تاریخ انتشار : سه‌شنبه 19 آوریل 2016 - 20:38
کد خبر : 5554

کاداسترنماد توسعه پایدار

کاداسترنماد توسعه پایدار

سعید محوری گفت: در صورت اجرایی شدن «کاداستر» در کشور اکثر پرونده‌های قضایی موجود کشور دراین‌باره حل‌وفصل می‌شود چرا که به‌طورکلی «کاداستر» اطلاعات املاک و اراضی کشور را به صورت مکانیزه جمع‌آوری و جانمایی می‌کند و موقعیت هر ملک را به صورت کدبندی منعکس نموده و در یک نقشه نشان می‌دهد.

81780594-70199539نسیم دنا : مدیرکل ثبت اسناد واملاک کهگیلویه وبویراحمد گفت: کاداستر برای کشورهای درحال‌توسعه بسیار مهم و نماد توسعه پایدارتلقی می شود.

به گزارش پایگاه خبری نسیم دنا ٰسعید محوری افزود: کاداستر یک مفهوم جهانی است که به ثبت سیستماتیک مناطق و حدود و ثغور و ارزش هر نوع زمین تعریف شده است،که معمولاً شامل یک توصیف جغرافیایی از محدوده زمین و منابع و مالک آن منابع و ارزش زمین می‌باشد.

وی افزود: اطلاعات مکان مرجع از دیرباز به عنوان یکی از زیرساختهای مهم توسعه در کشورها مد نظر بوده که در این رابطه تولید و بهنگام سازی اطلاعات ثبتی و نقشه های کاداستر، تهیه نقشه و فرم های اطلاعات ثبتی و خود کار سازی فرآیندهای ایجاد سیستم اطلاعات کاداستری از وظایف اصلی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور است

محوری خاطرنشان کرد: وقتی صحبت از کاداستر می‌کنیم یعنی از ضرورت وجود یک سیستمی می‌گوییم که حقوق و مالکیت زمین به طور واضح و غیر قابل اختلاف و بحث ثبت شود. طبق تعریف (International Federation of Surveyor (FIG یعنی: بسته‌ای از اطلاعات زمین که به‌روز شده و شامل ثبت منافع زمین از قبیل حقوق و محدودیت‌ها و مسئولیت‌های آن است.

مدیرکل ثبت اسناد واملاک کهگیلویه وبویراحمد با بیان اینکه سیستم های اداره زمین از اجزای لاینفک توسعه پایدار جوامع است گفت: نظارت خوب و شفافِ زمین، می تواند مدیریت منابع ملی یک کشور و حقوق شهروندانش را تضمین کند و موجب کاهش فقر گردد

وی با اشاره به اهمیت بالای سیستمهای اداره زمین گفت: اهمیت این سیستمها با محوریت کاداستر به همراه سیستمهای ثبت زمین، ارزش گذاری زمین و کاربری اراضی، وجود یک طرح جامع در خصوص اخذ و مدیریت بهینه اطلاعات ثبت زمین و کاداستر، استفاده از علوم و فن آوریهای اطلاعاتی و ارتباطی پیشرفته (ICT)، توجه به مفاهیم زیر ساختارهای اطلاعات مکانی(SDI) و سیستمهای اطلاعات مکانی GIS/LIS))، را بیش از پیش در سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و سایر سازمانهای مکان مرجع مشخص می کند

نقشه‌های کاداستر برای طرح‌های شهری، توسعه صنعت و سیستم‌های ارتباطاتی بسیار مهم هستند

مدیرکل ثبت اسناد واملاک کهگیلویه وبویراحمد در ادامه گفت: یک سیستم صحیح کاداستر و ثبت زمین و حقوق آن پایه اساسی یک درک واقعی از وضعیت ملکی و در نتیجه از طرح‌ریزی جهت اقدام برای اصلاح زمین در یک کشور است.

وی با بیان اینکه ثبت مالکیت با نقشه از اختلافات و نزاع‌ها می‌کاهد و جلوی زیاده‌خواهی‌ها را نیز می‌گیردگفت: نقشه‌های کاداستر برای طرح‌های شهری، توسعه صنعت در روستا و توسعه سیستم‌های ارتباطاتی بسیار مهم هستند.

محوری تصریح کرد: در صورت اجرایی شدن «کاداستر» در کشور اکثر پرونده‌های قضایی موجود کشور دراین‌باره حل‌وفصل می‌شود چرا که به‌طورکلی «کاداستر» اطلاعات املاک و اراضی کشور را به صورت مکانیزه جمع‌آوری و جانمایی می‌کند و موقعیت هر ملک را به صورت کدبندی منعکس نموده و در یک نقشه نشان می‌دهد.

مدیرکل ثبت اسناد واملاک کهگیلویه وبویراحمد با بیان اینکه کاداستر با امور ثبتی که پیش‌تر انجام شده تفاوت دارد اظهار داشت: امور ثبتی از قدیم در کشور وجود داشته و اکثر اراضی و املاک کشور نیز به ثبت رسیده است مگر نقطه‌ای در کوه یا کویر که صعب‌العبور بوده و امکان پلاک بندی آن نبوده باشد؛ اما در «کاداستر» موقعیت‌های جغرافیایی به‌طور کامل مشخص می‌شود. چرا که در حال حاضر دولت به صورت کامل نمی‌داند کدام‌یک از املاک شخصی و کدام‌یک متعلق به دولت است.

