تاریخ انتشار : دوشنبه 18 جولای 2016 - 20:28
کد خبر : 5837

رسانه ها باید محور وحدت ،حافظ ارزشها ،اعتقادات ومنافع ملی باشند/ هر جا که تاکید بر منافع ملی نبود ما ضرر کردیم /مطالبات ما منطقی در سفر رئیس جمهور از جانب رسانه ها مطرح شود

رسانه ها باید  محور وحدت ،حافظ ارزشها ،اعتقادات ومنافع ملی باشند/ هر جا که تاکید بر منافع ملی نبود ما ضرر کردیم /مطالبات ما منطقی در سفر رئیس جمهور از جانب رسانه ها مطرح شود

ما مشکلمان با عرصه رسانه این است که گاها خبرهایی در پایگاه خبری و نوشتاری آنها می بینیم که منبع خبر برای آنها مشخص نیست که خبر گاهی کذب است خبر گاهی اوقات ناامید کننده است و گاهی اوقات نیز خبر آسیب زننده است.

18089اشاره:

نسیم دنا : فرهنگ زیربنای توسعه است وکارهای فرهنگی همیشه مورد توجه دولتها در جوامع بشری بوده است.پس از پیروزی انقلاب اسلامی دولتها در مسیر ترویج فرهنگ ایرانی و اسلامی گامهای بلندی برداشته اند اما در برخی مواقع توسعه در بخشهای سیاسی واقتصادی مقدم بر توسعه فرهنگی بوده است.

از زمان تصدی دکتر دهبانی پور که از چهره های فرهیخته علمی ودانشگاهی است به سمت مدیرکل فرهنگ وارشاد اسلامی استان کهگیلویه وبویراحمد گامهای ارزشمندی در زمینه های گوناگون برای ارتقاء فرهنگ وهنر استان برداشته شده است که نوید بخشآینده ای روشن در عرصه فرهنگ وهنر استان است.

ایشان از رزمندگان دوران پرافتخار دفاع مقدس است که که توجه خاصی به حوزه رسانه ومطبوعات دارد ودر دوران مدیریت ایشان ساماندهی خوبی در حوزه مطبوعات بالاخص پایگاههای خبری صورت گرفته که نشان از نگاه ویژه ایشان به حرکت وکار رسانه ها برمحور ومدار قانون است.

وی بر این باور است در عصر امروز که فرهنگ جهانی شده باید از فرهنگ ملی واعتقادی خویش به خوبی با ابزارهای فرهنگی پاسداری کنیم ورسانه ها نیز به منافع ملی وعمومی بیش از هر زمان دیگر توجه کنند و محور وحدت وهمدلی در استان باشند.

خبرنگار هفته نامه  نسیم دنا در فضایی صمیمی و دوستانه با ایشان به گفتگو نشست تا از فعالیتها ودغدغه های فرهنگ وهنر در استان سخن بگوید.آنچه در پی می آید حاصل گفتگوی اختصای خبرنگار نسیم دنا با مدیرکل فرهنگ وارشاد اسلامی استان است که از نظر خوانندگان گرانقدر می گذرد.

جناب آقای دکتر دهبانی پور ضمن عرض سلام جهت آشنایی خوانندگان لطفا مختصری از بیوگرافی ،مسئولیتها ونیز روزهای حضور خود در دوران دفاع مقدس بیان بفرمایید؟

من هم عرض سلام وادب دارم خدمت مردم ولایت مدار وفرهنگ دوست استان کهگیلویه وبویراحمدوهمچنین تشکر از تشریف فرمایی شما وحساسیت در رابطه با کار رسانه ای و اطلاع رسانی که برای مردم زحمت می کشید عرض می شود واقعیت قضیه من دو سه تا ساختار اداری را حضور داشتم اولین ورود من سال ۱۳۶۱به جهاد سازندگی بود که به عنوان مسئول شوراهای روستایی بهمئی مشغول به کار شدم حدودا دو سال را در جهاد سازندگی در حال هوای قبل از وزارتخانه شدنش در کنار سایر عزیزان جهادگر انجام وظیفه می کردم ،در ادامه در سال ۱۳۶۳به استخدام آموزش وپرورش درآمدم و به عنوان مربی انجام وظیفه کردم.

