تاریخ انتشار : دوشنبه 16 نوامبر 2015 - 14:55
کد خبر : 4714
چاپ خبر دیدگاه‌ها برای شهرستان بهمئی در مسیر رشد موقوفات و فرهنگ دینی بسته هستند

شهرستان بهمئی در مسیر رشد موقوفات و فرهنگ دینی

شهرستان بهمئی در مسیر رشد موقوفات و فرهنگ دینی

نمازی از ثبت ۶ موقوفه جدید در سال۹۴ درشهرستان بهمئی خبر داد وگفت: ثبت حسینیه شهیدان جشانزاده در روستای پشت تاوه،مسجد امام حسن مجتبی «ع» سرلیکک در دو طبقه با زیربنای بالغ بر ششصد متر مربع که طبقه فوقانی آن جهت کتابخانه وقف گردید. از جمله این موقوفات است.

1940_375

نسیم دنا : مدیر اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان بهمئی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار نسیم دنا گزارشی از فعالیتهای این اداره در شش ماهه اول سال ۹۴ جهت اطلاع رسانی وتنویر افکار عمومی ارائه کرد:

سازمان اوقاف و امور خیریه یکی از سازمانهای برجسته و ممتاز در حوزه امور مذهبی و فرهنگی است

عبدالحمید نمازی گفت :اوقاف وامور خیریه شهرستان بهمئی درحوزه فرهنگی وعمرانی فعالیتهای بسیار خوبی داشته است. وی گفت: بدون تردید سازمان اوقاف و امور خیریه یکی از سازمانهای برجسته و ممتازدر حوزه امور مذهبی و فرهنگی است و در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر تبدیل بقاع متبرکه به قطبهای فرهنگی هم درامامزادگان و هم در مساجد در طول سال بیشترین حجم برنامه را جهت استفاده مردم و زائران اجرا می نماید.

مدیر اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان بهمئی اظهار داشت : در کنار تلاشهای فراوان دیگر همکاران در اقصی نقاط کشور و نیز هدایت و مدیریت برجسته مدیران پرتلاش سازمان از جمله حجت الاسلام و المسلمین محمدی نماینده محترم ولی فقیه و سرپرست سازمان اوقاف و امور خیریه و نیز مدیریت عالمانه و دلسوزانه حجت الاسلام و المسلمین جنتی پور مدیر کل محترم اوقاف و امور خیریه استان ومجموعه همکاران،برنامه های مفید و شاخصی در حوزه های مختلف دراین شهرستان انجام گرفت.

تلاشهای اواقاف وامور خیریه شهرستان در راستای تربیت حافظان قرآن کریم

مدیر اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان بهمئی طرح ملی حفظ قرآن کریم را یکی از مهمترین طرحهای ملی ومورد تاکید مقام معظم رهبری دانست وگفت:در راستای عمل به فرمایش رهبر فرزانه انقلاب مبنی بر تربیت ده میلیون حافظ قرآن کریم،نمایندگی اوقاف و امور خیریه شهرستان همچون سالهای گذشته تلاش فراوانی جهت شناسایی و تریت حافظان قرآن کریم انجام داده است.

نمازی با بیان اینکه در سال جاری تعداد ۵۴۰ نفر از اقشار مختلف مردم خصوصا” دانش آموزان و دانشجویان در این طرح ملی در شهرستان بهمئی ثبت نام کردند گفت: که در این راستا با برگزاری کلاسهای حفظ قرآن درمساجد، دانشگاهها ،بقاع متبرکه و برگزاری دو مرحله آزمون کتبی برای شرکت کنندگان تلاشهای وافری صورت گرفته است تا بخشی از جامعه قرآنی را از راه حفظ قرآن با قرآن و معارف آن آشنا سازد

وی با اشاره به اینکه ثمرات این تلاشها تاکنون تربیت بیش از یکصد حافظ قرآن کریم است که از یک تا ده جزء حافظ قرآنند خاطرنشان کرد : جا دارد از تلاشهاوهمکاری مربیان قرآن و مسؤلان عزیز در دستگاههایی فرهنگی همچون آموزش و پرورش،فرهنگ و ارشاد اسلامی و مؤسسات قرآنی،اداره تبلیغات اسلامی،بنیاد شهید ،سپاه و نیروی مقاومت بسیج، صدا و سیما ،خبرنگاران، دانشگاههای آزاد و پیام نور ، حوزه علمیه خواهران شهرستان و نیز هیئت امناء محترم مساجد و بقاع متبرکه شهرستان که در تمام زمینه ها خصوصا” طرح حفظ قرآن با این اداره همکاری دارند تشکر و قدردانی نماییم.

