تاریخ انتشار : دوشنبه 13 ژوئن 2016 - 11:48
کد خبر : 5687

همه موظف به پیشبرد کمی و کیفی طرح تحول سلامت در آموزش هستیم

همه موظف به پیشبرد کمی و کیفی طرح تحول سلامت در آموزش هستیم

دکتر صدراله محرابی ‘گفت :تمرکزهمه فعالیت ها و برنامه در جهت تحقق اهداف طرح تحول سلامت ،توسعه زیرساختها وارتقاء آموزش علوم پزشکی می باشد.

محرابیعلم پزشکی ، بیماری­ها و شاخصهای مربوط به سلامت و بیماری هر روز در حال تغییر و تحول است و به تناسب نیاز ها فن آوری ها نوین ، شیوه ها ومهارت های جدید پزشکی و مراقبتی نیز تغییر می کند افزایش آگاهی و بالا رفتن سطح انتظارات ، پیدایش داروها و روش های درمانی جدید و رقابت شدید بازار بر اهمیت و ضرورت روزآمد کردن اطلاعات، ارتقای مستمر مهارت و کارایی حرفه­ای پزشکان می­افزاید و لزوم توسعه و ارتقای آموزش و بالا بردن سطح آموزش پزشکی هر روز بیشتر می شود به همین جهت وبرای آگاهی از عملکرد و کم وکیف آموزش پزشکی در استان با معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی گفتگویی انجام داده ایم که از نظر خوانندگان می گذرد

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی استان در ابتدا با تبریک ماه مبارک رمضان گفت: رسالت اصلی معاونت آموزشی تربیت نیروی انسانی متعهد، متخصص، اخلاق مدار و کارآمد در حیطه علوم پزشکی و پیراپزشکی در جهت ارتقای سلامت جامعه و ارائه خدمات بهداشتی و درمانی مطلوب و باکیفیت است.

دکتر صدراله محرابی گفت: ارتقای کمی و کیفی زیر ساخت ها وفضای آموزشی وتجهیزات آزمایشگاهی ، توانمند سازی و ارتقای نیروی انسانی شاغل اعم از اعضای هیات علمی، دانشجویان و کارشناسان ، توسعه محیطی علوم پزشکی و تحصیلات تکمیلی، حمایت از دانشجویان مستعد و توسعه ارزیابی کیفی آموزش از اهم وظایف این معاونت می باشد

وی خاطرنشان کرد :تمرکزهمه فعالیت ها و برنامه در جهت تحقق اهداف طرح تحول سلامت ،توسعه زیرساختها وارتقاء آموزش علوم پزشکی می باشد.

تشکیل کمیته ها و کارگروههای تخصصی برای پیگیری طرح تحول در نظام آموزش پزشکی

وی با اشاره به طرح تحول نظام سلامت گفت: طرح تحول نظام سلامت در حوزه آموزش پزشکی ازسال ۹۴ شروع شد و در این طرح کشور به ۱۰ کلان منطقه آموزشی تقسیم شده که دانشگاه علوم پزشکی یاسوج بهمراه دانشگاه علوم پزشکی شیراز، بوشهر،بندرعباس، فسا و جهرم، وگراش ولار در کلان منطقه ۵ قرار گرفته اند

محرابی افزود: در طرح تحول سلامت ۱۲ سیاست کلی راهبردی در حوزه آموزش پزشکی تعریف شده که فعالیت ها وبرنامه در این مسیر قرار گرفته اند و در استان برای پیگیری برنامه ها کمیته ها و کارگروههای تخصصی مختلفی تشکیل شده است

وی افزود: پزشکی پاسخگو و توانمند و متناسب با نیازمندهای جامعه، توسعه زیر ساخت ها و فضای فیزیکی، بین المللی سازی، توسعه آموزش الکترونیک ومجازی، توسعه زیرساخت های اطلاعاتی، اعتبار سنجی وارزیابی مراکز آموزش اعم از آموزشکده ها ، دانشکده ها وبیمارستان ها و طرح آمایش سرزمین متناسب با ظرفیت هاو پتانسیل ها ازجمله این سیاست ها کلیدی هستند