سال ۱۳۶۶ به دانشگاه تهران رفتم ودر رشته علوم سیاسی مشغول تحصیل شدم.سال ۱۳۷۰فارغ التحصیل شدم و در آموزش وپرورش استان کهگیلویه وبویراحمد به عنوان دبیر شورای تحقیقات وهم مدرس مراکز آموزش وپرورش ودانشگاه فعالیت نمودم.بعد در کنار آن به عنوان مسئول آموزشهای ضمن خدمت آموزش وپرورش مشغول شدم وبه مدت سه سال نیز مسئول آموزش عالی فرهنگیان که امروز به دانشگاه فرهنگیان از آن نام می برند انجام وظیفه می کردم.

سال ۱۳۷۹به عنوان عضو هیات علمی وارد دانشگاه دولتی یاسوج شدم چرا که در فاصله ۷۰ تا ۷۴ فوق لیسانس در همین رشته گرفتم و بعد از عضویت هیات علمی معاونت فرهنگی دانشگاه یاسوج را به مدت ۴سال در خدمت دانشگاه و دانشجویان بودم.

از بهمن ماه سال ۹۳نیز تا کنون  عهده دار مسئولیت  اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کهگیلویه وبویراحمد هستم که مامورم از طرف دانشگاه.

در حوزه مسئولیتهای اجتماعی و وظایفی که از حیث انسانی و رسالت انسانی قابل توجه است انجام وظیفه کردم. دانش آموز بودم که وضعیت جنگ بود در کشور ، درسال ۶۰ سوم دبیرستان بودم به جبهه اعزام شدم اولین حضورم در عملیات فتح بستان یا طریق القدس بود . در سال ۶۱ نیزدر عملیات فتح خرمشهر شرکت داشتم در شب عملیات مجروح شدم. هم در زمان دانشجویی ،معلمی وجهادی در عملیاتهای مختلف در ۷دوره به عنوان یک فرد عادی بسیجی در جبهه ها حضور پیدا می کردم که حدود سه سال حضور در دوران پرافتخار دفاع مقدس را در کارنامه خود دارم که رسالتی بود که در آن مقطع بر دوش ما بود که باید انجام وظیفه می کردیم.

عضویت در شوراهای ومجامع مختلف مستمر بود از قبیل شوراهای فرهنگی وپژوهشی در استان ، آموزش وپرورش ،تحقیقات و ارشاد اسلامی

حوزه فرهنگ وهنر در دولت یازدهم چه دستاوردهایی داشته است؟

عرض می شود کار فرهنگی تاثیرات آن ممکن است آنی نباشد و زمان بر است. برنامه هایی که یک وزیر طراحی می کند دولت طراحی می کند یا یک نظام حاکمیتی، حتی حالا حالاها باید زحمت بکشد آن کارها اثر گذار شود . بدین جهت که کارهای ضد فرهنگی به دلایل مختلف تاثیر، زودتر نتیجه می دهند تا شما احیا کنید تبلیغ کنید.کار سختی است تلاش زیاد می خواهد از طرفی ما که کار فرهنگی می کنیم متوجه این باشیم در یک دنیای جهانی شده مدعی کار فرهنگی می باشیم دنیایی که بعضی ها فرهنگ و نسبیت فرهنگ را قبول ندارند .

امروز فرهنگ جهانی شده است. در این فرهنگ جهانی باید فرهنگ دینی وملی خودمان را از آن پاسداری کنیم. طبیعی است کار راحتی نیست بودجه قابل توجهی، تلاش زیاد وهمکاری زیاد می خواهد.

آنقدر که آنها می دوند که به ما آسیب وارد کنند ما ممکن است ندویم و گاها کارشان به استحاله فرهنگی در جامعه منتهی می شود که به عناوین مختلف از آن نام برده می شود . ناتوی فرهنگی ، تهاجم فرهنگی ،استحاله فرهنگی …

از رهبری معظم انقلاب گرفته در صدر تا ذیل همه می دانند هجمه فرهنگی به سمت ممالک مخصوصا کشورهای جهان سومی وشرق وجود دارد ما هم از این قاعده مستثنی نیستیم لذا هرچه کار فرهنگی کنیم کم است.

دستگاههای فرهنگی در مملکت ما فرآوانند تکثر دارند نقش ها هم زیاد شده در کار فرهنگی، نیاز هست این تکثر دستگاه هم وجود داشته باشد من نمی خواهم نافی تکثر شوم اما هم پوشانی کم است یعنی ما یه جاههایی بتوانیم کارها را رصد کنیم نقاط ضعف وقوت را ببینیم و سرانجام کارمان را بهینه کنیم.