کسب مقام اول شهرستان بهمئی ازلحاظ تعداد شرکت کننده وکیفیت برگزاری مسابقات قرآن در استان

مدیر اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان بهمئی به برگزاری مسابقات قرآن در رشته های ترتیل،قرائت،حفظ،دعا خوانی،اذان و ابتهال در مرحله شهرستانی اشاره کرد وگفت : با افتخار اعلام می کنیم شهرستان بهمئی به لحاظ تعداد شرکت کننده و کیفیت برگزاری مسابقات مذکور در مرحله شهرستانی مقام نخست استان را در سال ۹۴ و نیز در خصوص آمار حفظ قرآن مقام سوم استان را کسب نموده است.

وی به دیگر فعالیتهای فرهنگی اوقاف شهرستان بهمئی اشاره کرد وگفت: برگزاری دوره های آموزشی مدیریت بقاع متبرکه برای هیئت امناء امامزادگان در مشهد مقدس، برگزاری اردوهای زیارتی و سیاحتی برای مربیان و قرآن آموزان ، برگزاری همایش بزرگ وقف و زکات با همکاری کمیته امداد امام خمینی «ره» شهرستان و تجلیل از واقفان و خیرین مسجد سازرا بخش دیگری از این فعالیتهاست.

نمازی ، برگزاری موفق طرح آرامش بهاری،سوگواره یاس نیوی و بصیرت عاشورایی در امامزادگا ن با همکاری هیئت امناء و روحانیون اعزامی از قم در بقاع متبرکه شهرستان بهمئی ، برگزاری دوره آشنایی با تفسیر قرآن کریم در مسجد حضرت ابالفضل «ع» لیکک با حضور امام جمعه محترم و همکاری هیئت امناء آن مسجد را ازدیگرفعالیتهای اداره اوقاف شهرستان بهمئی در سال ۹۴ ذکر کرد.

ثبت ۶موقوفه جدید درشهرستان بهمئی در سال جاری

مدیر اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان بهمئی از ثبت ۶موقوفه جدید در سال۹۴ درشهرستان بهمئی خبر داد وگفت: ثبت حسینیه شهیدان جشانزاده در روستای پشت تاوه،مسجد امام حسن مجتبی «ع» سرلیکک در دو طبقه با زیربنای بالغ بر ششصد متر مربع که طبقه فوقانی آن جهت کتابخانه وقف گردیدحسینیه شهیدان عبادی فر و موقوفه آقای سید نصرت الله رام نژاد جهت ساخت اورژانس لیکک از جمله این موقوفات است.

تلاش برای جذب اعتبارات جهت تکمیل،مرمت و بازسازی مساجد،حسینیه ها و بقاع متبرکه شهرستان

مدیر اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان بهمئی به فعالیتهای اوقاف وامورخیریه در حوزه عمرانی اشاره کرد وگفت: جهت تکمیل،مرمت و بازسازی مساجد،حسینیه ها و بقاع متبرکه این شهرستان از محل جذب سرمایه های تملک دارایی استان، اعتباری قریب یک میلیاردوهشتصد میلیون ریال در سال جاری تخصیص یافته که در حال حاضر با گذشت ۸ ماه از سال فقط ۳۵درصد آن جذب شده است.

نمازی با اشاره به اینکه جذب اعتبار مصوب از شرکت ملی نفت جمهوری اسلامی ایران با اعتباری قریب هشتصد میلیارد ریال جهت تکمیل و مرمت و بازسازی مساجد و بقاع متبرکه شهرستان که امور مقدماتی پروژه های مذکوراز قبیل نقشه ها،تعیین پیمانکار از طریق مناقصه در حال انجام می باشد خاطرنشان کرد: این اعتبارات با تلاش و پیگیریهای نماینده محترم مردم در مجلس شورای اسلامی و کمکهای شرکت نفت به مناطق محروم و نفت خیز و تلاش و پیگیریهای مستمر دفتر نمایندگی اوقاف و امور خیریه شهرستان و اداره کل متبوع به ثمر نشسته و انجام عملیات عمرانی تحت نظارت شرکت ملی نفت و دفتر فنی اوقاف و از طریق مناقصه خواهد بود .