دکتر محرابی با اشاره به برگزاری جلسات مختلف طرح تحول سلامت در حوزه آموزشی افزود: همه موظف هستیم طرح تحول سلامت در آموزش را به لحاظ کمی و کیفی به پیش ببریم و اجرایی شدن و به نتیجه رسیدن همه این برنامه نیازمند هماهنگی، همکاری وهم افزایی همه عوامل درگیر در این حوزه می باشد.

این مسئول افزود: در طرح تحول در نظام آموزش پزشکی کمیته ها و کارگروههای مختلف را جهت رصد وپیگیری فعالیت ها تشکیل دادیم وعلاوه براین وزارت بهداشت و درمان فعالیت هارا به صورت ماهانه رصد می‌کند و برنامه‌های که موفق نباشیم ریشه‌یابی می‌شود

دکتر محرابی به تاریخچه دانشگاه علوم پزشکی اشاره کرد و گفت : دانشکده پرستاری و مامایی از سال ۶۸ با جذب پرستار، فعالیت خود را شروع کرد و با گسترش دانشکده ها در سال ۷۴، عملا دانشگاه علوم پزشکی با ۴ دانشکده ( پزشکی، پرستاری، مامایی و بهداشت) ادامه خدمت داد. وی ادامه داد: همچنین در سال ۹۱ با جذب دانشجو در رشته دندانپزشکی، دانشکده های این دانشگاه از چهار به پنج دانشکده ارتقاء پیدا کرد.

کلنیک دندانپزشکی آماده ارائه خدمات تخصصی به مردم

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی استان با اشاره به بهره برداری از کلنیک دندانپزشکی یاسوج گفت: کلنیک تخصصی دندانپزشکی از ضروریات دانشگاه بود که این کلنیک درفضایی به مساحت ۱۲۵۰ متر مربع و با اعتباری بالغ بر ۲۵ میلیارد ریال احداث و در مهرماه ۹۴ به بهره برداری رسید

دکتر محرابی در ادامه گفت علیرغم اینکه برای این کلنیک چارت سازمانی ، نیرو انسانی و اعتباری برای راه اندازی و تجهیز آن در نظر گرفته نشده بود از محل منابع داخلی دانشگاه تجهیزات این کلنیک خریداری شد

وی گفت: کلنیک دندانپزشکی ۵۰ یونیت در ۱۰ بخش دارد. و آماده ارائه خدمات تخصصی دندانپزشکی به کلیه افراد می باشد که باید برای آگاهی مردم از دریافت این خدمات اطلاع رسانی شود

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی استان گفت هم اکنون کلاس های دانشجویان دندانپزشکی در پردیس و کلنیک برگزار می شود که ضرورت دارد ساختمانی برای این دانشکده که دارای ۹۷ دانشجو و ۲۴ عضو هیات علمی است احداث شودو برای رسیدن به نقطه مطلوب در ارائه خدمات پزشکی به مردم به صورت جدی نیازمند حمایت مسئولان هستیم.

پذیرش دانشجوی دستیاری در چهار رشته مادر

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی استان به دستاوردهای آموزشی این دانشگاه در سال گذشته پرداخت و اظهار کرد: دانشگاه علوم پزشکی استان در سال گذشته علی‌رغم تمام مشکلات موجود در دو رشته دستیاری جراحی عمومی و دستیاری زنان و زایمان دانشجو پذیرش کرد که در رشته جراحی عمومی ۴ نفر و زنان وزایمان ۳ نفر دانشجو پذیرش کردیم

محرابی افزود: رشته‌های دستیاری با احتساب دو رشته تخصصی قبلی اطفال وداخلی به ۴ رشته اضافه شد واین دانشگاه جزء دانشگاههایی است که در چهار رشته اصلی و مادر دانشجوی تخصص می پذیرد و درحال حاضر ۳۷ دستیار تخصصی در این چهار رشته مشغول به تحصیل هستند