بعضی ساختارها مثل شورای فرهنگ عمومی تعریف شده که متولیان فرهنگی هر از چندگاهی همدیگررا ببینند دور هم بنشینند که این شورا هم ماموریتهای خاص خود رادارد. ممکن است ما نتوانیم در همه مقوله های فرهنگی وارد شویم این دستگاهها ماموریتشان فرهنگی است اما ساختارها متفاوت ، ممکن نگاهشان متفاوت باشد و سرانجام همین ها گاهی مدیریت واحدی ندارند که ما بودجه ها را دریک جا متمرکز کنیم ، برنامه ها را با وحدت پیش ببریم وتلاش کنیم. این نقصانهایی است که وجود دارد . ممکن است آنقدر که دلمان می خواهد نتیجه ندهد.

اما دولت به جهت عزم واراده ای که در حوزه فرهنگ دارد مثل سایر دولتها در نظام اسلامی وبا نگاهی معطوف به رسالتهایی که حاکمیت اسلامی در جامعه اسلامی دارد برنامه ها یی را هرساله درحوزه فرهنگ وهنر تدوین می کند که باعث ارتقاء سطح بینش و آگاهی جامعه شود باعث تبیین مبانی ارزشی وملی جامعه شود.

منتها نباید محدودیتها را نبینیم نباید مشکلات منابعی وبودجه ای را نبینیم. این در حالی است که البته اراده محکم کسانی که در حوزه فرهنگ کار می کنند اراده قابل قبول و قابل توصیفی است صرف بودجه نیست صرف نگاه به منابع نیست بلکه این اراده، اراده ای است که همراه با اعتقاد وبا نگاه معنوی است به مسائل اعتقادی مردم و مسائل دینی مردم و ودر یک کلام به مسائل فرهنگی مردم. حالا به هرحال این دولت هم برنامه خاص خود رادارد.

از شاخص ترین برنامه های دولت تدبیر وامیددر حوزه فرهنگ وارشاد اسلامی توضیح بفرمایید؟

ما در حوزه فرهنگ وارشاد اسلامی چند تا محور برنامه را می توانیم داشته باشیم یکی بحث جشنواره هاست، جشنواره ها البته ایراداتی بش وارد هست نقصانهایی دارد، اما هنوز یکی از محور برنامه هایی است که می تواند در جهت تبیین وتبلیغ اعتقادی ومبانی ملی جامعه نقش داشته باشد. مثلا برجسته کردن نام وشخصیت ،مقام و به هرحال اندیشه امام هشتم تحت عنوان جشنواره رضوی ، اگرچه آن خود بزرگ است اما بالاخره لازم است که به نسل جدید به نسلهای دیگر به دنیا به جهت اینکه امام هشتم در مملکت ما دفن است به او توجه ویژه تر شود ،اگرچه همه امامان برای ما قابل توجه وقابل احترام هستند اما خوب محور بشود در مملکت ما همین امام .

مثلا جشنواره رضوی و جشنواره هایی از این دست که قاعدتا در حوزه مسائل فرهنگی داریم . جشنواره امام سجاد (ع) درسال قبل بوده تحت عنوان سیره امام سجاد ،شعر در سیره امام سجاد یا مشک تشنه ای که قاعدتا به تصویر می کشد مظلومیت امام حسین (ع) را و مسائلی از این دست . جشنواره هایی که در حوزه هنر باز به گونه دیگر هست تئاتر استانی ،جشنواره شعر ،جشنواره هایی مربوط به مسائلی که می تواند در راستای مبانی اعتقادی ملی باشد برای جامعه فرحبخش وشاد باشد به مناسبتهای مختلف در دستور کار داریم .

در حوزه آموزش تلاش بر این هست اگر قرار کار فرهنگی صورت بگیرد ،محور کار فرهنگی آموزش است ارتقاء سطح دانایی وآگاهی است.

در حوزه های مختلف تلاش شده به شعرا به موسیقی دانان ،تئاتری ها ،موسسات قرآنی ،جامعه القرآن ها آموزش داده شود . مثلا در فلان منطقه بهمیی ،مارگون ،کهگیلویه ،دنا و یاسوج و نقاط دیگر استان بعضی کلاسهای آموزشی ورشاپ ها را داشته باشیم بتوانیم به آنها آموزش دهیم .

بعضی ماموریتها وبرنامه ها که به شکل موردی می توان به آنها اشاره کردمثلا شورای فرهنگ عمومی، به عنوان یک ساختار تقریبا نزدیک قابل قبولی است نمی گویم ضعف ندارد هنوز هم باید در این ساختار تجدید نظر کرد ولی یک ساختار قابل قبولی است که بتواند مشکلات و معضلات فرهنگی هر منطقه ای را مدیریت کند که ما در سطح شهرستانها و استان داریم دستگاههای فرهنگی بنشینند دیالوگ می کنند پیگیری می کنند .

