تاریخ انتشار : سه‌شنبه 15 مارس 2016 - 16:17
کد خبر : 5427

مهندسین به عنوان دیده‌بان هر شهر هستند ونسبت به هر گونه ساخت وساز باید حساس باشند

مهندسین به عنوان دیده‌بان هر شهر هستند ونسبت به هر گونه ساخت وساز باید حساس باشند

به مناسبت گرامیداشت روز مهندس به همت سازمان نظام مهندسی ساختمان استان کهگیلویه وبویراحمد مراسمی با شکوهی با حضور معاون وزیر راه وشهرسازی، معاون عمرانی استاندار،مدیرکل راه وشهرسازی و حضور پرشور مهندسین در سالن شهید ایزدپناه یاسوج برگزار شد.

5نسیم دنا : به مناسبت گرامیداشت روز مهندس به همت سازمان نظام مهندسی  ساختمان استان کهگیلویه وبویراحمد  مراسم با شکوهی با حضور معاون وزیر راه وشهرسازی، معاون عمرانی استاندار،مدیرکل راه وشهرسازی و حضور پرشور مهندسین در سالن شهید ایزدپناه یاسوج برگزار شد.

سازمان جهت اجرایی نمودن مقررات ملی ساختمان تا رسیدن به وضعیت مطلوب تلاش می کند.

در ابتدای این مراسم که با برنامه های شاد ومتنوع هنری همراه بود رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان کهگیلویه وبویراحمد  ضمن خیر مقدم به همه مسئولان وجامعه بزرگ مهندسی به حضور معاون وزیر راه شهرسازی برای اولین بار در جشن بزرگداشت روز مهندس در استان که به دعوت هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان  انجام شد اشاره کرد وگفت: لازم می دانم از استاندار محترم،معاونت محترم عمرانی ،مدیرکل راه وشهرسازی  که یار و یاور سازمان نظام مهندسی استان هستند تشکر وقدردانی نمایم.

دکتر سید ابولحسن دانشی پنجم اسفندماه، روز بزرگداشت خواجه نصیرالدین طوسی و روز مهندس را به تمام مهندسان ایران به ویژه اعضای گرانقدر سازمان تبریک گفت و اظهار داشت: نامگذاری روز بزرگداشت خواجه نصیر الدین طوسی به عنوان شخصیتی نمونه و الگو در مهندسی کهن ایران اسلامی، به نام روز مهندس، در راستای توجه به نقش والا و ارزشمند جامعه مهندسین کشور در تعالی و پیشرفت کشور عزیزمان ایران انجام گرفته است.

دانشی افزود: از آنجا که تقدیر و تشکر از نقش مهندسین در تحقق جلوه های عزت و پیشرفت ایران اسلامی، وظیفه ایست برعهده جامعه، سازمان نظام مهندسی ساختمان استان کهگیلویه وبویراحمد در راستای تعالی اندیشه مهندسی و گسترش تفکر مهندسی و به پاس ارج نهادن به مقام زنان و مردان فرهیخته عضو خود، هر ساله در جشن بزرگداشت این روز میزبان  شما عزیزان می‌باشد که به دلیل تقارن یافتن با ایام فاطمیه، انتخابات مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی این برنامه با تاخیر برگزار شد

وی گفت: سازمان نظام مهندسی ساختمان استان  کهگیلویه وبویراحمد  با قریب به ۴هزار عضوبه عنوان بزرگترین و تخصصی ترین مرجع کارشناسی، و مورد اعتمادترین نهاد مستقل در نزد افکار عمومی در امور مرتبط با ساخت و ساز و با تکیه بر توان علمی جوانان برومند این دیار  و تجربیات متخصصان عرصه ساخت و ساز تلاش می نماید سلامت و امنیت جسمی و روحی شهروندان و کالبد شهر ها را از لحاظ ساختاری و دیداری تامین نماید.

دانشی افزود: این سازمان تلاش می نماید با مدیریت تمامی منابع و ظرفیت‌های موجود در این بخش و با تاکید بر بافت و فرهنگ اسلامی- ایرانی جامعه؛ در مقوله ساخت و ساز، و با بومی سازی و استفاده از ظرفیت های موجود، علاوه بر ایجاد تحولی شگرف در صنعت ساخت و ساز درکشور، صدور خدمات فنی و مهندسی و استفاده از ظرفیت های موجود دنیا را در دستور کار قرار دهد.