وی افزود در همین جا لازم می دانم از استاندارکهگیلویه وبویراحمد  و فرمانداری شهرستان بهمئی  درجهت تخصیص اعتبارات جهت تکمیل و مرمت و بازسازی مساجد و بقاع متبرکه شهرستان ونیز از مدیرکل محترم اوقاف و امور خیریه استان و نیز نماینده محترم مردم در مجلس شوری اسلامی به جهت پیگیری اعتبارات مالی جهت کمک به موقوفات و بقاع متبرکه شهرستان بهمئی،همچنین از دستگاهای خدمت رسان همچون آب و برق روستایی و شهری ، شرکت برق ، گاز ، راه و شهرسازی و شهرداری لیکک در زمینه خدمات عمومی به مساجد و بقاع متبرکه تشکر و قدردانی نماییم.

مشارکت خیرین در تکمیل ، مرمت و بازسازی مساجد وبقاع متبرکه شهرستان بهمئی

مدیر اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان بهمئی به مشارکت خیرین در تکمیل و مرمت و بازسازی مساجد وبقاع متبرکه در شهرستان بهمئی اشاره کرد واظهار داشت: جذب مشارکت خیرین شهرستانی و حتی غیر بومی از اقصی نقاط کشور در امر ساخت و ساز دو مسجد با زیربنای هر کدام بالغ بر هفتصد متر مربع با محوطه و تمامی امکانات لازم در دو شهرک گچ بلند(مسجد صراط الصالحین) و مسجد امام حسین «ع» روستای گودبن انجام گرفته است.

نمازی گفت : ساخت مسجد امام جواد «ع» روستای سید صفی از طرف بنیاد خیریه برکت در حال انجام است که عملیات عمرانی آن تا پایان سال ۹۴به اتمام خواهد رسید.

سرو سامان دادن به هیئت امناء بیش از یکصد مسجد،حسینیه و امامزاده در شهرستان بهمئی

مدیر اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان بهمئی از سرو سامان دادن به هیئت امناء بیش از یکصد مسجد،حسینیه و امامزاده در شهرستان بهمئی خبر داد وگفت: اقدام برای سند دار نمودن ۸ مسجد در شهر لیکک با همکاری بنیاد مسکن و اداره ثبت اسناد کهگیلویه در حال انجام است.

وی غبارروبی امامزادگان و بقاع متبرکه و حفاظت و صیانت از نذورات مردمی ، تلاش قضائی برای احیای موقوفات بقاع متبرکه از جمله امامزاده بابا احمد «ع» و امامزاده عسکر «ع» برزیون و اقدام جهت نظم و امنیت و خدمات رفاهی به زائران و مجاوران امامزادگان شهرستان از قبل ساخت زائر سرا،نمازخانه،سالنهای چند منظوره، آب آشامیدنی و تآمین روشنایی و برق و نیز جاده های مواصلاتی به بقاع متبرکه را از دیگر فعالیتهای اوقاف وامور خیریه شهرستان بهمئی در سال جاری ذکر کرد.

تکمیل و ساماندهی اطلاعات مربوط به بقاع متبرکه و مساجد شهرستان در سامانه جامع موقوفات

مدیر اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان بهمئی به تکمیل و ساماندهی اطلاعات مربوط به بقاع متبرکه و مساجد شهرستان در سامانه جامع موقوفات و بقاع متبرکه سازمان اوقاف و امور خیریه خبر داد وگفت: با ورود به این سامانه تمامی اطلاعات کلی و جزئی مساجد و بقاع متبرکه این شهرستان اعم از مشخصات جغرافیایی،شجره نامه،وضعیت وقفی،طول و عرض جغرافیایی،آب و هوا،جمعیت،سابقه قدمت،وضعیت هیئت امناء و …قابل مشاهده می باشد.

نمازی از تعقیب و شناسایی سوء استفاده کنندگان و متجاوزان به حریم امامزادگان که قصد واهی برای کشف اشیاء قیمتی داشته اند با همکاری نیروی انتظامی و دستگاه قضائی اشاره کرد وگفت: اواقف وامور خیریه شهرستان بهمئی دراین زمینه با جدیت با اینگونه مسائل برخورد خواهد کرد.