در کنارش انجمن مفاخر را داریم به عنوان انجمنی که بتواند بر اساس یک معیارها وشاخصهایی تشخیص دهد لیست کند هر از چند گاهی از مفاخر استان در حوزه های فرهنگی هنری در حوزه های ویژه تر بگوییم مذهبی ودینی و اعتقادی، از کسانی که پیش قراولند و نامی دارند شناسایی شده و تجلیل شود .

از محورهای دیگر اساسی ما موسسات قرآنی و جامعه القرآن ها است .واقعیت یک سالی است که با مشکلات منابعی در این زمینه رو به رو هستیم ولی این موسسات کار قرآنی در سطح استان انجام می دهند که کار قابل قبولی انجام می دهند و تلاش در این است که پوشش شود تا مشکلات آنها برطرف شود.

مثلا ما در ماه مبارک رمضان تحت عنوان جشن رمضان تفاهم با وزارت خانه داریم در همه شهرستانها و بخش ها و مناطق فعالیت های قرآنی از جمله مسابقات قرآنی ، روخوانی قرآن شبی با قرآن، شعر در قرآن و تحت عناوین مختلف ،تلاش می شود مبانی قرآنی و سیره معصومین برای مردم به تصویر کشیده شود.

در عرصه های شعر موسیقی تئاتر سینما و سایر محورها برنامه هایی  نیز وجود دارد.درمجموع این منتهی به این می شود که فرهنگ جامعه را از حیث اعتقادی و دینی و ملی پاس بداریم.که باعث ارتقا سطح فکر و آگاهی مردم بشویم و طبیعتا جامعه دینی است و باید مبتنی بر این سکنات و بینش های آنها باشیم.

جناب آقای دکتر دهبانی پور با توجه به در پیش بودن سفر هیات دولت اداره کل فرهنگ وارشاد اسلامی چه طرحها و برنامه هایی برای این سفر پیش بینی کرده است ؟

به عنوان متولی دستگاه فرهنگ و ارشاد در چند محور با این موضوع رو به رو هستیم آمدن هیئت دولت و در راس آن رئیس جمهور فرصت خوبی برای استان است و یک ظرفیتی است که دارد ایجاد می شود که ما بتوانیم از این فرصت در شناسایی و قابلیت های استان و در معرفی ضعف ها تلاش بکنیم.

نگاه به این سفر باید از منظر نگاه به منافع ملی باشد منافع شخصی  را در این سفر نبینیم و یا طرح های مشابه این ، هرکسی برای خودش دست بلند نکند فریاد نکشد و مطالبه نکند ،بلکه ما منافع عمومی را ببینیم همه جناح ها و احزاب ها منافع عمومی را ببینند. رسانه ها نقش و رسالت مهمی در این راستا دارند ما عوض اینکه سیاه نمایی کنیم به توانمندیهای و ظرفیتها در استان بپردازیم.

به طور مشخص در بحث مجتمع های فرهنگی و هنری یکی دو پروژه جز پروژه هایی است که دنبال این هستیم در سفر رئیس جمهور اعتبار اختصاص داده شود، یکی تالار مرکزی در شهر یاسوج که متوقف است .ساختمان تحت عنوان مجتمع فرهنگی هنری یاسوج که ساختمان اداری است .بعضی از پروژه ها هم نیمه تمام، مثلا در بهمئی مجتمع فرهنگی هنری ایجاد کردیم ولی تجهیز نشده و محوطه سازی انجام نشده ،در گچساران مجتمع فرهنگی هنری هست با ۲۰ درصد کار به بهره برداری می رسد. لنده زمین شهرداری اهدا کرده کلنگ زنی شده ولی تا کنون اقدامی انجام نشده است . لیست این پروژه ها ارائه شده تا از محل هایی پیش بینی بودجه شود. آیا منتهی به تخصیص بودجه می شود یا نه اطلاعی نداریم و در معرفی سایر مجموعه ها نیز تلاش خواهیم کرد.

مثل شبکه فرهنگ قرار است طرحی از سوی وزارت خانه ارائه شود اگر وزیر فرهنگ تشریف بیاورند ، استاندار طرح موضوع کند مراکزی مثل سایر مراکزاستانهای دیگر در استان ما ایجاد شود، که مراکز آموزشی و سرگرمی و غنی سازی اوقات فراغت نسل نوجوان و جوان است.