ارتقاء هر چه بیشتر جایگاه سازمان و اجرای اهداف قانون نظام مهندسی در اولویت کاری هیئت مدیره

وی با اشاره به برگزاری انتخابات هیات مدیره در سال جاری اظهار داشت: اعضای هیات مدیره جدید سازمان با رای اعتماد شما عزیزان برای یک دوره سه ساله انتخاب شدند. اینجانب به نمایندگی از تمامی اعضای هیات مدیره محترم سازمان،ضمن قدردانی از حسن اعتماد شما عزیزان،امیدوارم در فرصت بسیار کوتاهی که در اختیار داریم بتوانیم در ارتقاء هر چه بیشتر جایگاه سازمان و اجرای اهداف قانون نظام مهندسی، همچنین تعالی امور صنفی برای اعضا موفق باشیم.

وی  با بیان اینکه وظیفه نظام مهندسی ساختمان کنترل و نظارت بر فعالیت‌های مهندسی ساخت و ساز و آموزش اعضا و شاغلین در این بخش است گفت: هیئت مدیره جدید در مدت کوتاهی که شروع به کار کرده در ادامه راه هیئت مدیره های قبلی و با تقدیر از زحمات آنان برنامه های بسیار خوبی را برای تحقق اهداف سازمان نظام مهندسی در دست اقدام دارد.

وی افزود: با توجه به اینکه بسیاری از مقررات ملی ساختمان مغفول مانده و یا در اجرای آنها سهل انگاری  می شود سازمان جهت اجرایی نمودن مقررات ملی ساختمان تا رسیدن به وضعیت مطلوب تلاش می کند.

لزوم هماهنگی بین تمامی عوامل ساخت و ساز از جمله طراح، ناظر، سرمایه‌گذار، سازنده و مالک برای رسیدن به ساختمان‌های باکیفیت

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: برای رسیدن به ساختمان‌های باکیفیت و در شأن جامعه امروز نیاز به هماهنگی بین تمامی عوامل ساخت و ساز از جمله طراح، ناظر، سرمایه‌گذار، سازنده و مالک می‌باشد.

دانشی افزود: به دلیل عدم آشنایی مالکین و سرمایه‌گذاران با حقوق خود و خدماتی که می‌توانند در عرصه ساخت و ساز از سازمان نظام مهندسی دریافت کنند سرمایه‌گذاری‌هایی صورت می‌گیرد که در مدت زمان کمی از کیفیت قابل قبول برخوردار نیست.

وی با بیان اینکه بدون مشارکت مهندسین نیل به اهداف سازمان میسر نخواهد بود گفت: یکی از برنامه های هیئت مدیره مشارکت هرچه بیشتر مهندسین در اقدامات اجرایی سازمان است تا با بهره گیری از دیدگاهها ونظرات ارزشمند این جامعه فرهیخته بتوانیم به سمت وضعیت مطلوب حرکت نماییم.

وی با بیان اینکه هیئت مدیره جدید در اولین اقدام ناظر هماهنگ کننده را جهت امور ساختمانی که به عنوان معضلی در شهرها بوجود آمده بود در دستور کار قرار دادگفت:بررسی وتغییراتی در خصوص چارت سازمانی،بروز نمودن سایت سازمان وتغییرکارکردهای آن ،انجام کارهای مقدماتی در رابطه با اتوماسیون کامل ونرم افزار جامع برای سازمان و هماهنگی مقدماتی در جهت مسائل بیمه ومالیاتی برای مهندسین از فعالیتهای هیئت مدیره در این زمان اندک بوده است که در آینده اطلاع رسانی لازم درباره آنها صورت خواهد گرفت.

وی تعامل با شهرداری و ادارت ذیربط  و اجرایی نمودن مجری ذیصلاح و مواردی در این زمینه را از برنامه های کلیدی هیئت مدیره ذکر کرد وگفت:این موضوع در جهت حفظ حقوق مردم که حق دارند کار با کیفیت انجام دهند وسرمایه های آنها به نتیجه برسد خواهد بود که بعد از نهایی شدن اطلاع رسانی خواهد شد.