ایشان افزودند دو دوره فارغ التحصیلی در دو رشته دستیاری اطفال و داخلی داشتیم که یکی از فارغ التحصیلان رتبه کشوری کسب کردند واین نشان از کیفیت آموزشها در دانشگاه است

صدراله محرابی افزود: با توجه به توانمندی ها و نیروی انسانی متخصصی که وجود دارد پیگیر مجور پذیرش دانشجو در رشته های دستیاری بیهوشی، عفونی ، جراحی کلیه و مجاری ادراری و دستیاری روانپزشکی در  سال جاری وتا پایان سال۹۶ هستیم.

۱۵۶ دانشجو در ۸ رشته در مقطع کارشناسی ارشد مشغول تحصیل هستند

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی استان با بیان اینکه ۱۵۶ دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد در این دانشگاه مشغول تحصیل هستند گفت: هم اکنون در ۸ رشته تحصیلات تکمیلی دانشجو می پذیریم که این رشته ها شامل سه رشته در دانشکده پزشکی میکروب شناسی،علوم تشریحی و بیوشیمی بالینی، سه رشته در دانشکده پرستاری شامل پرستاری داخلی وجراحی، پرستاری جامعه و روان پرستاری و دو رشته در دانشکده بهداشت هستیم

دکتر محرابی گفت با توجه به وجود زیرساخت ها ونیروی انسانی توانمندپیگیر مجوز راه اندازی رشته های انگل شناسی و فیزیولوژی در دانشکده پزشکی، پرستاری اطفال و مامایی در دانشکده پرستاری، ایمنی وسلامت محیط زیست تغذیه و آمار زیستی دردانشکده بهداشت و کارشناسی ارشد اتاق عمل هوشبری ،خون شناسی در دانشکده پیراپزشکی هستیم

راه اندازی مجمع عالی آموزشی سلامت گچساران و کهگیلویه

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه باید از گسترش رشته های جدید پرهیز کنیم، مگر رشته هایی که زیر ساخت های آنها، اعضای هیئت علمی، تجهیزات پزشکی و زیرساختی آنها فراهم باشد گفت : رویکرد و سیاست وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزایش تعداد رشته های تخصصی و تکمیلی نیست و بر اساس رویکرد جدید وزارت بهداشت دانشگاه های علوم پزشکی در هر استان باید متناسب با طرح آمایش سرزمینی و اولویت های آموزشی این وزارتخانه به دنبال دریافت مجوز رشته های به اصطلاح میان رشته ای همچون نانوتکنولوژی باشند.

محرابی تاکید کرد: البته دانشگاه علوم پزشکی یاسوج نیز مهمترین اولویت ها و نیازهای آموزشی خود را در یک دوره ۱۰ ساله و بر اساس این طرح آمایش به وزارتخانه اعلام کرده است.

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به گسترش آموزش عالی سلامت افزود: مجوز راه اندازی مجمع عالی آموزشی سلامت گچساران اخذ و ۲۰ دانشجوی رشته کاردانی تکنسین سلامت دهان و دندان از بهمن ۹۴ در این مرکز پذیرش شد و همچنین مجتمع عالی سلامت شهرستان کهگیلویه راه‌اندازی شد ه که از مهر ماه برای هر دو شهرستان پذیرش دانشجو خواهیم داشت.

بازسازی و راه اندازی پایون های کارورزی و کارآموزی شهید بهشتی و امام سجاد

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی استان افزود در زمینه توسعه زیر ساخت های آموزشی انجام شد با اعتباری بالغ بر ۲۰۰ میلیون تومان پایون دستیاری بیمارستان شهید بهشتی بازسازی وراه اندازی شد وهمچنین پایون های کارورزی و کارآموزی شهید بهشتی وامام سجاد در حد قابل قبول تجهیز وبازسازی شوند.