این شبکه ،مجموعه ای مثل کافی نت و گیم نت ها را در سطح استان ها رواج می دهد و مقداری به بحث بیکاری و اشتغال می پردازد.

در برخی استان ها خوب رواج دارد نیاز به بودجه دهی و فضای لازم دارد که در حال بررسی است و به عنوان یک کار نرم افزاری که در حوزه اشتغال و ارتقا سطح فکری کارهایی را انجام میدهد.

چه تعداد نشریه ،پایگاه خبری وخبرگزاری در سطح استان فعالیت می کنند.

در رابطه با پایگاه های خبری مقطعی که ما در اداره کل فرهنگ و ارشاد حضور پیدا کردیم ،تنها یک سایت مجوز دار در استان داشتیم البته دلیل آن هم این بود کار ساماندهی پایگاههای خبری به تازگی در کشور در حال انجام بود و امروز حدود ۲۵ پایگاه خبری مجوز دار داریم.

تفاوت اینکه یک رسانه مجوز دارد و با یک رسانه بدون مجوز است ، یعنی آن رسانه یک شناسنامه دارد و دارای هویت است وجهت بررسی کار ما آسان می شود .نه اینکه آنهایی که مجوز ندارند قابل قبول نیستند بلکه نشریه وپایگاه  خبری که مجوز دارد، مثل اینکه شناسنامه دار و هویت دار هست.هویتش جایی ثبت و ضبط شده به محضی که بخواهیم صاحب امتیاز و مدیر مسئول آنها شناسایی می شود،که اقدامات خوب و بد آنها را می توانیم مدیریت کنیم و آنها مسئولیت پذیر می شوند.

فواید و مزایایی دارد این سامانه ای شدن  در حوزه رسانه ،کسانی که اقدام به ثبت مجوز کردند که البته برخی ثبت نام کردند و در انتظار نوبت هستند انتظار می رود آنهایی که مجوز ندارند به سامانه مراجعه کرده و ثبت نام کنند و صاحب مجوز شوند و هویت تعریف شده و منطقی داشته باشند و کار ما نیز جهت مدیریت راحت می شود.

در رابطه با نشریات ما الان ۴ روزنامه داریم،آمار روزنامه ها آمار قابل قبولی است در مقایسه با برخی از استان های مثل ما ،مطلوب است

چندین  خبرگزاری ، هفته نامه ، ،ماهنامه ،فصل نامه که برخی مجلات تخصصی هستند و البته اینها مجوز دار هستند.این نشریاتی که مجوز دارند هر از چندگاهی بر اساس شاخصها وآیتم هایی از یارانه هایی برخوردار می شوند.تلاش ما به همین خاطر است که خبرنگاران باید به خبرنگاران حرفه ای تبدیل کنیم .که حتی برای این سفر رئیس جمهور متاثر شدم که حتی یک خبرنگار مجوز دار نداریم خبرنگار مجوز دار یعنی خبرنگاری که در سامانه ثبت نام کرده، از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز بگیرند و دارای کارت خبرنگار حرفه ای شود.

ممکن این افراد با رسانه های مجوز دار کارکنند و از لحاظ فردی از نظر من صلاحیت دارند اما باید فرآیند قانونی را جهت اخذ کارت حرفه ای خبرنگاری طی کنند ودر این زمینه عقب هستیم.

گاها در روز خبرنگار گله دارند که ما خبرنگاریم و شما مدیر مسئول سایت و سردبیر را تجلیل می کنید.حرف آنها درست و می طلبد که خبرنگار واقعی دیده شود اما، ما بر چه معیاری می گوییم فلانی خبرنگار، حداکثر اینکه ما نامه ای به مدیر مسئول سایت می دهیم و ممکن وی خودش و یا کسی دیگری که نزدیک به خودش هست را معرفی کند و ما در این زمینه تقصیری نداریم.

بهترین راه اینکه در سامانه ثبت نام کنند و خبرنگار مجوز دار شوند و ما نیازی به مکاتبه با مدیر مسئول نداریم و خبرنگار می شناسیم و از آنها در برنامه ها دعوت می کنیم.

خانه مطبوعات یک تشکل صنفی برای اهالی رسانه است با توجه به اینکه اخیرا انتخابات برگزار شده الان در چه وضعیتی است؟

خانه مطبوعات یک تشکل صنفی است که می تواند بسیار در امر مطبوعات به ما کمک کند هم در برگزاری جشنواره ها، هم نمایشگاه ها و هم در رصد مسائل مطبوعات، خوب اگر واقعا پای کار پاشند بسیار می توانند اثر گذار باشند.