مهندسین به عنوان دیده‌بان هر شهر هستند

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی در این مراسم نیز با اشاره به نقش و وظایف جامعه مهندسی اظهار کرد: مهندسین باید به عنوان دیده‌بان شهر باشند و نسبت به هرگونه ساخت و ساز در سطح شهر باید حساس باشند.

حامد مظاهریان در تکمیل سخنان خود با بیان اینکه هر فردی در حیطه کاری خود باید نسبت به قوانین و مقررات آن حوزه آگاهی و اطلاعات لازم را داشته باشد، گفت: مگر می‌شود مهندسی از کنار ساختمانی عبور کند و ببیند که قوانین و مقررات ملی ساختمان رعایت نمی‌شود با بی‌تفاوتی از آنجا عبور کنند.

وی تصریح کرد: جامعه مهندسین باید در صورتی که خلافی صورت می‌گیرد آلام را به صدا درآورند و جلوی هرگونه کار خلافی که با جان انسان‌ها بازی می‌کنند، گرفته شود.

مظاهریان ادامه داد: جامعه مهندسی باید در شهر احساس قدرت کنند و اعتماد مردم را نسبت به کارهای خود جلب کنند و حیطه کاری خود را با رعایت حقوق شهروندی گسترش دهند.

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه با تاکید بر اینکه مهندسین به عنوان دیده‌بان هر شهر هستند، تصریح کرد: در صورت بروز تخلف توسط هر فرد و دستگاهی چه شهرداری، چه راه و شهرسازی و دیگر ارگان‌ها جامعه مهندسی باید جلوی آن بایستد در آن صورت مردم مهندسین را باور می‌کنند و نهایت همکاری را با آن‌ها خواهند داشت.

مظاهریان تصریح کرد: قانون کنترل ساختمان به زودی به هیئت دولت ارائه می‌شود.

وی در پایان با اشاره به تغییرات ایجاد شده در قانون جدید کنترل ملی ساختمان بیان کرد: در قوانین جدید مهندسین نقش مهم و حساسی دارند که در این قانون پروانه ساختمان به نام مهندسین خواهد بود.

امیدواریم هیئت مدیره جدید گام‌های موثری در توسعه استان بردارند.

معاون هماهنگی و امور عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد با تبریک روز بزرگداشت مهندس گفت: در سال جاری انتخابات نظام مهندسی ساختمان کهگیلویه و بویراحمد را در آرامش کامل برگزار کردیم که انتظار می‌رود منتخبین جامعه مهندسین رویکرد بهتر و مناسب‌تری داشته باشند.

پژمان نیک‌اقبالی با ابراز امیدواری و آرزوی موفقیت برای اعضای هیئت مدیره جدید عنوان کرد: امیدواریم هیئت مدیره جدید گام‌های موثری در توسعه استان بردارند.

وی گفت: فرآیند بازنگری و طرح‌های جامع بسیار طولانی بوده به گونه‌ای که تا زمان تایید نهایی طرح از رده خارج می‌شود و کارآیی خاصی ندارد.

نیک اقبالی با اشاره به اینکه طی سه سال اخیر جشن روز مهندس از مسائل و مشکلات متعددی سخن گفتیم، اظهار کرد: در سال اول در خصوص تشکیلات نظام مهندسی ساختمان استان و نقش آن در شکوفایی استان و هم‌افزایی مهندسین مواردی عنوان شد.

معاون هماهنگی و امور عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد در ادامه تصریح کرد: در سال دومی که در جشن روز مهندس کهگیلویه و بویراحمد حضور یافتم از مسائل اداری نظام مهندسی ساختمان سخن گفتیم که امروز شاهد تغییر و تحولات خوبی در این سازمان هستیم.

معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد با تاکید بر اینکه فرآیند ساخت و ساز در استان متاثر از فرآیند کشوری است، به تنهایی نمی‌توانیم در حوزه ساخت و ساز تاثیرگذار باشیم.