محرابی گفت: عملیات احداث دانشکده بهداشت و پرستاری در ۵ طبقه و با زیربنای ۷ هزار متر در حال انجام است که در سال ۹۳، ۹۴ و ۹۵ به ترتیب ۸۰۰ میلیون ، ۳ میلیارد تومان و ۴ میلیارد تومان اعتبار برای آن در نظر گرفته شد.

جذب ۵۰ عضو هیات علمی جدید و ارتقای علمی اعضای هیات علمی

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی استان گفت در جهت توسعه نیروی انسانی برای جذب هیات علمی سه بار فراخوان دادیم که ۲۴ نفر را در رشته های مختلف جذب کردیم و با احتساب افراد بورس و متعهد خدمت ۵۰ نفر به تعداد اعضای هیات علمی دانشگاه اضافه شد و هم اکنون ۱۶۶ نفرعضو هیات علمی داریم

دکتر محرابی عنوان کرد: تعداد دانشجویان دانشگاه در همه مقاطع یک هزار و ۹۸۰ نفر هستند که شاخص نسبت دانشجو به استاد در دانشگاه ۷/۱۲ به یک است که به میانگین کشوری آن که ۱۱ به یک هست نزدیک است

وی از تسهیل ارتقاء رتبه علمی اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی استان خبر داد و گفت: سال گذشته ۱۰ نفر از اعضای هیات علمی دانشگاه ارتقاء رتبه علمی گرفتند که ۷ نفر دانشیار و ۳ نفر و استاد تمام ارتقاء یافتند، و در حال حاضر تعداد اساتید تمام دانشگاه ۴ نفر، دانشیاران ۲۴ نفر، استاد یار ۱۰۱ نفر و ۳۷ نفر مربی هستندکه در مجوع از تعداد کل اعضای هیات علمی ۲٫۵ درصد استاد تمام و۱۵ درصد دانشیارهستند.

محرابی افزود در حوزه دانشجویان و حمایت از استعداد های درخشان کارگاههای حمایت از این افراد و کاگاههای حمایت از المپیادی های دانشجویی را با کمک اساتید داخل و بیرون دانشگاه برگزار کردیم و در سال ۹۳ در رشته استعداد بالینی مقام سوم و در آزمون جامع علوم پایه در بین استان‌های قطب، مقام اول را کسب کردیم ودر سال ۹۴ علیرغم کم کردن جوایز و رقابت تگاتنگی که وجود داشت توانستیم ۳ دیپلم افتخار کسب کنیم

کسب رتبه دوم در آزمون های علوم پایه و پیش کارورزی در کلان منطقه ۵

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی استان گفت: بطور کلی در آزمون های علوم پایه و پیش کارورزی در کلان منطقه بعد از شیراز رتبه دوم را داریم اگر چه رتبه های فردی نیز داشته ایم و در سال ۹۵ در آزمون علوم پایه نفر اول کلان منطقه ۵ و در آزمون پیش کارورزی در اسفند ۹۴ رتبه سوم کلان منطقه از دانشجویان یاسوج بود

استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی یاسوج با بیان اینکه باید مهارت ها را گسترش دهیم، به طوری که دانشجویان در رشته های مختلف را موظف کردیم در آزمون های مهارتی استاندارد در سطح کشور شرکت نمایند؛ ادامه داد: در صورت کسب نمره حداقل قبولی، به آنها گواهینامه آموزشی و فارغ التحصیلی اعطا می شود و در صورت عدم موفقیت و یا شرکت نکردن در این آزمون؛ پروانه نظام پزشکی اعطا نمی شود.

خریداری ۲۰۰میلیون تومان تجهیزات کمک آموزشی ودانشگاهی

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی استان افزود برای بروز شدن آموزش ها بالغ بر ۲۰۰ میلیون تومان تجهیزات کمک آموزشی ودانشگاهی خریداری و در اختیار بخش های مختلف آموزشی اعم از ستاد، دانشکده ها ، مراکز و بیمارستان ها گذاشتیم

این مسول افزود: یک مرکز آموزش دانشجو محور ویک مرکز تولید محتوای الکترونیکی را در سال ۹۴ راه اندازری کردیم که هدف از راه اندازی این مراکز توانمند سازی اساتید و رساندن بخشی از آموزش ها به جامعه هدف بصورت مجازی و استفاده از شیوه های نوین آموزش برای دانشجویان می باشد.

