمد به عنوان استان چهار فصل در کشور و جهان شناخته شده است و این استان نام خود را مدیون طبیعت بکر و مواهب خدادادی است که جنگل‌های بلوط بخشی از این طبیعت سحر انگیز را شامل می‌شود که سالانه تعداد زیادی از گردشگران در سایه این درختان می‌آرامیدند و اگر قطع درختان به هر بهانه و تخریب منابع ملی اینگونه پیشروی کند شاید فردا دیگر درختی نباشد پس می‌طلبد نه تنها رسانه ملی و محلی استان بلکه دوستداران طبیعت، سازمان‌های مردم نهاد و مسئولان ملی و محلی بیش از پیش در راستای نهادینه کردن فرهنگ احترام به درخت و مراقبت از آنها بکوشند تا بیش از این شاهد از بین رفتن منابع و سرمایه‌های ملی نباشیم.

گزارش از سیده زهرا موسوی

منبع : تسنیم

انتهای پیام/

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

همراه اول

گزارش تصویری

گردشگری

خبرگزاری های کشوری سایت‌های استانی