میزان اختیارات یک مهندس نسبت به تعهداتش کمتر است

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد در بخشی دیگر از سخنان خود با تاکید بر اینکه در شهرهای کهگیلویه و بویراحمد خصوصا شهر یاسوج طبق طرح‌ها پیش نمی‌روند، گفت: فرآیند بازنگری و طرح‌های جامع بسیار طولانی بوده به گونه‌ای که تا زمان تایید نهایی طرح از رده خارج می‌شود و کارآیی خاصی ندارد؛ طرح جامع یاسوج بسیار طولانی شده که در آخر نیز کهنه می‌شود.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه میزان اختیارات یک مهندس نسبت به تعهداتش کمتر است، گفت: هزاران عامل به هم پیوند می‌خورد تا یک ساختمان ساخته شود لذا باید بین حرفه و تعهد مهندس تناسب وجود داشته باشد که این مهم نیازمند حمایت وزارت راه و شهرسازی است.یک اقبالی در پایان گفت: با هم‌افزایی ۴ هزار مهندس می‌توان کارهای بزرگی در سطح استان انجام داد.

جامعه مهندسین می‌توانند گام‌های موثری در راستای توسعه امور شهری و نهادینه کردن قوانین و مقررات ملی ساختمان بردارند.

مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد در مراسم جشن روز مهندس با تبریک این روز به جامعه مهندسین کهگیلویه و بویراحمد اظهار کرد: چهار هزار عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان کهگیلویه و بویراحمد که برای قریب به ۲۵۰ نفر آن‌ها پروانه اشتغال صادر شده می‌توانند گام‌های موثری در راستای توسعه امور شهری و نهادینه کردن قوانین و مقررات ملی ساختمان بردارند.

حسن فدایی با اشاره به انتخابات نظام مهندسی در سطح کشور تصریح کرد: انتخابات نظام مهندسی در استان به خوبی برگزار شد و استان کهگیلویه و بویراحمد به عنوان سه استان برتر در برگزاری به موقع انتخابات بود.

فدایی ادامه داد: با وجود مشکلاتی که بعد از انتخابات ایجاد شد با همفکری و تلاش‌های مضاعف استاندار استان کهگیلویه و بویراحمد تمامی امور را ساماندهی و اعضای هیئت مدیره جدید با دریافت اعتبارنامه‌های خود کار را رسما شروع کردند.

مدیرکل راه و شهرسازی استان  با بیان اینکه در سنوات گذشته اقدامات قابل قبولی توسط هیئت مدیره قبلی صورت گرفت، بیان داشت: از تلاش و اقدامات صورت گرفته اعضای قبلی کمال تشکر و قدردانی را داریم.

وی با تقدیر از رئیس سابق سازمان نظام مهندسی ساختمان استان و تبریک به دکتر دانشی رئیس جدید این سازمان  رفتار آنها را در انتخاب رئیس هیئت مدیره ستودنی توصیف کرد وگفت: اقدام دکتر دانشی در استفاده نکردن از پروانه اشتغال خویش در مدت تصدی رئیس سازمان را نشان از شخصیت والای ایشان دانست که اقدامی ماندگار و در راستای اخلاق حرفه ای در جهت نظارت وقانونمنداری است.

وی در بخشی دیگر از سخنان خود با اشاره به وجود مشکلات متعدد در حوزه نظام مهندسی ساختمان تصریح کرد: در بحث نظام مهندسی ساختمان کهگیلویه و بویراحمد مشکلاتی از جمله صدور پروانه و پایان کار وجود دارد که انتظار می‌رود مسئولان ذی‌صلاح همکاری لازم را در این حوزه داشته باشند.

فدایی ادامه داد: با وجود اینکه شهر یاسوج نوپا و تقریبا جدید است اما با این وجود در بحث تراکم، صدور پروانه ساختمانی و پایان کار اشکالاتی وجود دارد که نیاز به حمایت مسئولان و متولیان مربوطه دارد.

مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد از تراکم ۸۵ درصدی در شهر یاسوج خبر داد و گفت: بعضا در شهر یاسوج و حتی دیگر شهرهای استان مشاهده شده که بدون پروانه اقدام به ساخت و ساز می‌کنند که موجب تراکم بالا و وجود مشکلات متعدد در این حوزه شده است.

وی اذعان کرد: امیدواریم شهردار یاسوج و اعضای شورای اسلامی این شهر نسبت به برطرف کردن مشکلات گام برداشته و نسبت به ناهماهنگی‌ها و بی‌عدالتی‌های موجود اقدام موثر و شایسته‌ای انجام دهند.

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

همراه اول

گزارش تصویری

گردشگری

خبرگزاری های کشوری سایت‌های استانی