از گذشته عزیزانی زحمت کشیدند ومن همین جا تشکر می کنم، اما یه اختلاف جزئی سبب می شد کار به سرانجام نرسد.

وما طی چند جلسه اطلاع رسانی تلاش کردیم این انتخابات برگزار شود .بخشی از آن تحت حوزه ارشاد و معاون مطبوعاتی من نیست ، بخش کار خصوصی و صنفی است.با این وجود ما از جانب کسانی که کارمطبوعاتی می کنند این صنف را تشکیل دادیم .شرایطی را که وزارت خانه در نظر گرفته بود نمیشه گفت سخت بود ولی اعمال آن در استان ما سخت بود.

مصادیق دراستان کمتر داشتیم و تلاش کردیم بحث بیمه و سطح سواد که لیسانس به بالا بود که می توان محدودیت ایجاد کندتا حدودی حل شود.

حدود ۳۰ نفر از این ویژگی ها برخوردار بودند که طی چند نشست به این نتیجه رسیدند که انتخابات برگزار شد و بعد از انتخابات اعتراضاتی بود . بخشی از جامعه مطبوعاتی از وزارتخانه و استان پیگیری کردند و مطالبه تجدید نظر در انتخابات را داشتند.

ما در تلاشیم از اتفاقی  که افتاده ، به عنوان خانه مطبوعات از آن دفاع کنیم مگر زمانی که ببینیم ایرادات ،ایرادات اساسی باشد. آنوقت باید راهکاری برای آن پیدا کرد.

اعضا مشخص شده هنوز جلسه انتخاب رئیس و نائب رئیس را انجام نداده اند و ما منتظر اعلام آنها هستیم و اعتراضات را نیز بررسی، تا به یک تشریک مساعی برسیم.

به عنوان متولی حوزه مطبوعات ورسانه ها چه صحبتی با فعالان عرصه رسانه دارید؟

خبرنگاران و کسانی که کار رسانه ای انجام می دهند چه آنهایی که پایگاه خبری دیجیتالی در اختیار دارند چه آنهایی که رسانه مکتوب را در اختیار دارند یک رسالتی از قبل انجام وظیفه در جامعه دارند وآن این است که بتوانند اطلاع رسانی به مردم کنند. و خدمات دولت و نظام را به گونه ای عرضه کنند که واقعیت دارند وخوب آگاهی بدهندو از آنطرف نیز مطالبات وخواست مردم به شکل واقعی به مسئولان و دولت مردان انتقال دهند .

ما معتقد نیستیم که یک امر غیر واقعی اتفاق بیفتد ، هر آنچه که هست به شکل واقعی اتفاق بیفتد . اولا در راستای منافع ملی، اون منافعی که سودش برای همه است اون منافعی که ما را به اجماع واتفاق نظر می رساند یعنی دیگر نفع من ونفع شما نیست نفع عموم جامعه است . یک رسانه باید منافع عمومی را در نظر بگیرد ،منافع ملی را در نظر بگیرد،منافع عمومی استان را در نظر بگیرد این مهم براش نباشد مدیر مثلا فلان دستگاه چه کسی باشد یا مثلا او خود چه مطالبه ای دارد بلکه براش این مهم باشد که آیا از قبل این خبر و این گزارش من این حرفی که من دارم می زنم استانم ضرر می کند یا سود میکند. خوب طبیعی اقتضای عقل این است ،عقل می گوید اگر سود می کنی این حرف را بزن این گزارش را منتشرکن این تحلیل را بزن،  اگر میدونی ضرری عاید استانت میشه ،یا منجر به این می شود که کسی خدای ناکرده تخریب میشه و اگر به ایلی و فردی هتک حرمتی می شود نباید منعکس شود، که این ضعفی است که البته ما گاها می بینیم، افکار عمومی هم متوجه هست مرتب از ما می خواهند که مدیریت کنیم . این در حالی است که مطبوعات وپایگاههای خبری کارهای بزرگی انجام می دهند آنها را هم نباید نادیده گرفت یعنی ما باید خدمات این عزیزان را از این زاویه ببینیم که دارند به استان خدمت می کنند.

ولی باید تلاش بشه روحیه امید ، روحیه نشاط ،روحیه زندگی وزندگی سازی را در مردم نگه دارند زنده بکنند، احیا کنند تا تداوم پیدا کند نشاط در زندگی وتلاش در زندگی .

