تاریخ انتشار : شنبه 23 آوریل 2016 - 12:26
کد خبر : 5562

تغذیه نامناسب وکمبود تحرک علت افزایش بی رویه بیماری دیابت

تغذیه نامناسب وکمبود تحرک  علت افزایش بی رویه  بیماری دیابت

دکتر زهرا رضایی گفت:: فرد بیمار نیاز به کسب ومهارت هایی ازجمله مراقبت از تغذیه خود ،افزایش فعالیت بدنی،مدیریت استرس ها ومهارت حل مسئله وحل تعارض را دارد.

DSC_1471نسیم دنا : رئیس بیمارستان شهید رجایی یاسوج با تبریک هفته سلامت افزایش بیماران دیابتی را یک زنگ هشدار برای کنترل ومراقبت بیشتر عنوان کرد وگفت: امروزه به دلیل استفاده از تغذیه سالم وکمبود تحرک شاهد افزایش بی رویه ای در بیماری دیابت هستیم به طوریکه بعد از جمعیت کشور چین وهند افراد دیابتی با جمعیت ۳۰۰میلیون نفر سومین جایگاه را در دنیا دارد

دکتر زهرا رضایی با بیان اینکه در ایران ۵/افراد به این بیماری مبتلا هستند خاطرنشان کرد : این امر بار سنگینی را بر سیستم بهداشتی ودرمانی کشورتحمیل ویکی از علل اصلی مرگ میر و ناتوانی در افراد جامعه به شمار می رود.

این روانپزشک در ادامه گفت:بیماری دیابتی یک بیماری خودمحور است ومدیریت فرد در کنترل بیماری اصل در درمان می باشد

وی افزود: فرد بیمار نیاز به کسب ومهارت هایی ازجمله مراقبت از تغذیه خود ،افزایش فعالیت بدنی،مدیریت استرس ها ومهارت حل مسئله وحل تعارض را دارد.

رئیس بیمارستان شهید رجایی یاسوج افزود: به دلیل ماهیت مزمن وناتوان کننده بیماری دیابت تمام حوزه های زندگی فرد تحت تاثیر قرار می گیرد وبنابرین دور از انتظار نیست که مشکلات روانپزشکی در این بیماران به وفور مشاهده شود.

رضایی در بخش دیگری ازسخنانش اظهار داشت: بین ۵۰تا ۸۰درصد بیماران دیابتی از افسردگی ،اضطراب ،اختلالات شناختی وکاهش حافظه و مشکلات در روابط زناشویی رنج می برند.

وی گفت: ارتباط اضطراب وافسردگی با دیابت دوطرفه است به گونه ای که هم استرس وافسردگی می تواند سبب افزایش قندخون شود وهم بیماری دیابت می تواند سبب افزایش ریسک ابتلا به اضطراب افسردگی به میزان ۴-۳برابر نرمال شود.

وی افزود: این اختلالات اغلب بدون تشخیص باقی می مانند و می توانند باعث کیفیت بد زندگی بیمار ،عدم همکاری در درمان مانند عدم تبعیت از رژیم غذایی و دارویی وبالتبع کنترل ضعیف ترقندخون شده وباعث افزایش عوارض جسمی ناشی از دیابت و همچنین افزایش میزان بستری و هزینه های درمانی گردد.

رضایی یاداور شد: تشخیص اختلال های افسردگی واضطرابی وشروع دارهای مناسب برای این گروه از بیماران به واسطه کنترل استرس واضطراب سبب کاهش قند خون می شود.

دکتر رضایی گفت: با توجه به تاثیر شگرف تشخیص به موقع این اختلالات روانپزشکی بر سیر بیماری دیابت به نظر می رسدکه حضور روانپزشک در کلنیک های دیابت وبررسی روتین بیماران از این نظر می تواند در درمان وکاهش عوارض ناشی از این بیماری و بهبود کیفیت زندگی بیماران نقش بسزایی داشته باشد.

وی با بیان اینکه هیچ توسعه ای دست یافتنی و پایدار نخواهد بود. مگر آنکه بر توسعه انسانی استوار باشد خاطرنشان کرد: توسعه انسانی زمانی تحقق می یابد که انسان سالم به عنوان محور این توسعه مورد توجه قرار گیرد.

رضایی در پایان افزود: انسانی که در کلیه ابعاد به ویژه جسم روان اجتماع و معنویت شاخصهای لازم را دارا باشد شایسته است بپذیریم که اساس توسعه پایدار سلامت است و تنها با وجود انسانهای سالم شاداب و بانشاط است که می توان در مسیر توسعه پایدار گام نهاد و به موفقیت و پیشرفت امیدوار بود.

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

همراه اول

گزارش تصویری

گردشگری

خبرگزاری های کشوری سایت‌های استانی