دکتر محرابی به استاندارد سازی و تجهیز مرکز آزمون مهارت های بالینی اشاره کرد وگفت: این مرکز نیاز به امکاناتی تخصصی داشت که تامین کردیم و دو آزمون ارزیابی و صلاحیت بالینی در بهمن ۹۴ و اردیبهشت ۹۵ برگزار کردیم و بعنوان یکی از مراکز برگزاری آزمون مهارت بالینی مورد قبول وزارت وکلان منطقه ۵ می باشد

محرابی افزود در حوزه الکترونیک سامانه سما که کلیه فرایندها از زمان پذیرش تا فارغ التحصیلی دانشجویان را بصورت الکترونیک انجام می دهد را بروز کردیم و پشتیبانی و نرم افزار های آن را ارتقا دادیم که این سامانه خدمات را بصورت انلاین انجام دهد

وی در ادامه گفت : یک مرکز ارزیابی آزمون جهت ارزیابی کیفی آزمون ها راه اندازی کردیم که در این مرکز با تجزیه وتحلیل نتایج آزمون ها می توانیم نقاط ضعف آموزش را پیدا کنیم ودر جهت بهبود آنها تلاش کنیم

برگزاری دوره Mph پزشکی خانواده

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد گفت در راستای طرح تحول نظام سلامت تیم پزشکی خانواده را تشکیل و پیگیری مجوز راه اندازی دوره mph پزشکی خانواده یا همان مدیریت نظام سلامت هستیم این دوره ۱۸ ماهه برای افراد علاقمند بصورت مجازی برگزار می شود

محرابی اظهار داشت: در جهت به نتیجه رسیدن طرح تحول همه اعضای هیات علمی را درگیر کردیم و زیر گروههای تخصصی تشکیل شد تیم پزشکی خانواده را تشکیل دادیم ولی آنچه بیش از هر چیزی حائز اهمیت است همکاری ، هماهنگی وکار تیمی وتللاش شبانه روری همه همکاران و ومسولین در گیر در این طرح است

در حوزه آموزش با کمبود اعتبار مواجه هستیم

وی گفت کماکان در کل کشور در حوزه آموزش با کمبود اعتبار مواجه هسیم بخاطر اینکه اعتبارات با توجه به سرانه دانشجو و فضای فیزیکی توزیع نمی شود و اعتبارات نسبت به سال قبل با درصدی افزایش تخصیص داده می شود به همین خاطر دانشگاههای کوچک که درامد های کمتری دارند با مشکلات بیشتری مواجه هستند

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد در ادامه گفت: در سال ۹۵ هیات امنای دانشگاهها تصویب کردند که ۱ تا ۳ درصد از اعتبارات داخلی ودرآمدهای دانشگاهها در اختیار آموزش قرار داده شود که در دانشگاه ما نیز یک درصد آن مصوب شده است ودر تلاشیم که اعتبار بیشتری را نیز دریافت کنیم تا در راستای توسعه وارتقاء آموزش گام برداریم .

وی گفت: برای اجرای طرح تحول نظام سلامت در حوزه آموزش که از سال ۹۴ شروع شد اعتبارات بسیار جزئی به دانشگاه داده شد و می طلبد این طرح اعتبارات خاص و جداگانه ای داشته باشد محرابی درپایان گفت ضمن تشکر از همکاری مجموعه استانداری بخصوص استاندار محترم تقاضا داریم از محل اعتبارات استانی کمک بیشتری دریافت کنیم

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

همراه اول

گزارش تصویری

گردشگری

خبرگزاری های کشوری سایت‌های استانی