جامعه ای روی سعادت را نخواهد دید که جامعه ای ناامید باشد واگر ما این نا امیدی را از قبل یک رسانه رسمی در جامعه القا کنیم گناه نابخشودنی کردیم.طبیعتا اینگونه است حتما باید جامعه را امیدوار کرد و متکی بر منابع غنی که جامعه دارد از حیث منابع زیر زمینی و انسانی ومتکی بر نوع نظامی که مستقر در جامعه است .

نظام اسلامی که امید و انتظار خمیرمایه های اعتقادی اش هست ما این امید را احیا و زنده کنیم . بهرحال این رسالتی است که بردوش اهالی رسانه و مطبوعاتی هاست . رسانه ها کمک بکنند تا این روحیه امید در جامعه عرضه شود. مطالبات ما منطقی در سفر رئیس جمهور از جانب رسانه ها مطرح شود ما دنبال منافع فردی نباشیم به دنبال تفرقه و شکستن نباشیم.

تجربه این را به ما گفته روسای جمهور قبلا هم به این استان سفر کردند و دیدیم هرجا که اجماع و وحدت نبود هر جا که تاکید بر منافع ملی نبود ما ضرر کردیم. یعنی با فضای احساسی آمدیم در عرصه و با احساسات خواستیم مسائل ومطالبات را مطرح کنیم توفیق برای ما حاصل نشد . مهم این است که ما به شکل واقعی در راستای منافع عمومی ، مسائل را دنبال کنیم و مطبوعات وپایگاههای خبری و رسانه ها در یک کلام رسالت بزرگی در این راستا بر دوش دارند که انجام وظیفه کنند.

جناب آقای دکتر دهبانی پور  اصحاب رسانه هم انتظاراتی از مسئولان دارند شما به عنوان متولی این عرصه مطالبات رسانه را باید به گوش مسئولان هم برسانید در این زمینه توضیح بفرمایید؟

نمی شود گفت مطبوعات فقط تکلیف دارند اینها ضمن تکالیفی که بر عهده دارند از جانب جامعه حقوقی هم دارند باید آن حقوق  هم دیده و رعایت شود . این رابطه باید دو طرفه باشد حق آنها است براساس نظم با مدیر استانی به راحتی رابطه برقرار کنند و بتواند عملکرد مدیر نقد کنند ونقد یک مدیر به معنای تخطئه نیست به معنای تخریب یک مدیر نیست . مگر اینکه یک امر و اغراض ساماندهی شده باشد.وگرنه نقد رسانه ای می تواند نقد ی منصفانه ، منطقی و در راستای توسعه استان باشد.

هر مدیر یک سطح و تحمل خاصی دارد ،وبرخی مدیران هم ممکن حوصله کمتری داشته باشند ممکن برخی نیز سعه صدر خوبی داشته باشند . هر نقدی که جهت بهتر شدن امور باشد باید آن مدیر ازآن استقبال کند وگزارش کار وعملکرد خود را به خبرنگارارائه دهد و در مقابل نقدش دفاعیه داشته باشد که در آن جوابیه ودفاعیه جوانب امر روشن شود و نه به عنوان تهاجم بلکه طبق قانون مطبوعات جوابیه دهد.

جلساتی را با استاندار  مجترم استان که از چهره های فرهیخته ودانشگاهی است و مطبوعاتی ها داشتیم  ودنبال می کنیم .روز خبرنگار با دعوت از نمایندگان مجلس سعی کردیم پیام جامعه مطبوعاتی  را به مسئولان ارائه دهیم.تلاش خواهیم کرد در مناسبت های مختلف در معرفی مطالبات کوتاه نیاییم.

برخی مطبوعاتی ها در بحث آگهی ها مطالباتی داشتند که اکنون این آگهی ها به سمت سامانه ای شدن پیش رفته و امید است حل شود.

مدیران هم طبق قانون موظفند آگهی ها خود با اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان هماهنگ کنند و امیدوارم به زودی مشکلات خانه مطبوعات مرتفع شود و اعضاء آن کارشان را شروع کنند .در مناسبت های مختلف از آنها دعوت می شود و پیرامون مسائل مختلفی که دارند صحبت کنند و دیده شوند.