وی افزود :  اگر مشخصات همه املاک در یک نقشه جمع‌آوری شود، فردی که می‌خواهد پروانه ساخت بگیرد، برای آن‌که هویت ملکش مشخص شود دیگر مدت زیادی انتظار نمی‌کشد. یا این‌که از صدور پروانه‌های ساخت اشتباهی جلوگیری می‌گردد؛

وی افزود: مسئله مهم دیگر اهمیت «کاداستر» به عنوان یکی از لایه‌های طرح جامع GIS است که در کاهش هزینه پروژه‌ها است. چرا که در طرح GIS به‌طور کامل نقشه همه عملیات عمرانی و خدمات‌رسانی مشخص است.

اطلاعات مکانی از مهمترین ابزارهای تصمیم گیری در سطوح مختلف یک جامعه است

مدیرکل ثبت اسناد واملاک کهگیلویه وبویراحمد در بخش دیگری ازسخنانش با اشاره به اطلاعات کاداستر به عنوان یکی از مهمترین انواع اطلاعات مکانی افزود: کاداستر به عنوان یکی از ابزارهای لازم برای رسیدن به اهداف توسعه پایدار در مرکزیت سیستم مدیریت زمین هر کشوری قرار می گیرد و این اهمیت زمانی آشکارتر می گردد که سیستمهای مدیریت زمین مبتنی بر آن می توانند به آسانی، حقوق، محدودیتها و مسئولیتهای وابسته به املاک، ارزیابی بازار زمین و ملک و همچنین کاربری زمین را تحت کنترل در آورند.

وی گفت: اطلاعات مکانی یکی از مهمترین ابزارهای تصمیم گیری در سطوح مختلف یک جامعه محسوب می شود و اهمیت و کارآیی آنها در تسهیل روند تصمیم سازی به حدی است که دربسیاری از کشورها در بین سایر اطلاعات، از اطلاعات مکانی به عنوان « اطلاعات ویژه » یاد می گردد

محوری با بیان اینکه افزایش سریع جمعیت کشور و محدودیت امکانات موجود، لزوم استفاده بهینه از منابع را اجتناب ناپذیر می کند گفت: امروزه سیستم های اطلاعات کاداستر جهت اخذ، ذخیره سازی، بازیابی، بهنگام سازی، پردازش، مدیریت، نمایش، کاربرد و تبادل اطلاعات محدوده اراضی، املاک و مستحدثات کشور و اطلاعات ثبتی مربوطه بکار می روند و در نتیجه وجود آمار و اطلاعات دقیق، صحیح، بهنگام و مکان مرجع، عاملی حیاتی برای کلیه برنامه ریزیها و تصمیم گیریهای کلان اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی در کشور محسوب می شود

وی افزود: فناوری اطلاعات و ارتباطات و تحقق دولت الکترونیک در دراز مدت می تواند موجب رشد اقتصادی و رفع نا برابری های اجتماعی شود و به همین دلیل موضوع مکانیزاسیون ثبت و ایجاد بستر لازم جهت ارائه خدمات دولت الکترونیکی در سازمان ثبت از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است که پیش نیاز آن اصلاح سیستم ثبت با دید کاداستر و به ویژه کاداستر نوین است

وی با اشاره به اهمیت اجرای کاداستر در کشور معتقد است: ما در کشور بسیاری از املاک دولتی و خصوصی را داریم که هنوز به ثبت نرسیده است که باید شناسایی شوند؛ اما نکته حائز اهمیت این است که «کاداستر» ثبت و شناسایی املاک و اراضی نیست بلکه نقشه‌برداری و تعیین مشخصات تمامی اماکن عمومی، دولتی، کوه‌ها، رودها، خیابان‌ها و حتی لوله‌کشی‌های آب، گاز، نفت، برق و مخابرات است که باید برای هریک به‌طور جداگانه نقشه صادر شود.

مدیرکل ثبت اسناد واملاک کهگیلویه وبویراحمد درپایان گفت:قانون جامع حدنگار (کاداستر) در اواخر سال ۹۳ پس از تصویب در مجلس شورای اسلامی به تأیید شورای نگهبان رسید و در طی سال گذشته پیش نویس آئین نامه اجرایی این قانون که در ابعاد مختلف حقوقی و اجتماعی با بخش های اجرایی ، قضایی، نظامی ، کشاورزی ، مسکن، راهها ، نیرو ، آب و جنگلها و مراتع مرتبط می باشد در سازمان ثبت اسناد واملاک کشور تدوین و پس از تصویب رئیس قوه قضاییه برای اجرا به این سازمان ابلاغ گردیده است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

همراه اول

گزارش تصویری

گردشگری

خبرگزاری های کشوری سایت‌های استانی