در صحبتهایتان به تشکیل انجمن مفاخر در ارشاد اسلامی اشاره کردید در این زمینه برای معرفی مفاخر استان چه برنامه هایی دارید؟

در رابطه با تشکیل انجمن مفاخر ، آیین نامه انجمن مفاخر مربوط به گذشته است .در انجمن مفاخر استاندار به عنوان رئیس وحضرت آیت الله ملک حسینی نماینده محترم ولی فقیه عضو هستند مدیرکل ارشاد نیز دبیر آن هست.

در دولت گذشته در استان ما این انجمن تشکیل نشده بود و در این دولت تا کنون دو جلسه آن برگزار شده ، انجمن یکسری دستور العملی دارد با توجه به معیارها که مثلا به چه کسی می گویند مفاخر و ما آن را حوزه فرهنگ، هنر و مذهبی شناسایی کنیم و به فراخور بودجه و برنامه مراسم تجلیل بگذاریم و آثار آنها را نیزبه جامعه معرفی کنیم. در جلسه اول انجمن مفاخر  مرحوم حضرت آیت الله ملک حسینی به عنوان اولین شخص پیشنهاد شد و به اتفاق آرا انتخاب وبه تصویب رسید  که کنگره ای در راستای معرفی شخصیت علمی ،فقهی ،سیاسی واجتماعی ایشان تشکیل شود.

در جلسه دوم  با حضور قائم مقام انجمن مفاخر کشور مقرر شد به کمک دانشگاه یاسوج با توجه به اقداماتی که قبلا انجام داده اند واداره کل فرهنگ وارشاد اسلامی و حوزه سیاسی وفرهنگی استانداری این کار مدیریت شود.که نشست هایی در این زمینه برگزار شده، پوسترهایی هم تنظیم شده ،که امید است در آینده نزدیک ما این کنگره را که حق آیت الله ملک حسینی است در شان وشخصیت ایشان به خوبی برگزار کنیم.واقعا این اقتضا را دارد که ما خارج از مراسمات مرسوم یک کنگره علمی قابل قبولی در سطح استان برای شخصیت علمی ایشان داشته باشیم.

البته در کنار این کارها از برخی نویسندگان و قلم به دستان در برخی شهرستان ها تجلیل هایی زیر نظر این انجمن انجام می شود که البته در سطح کلان نیست.

نمایشگاه کتاب ومطبوعات امسال چه موقع  برگزار می شود؟

نمایشگاه کتاب استانی را در بهمن ماه سال گذشته داشتیم ولی بعد از رایزنی ها انجام شده دومین نمایشگاه در ۱۰ شهریورماه سال جاری به مدت یک هفته در مصلی شهر یاسوج برگزار می شود که این فرصتی برای اهالی فرهنگ وهنر است.

روز خبرنگار و نمایشگاه مطبوعات سال گذشته به صورت باشکوه برگزار شد و انشالله تلاش می کنیم در روز خبرنگار امسال نیز در کنارش نمایشگاه مطبوعات مثل سال گذشته داشته باشیم .

به عنوان آخرین سوال ،چشم انداز عرصه فرهنگ وهنر استان را چطور ارزیابی می کنید؟

من به شخصه آدم بدبینی نیستم نسبت به بازخورد مسائل و نسبت به روندی که دارد طی می شود بخشی از امور این روند طبیعی است ومردم وجامعه ای که داریم در مورد آن صحبت می کنیم جامعه امروزی ماست واین هم ویژگی های خودش را دارد . لذا معتقد به سیاه نمایی در این حوزه نیستم ما متاثر از مسائل اقتصادی و سیاسی و معیشتی با اتفاقاتی در جامعه رو به رو هستیم که لازمه آن کار فرهنگی است و افق را خوشبینانه نگاه می کنیم و در استان کهگیلویه وبویراحمد  یک تشریک مساعی بین مسئولان فرهنگی دارد به وجود می آید که ما نمودش را در جلسات شورای فرهنگ عمومی و جلسات مختلف داریم می بینیم . نمود آن را در رفتارها داریم مشاهده می کنیم و کنش های آن را در عرصه های مختلف مثل عرصه قلم ، مطبوعات ، شعر،فعالیتهای قرآنی وارزشی، ،موسیقی ، هنرهای تجسمی ،تئاتر ،انگیزه مردم و تلاش مسئولان مشهود است و افق روشنی است و اگر همپوشانی کنیم می توانیم در عرصه فرهنگ توفیقاتی ایجاد کنیم.

از وقتی که در اختیار ما قرار دادید از شما صمیمانه سپاسگزاریم.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

همراه اول

گزارش تصویری

گردشگری

خبرگزاری های کشوری سایت‌های استانی