هیئت امناء مساجد و خادمین آنان دارای کارت شناسایی معتبر خواهند شد

مدیر اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان بهمئی در ادامه افزود : تمامی موقوفات وبقاع متبرکه شهرستان بهمئی به تدریج دارای سند رسمی خواهند شد و نیز تمامی هیئت امناء مساجد و خادمین آنان به تدریج دارای کارت شناسایی معتبر خواهند شد

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر پنجاه نفر از خدام مساجد و بقاع متبرکه شهرستان تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی هستند و سازمان اوقاف از این عزیزان حمایت بیمه ای می نماید.

نمازی با اشاره به اینکه بنای قدیمی تمامی امامزادگان شهرستان بهمئی باید تغییر و بنای جدید در این مکانهای متبرک احداث گردد اظهار داشت : در همین راستا بنای بقاع متبرکه امیر نجم الدین بلوط حصار تخریب و در حال حاضر با جدیدترین مصالح ساختمانی و مهندسی در حال آماده شدن است.

وی در همین زمینه افزود: بنای بقاع متبرکه سید زاهد و باباپیرممبی و بی بی زینب خاتون بنه پیر و امامزاده حسین خشاب شیرین و شاه زیار ممبی طی سال جدید به طور علنی و رسمی تخریب و عملیات بازسازی آنان آغاز  خواهد شد. نمازی یاداور شد: امامزاده ماما زینب روستای مامه زینب نیز طی ماه جاری مسقف خواهد شد.

عملیات عمرانی امام زاده ابراهیم اسدالله در دست اقدام است

مدیر اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان بهمئی با بیان اینکه ۱۹ بقعه متبرکه تحت پوشش اداره اوقاف در شهرستان بهمئی وجود دارد گفت: ۸ بقعه متبرکه در این شهرستان دارای نذورات هستند . وی امازاده های شاخص در این شهرستان را امام زاده ابراهیم اسدالله ،امام زاده بابا احمد و امام زاده سید عبدالصالح سیاه شیر ذکر کرد وگفت : عملیات عمرانی امام زاده ابراهیم اسدالله به منظور ساخت حسینیه ،سالن چند منظوره و پاکینگ در دست اقدام است .

وی در ادامه گفت : عملیات عمرانی امام زاده با با احمد وسید عبدالصالح سیاه شیر به منظور ایجاد زائرسرا ،شبستان و مرمت فضاهای داخلی در سال ۹۴ آغاز خواهد شد و همچنین ساخت و ساز مسجد حضرت رسول اکرم «ص» شهر لیکک   نیز به زودی آغاز می شود.

نمازی اهمیت وقف را به عنوان چشمه ای جوشان در زندگی انسان یادآور شد وبا بیان اینکه شهرستان بهمئی فاقد موقوفه غیر انتفاعی ودرآمدزا می باشد از خیرین خواست در این زمینه همکاری ومساعدت نمایند.

نقش بی بدیل بقاع متبرکه در حفظ و تقویت ارزش ‌های فرهنگی و مصونیت از هر گونه تهاجم و تعرض فرهنگی

مدیر اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان بهمئی در بخش دیگری از سخنانش گفت: بقاع متبرکه به عنوان امانت‌هایی گرانبها و ارزشمند و میراثی پرسود و بابرکت به شمار می‌روند که در حال حاضر با استفاده از آثار و منافع این سرمایه‌های مادی و معنوی جامعه می‌توان گام‌هایی بلند در جهت تامین نیازهای مادی و معنوی اقشار جامعه و تحکیم رابطه با آفریدگار مهربان، تقویت روحیه محبت و تعاون و گسترش فضایل اخلاقی برداشت و به طور کلی موجبات رشد و غنی‌سازی فرهنگی جامعه را فراهم آورد.

نمازی افزود : از امتیازها و اهمیت‌ دیگر بقاع و اماکن متبرکه آن است که این اماکن مقدس جزیی از ریشه ‌های مهم فرهنگی به حساب می ‌آید و نقش بسیار مهمی در حفظ و تقویت ارزش ‌های فرهنگی و مصونیت از هر گونه تهاجم و تعرض فرهنگی نیز دارد

وی بر تلاش برای توسعه عمران و آبادانی بقاع متبرکه تاکید و بیان کرد: توسعه و تجهیز بقاع متبرکه امکان بیشتری را برای انجام برنامه های فرهنگی و مذهبی در این اماکن مقدس فراهم می کند.

مدیر اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان بهمئی در پایان اظهار امیدواری کرد: با انجام هر چه مطلوب تر فعالیتها در بقاع متبرکه به سمتی حرکت نماییم که همه امامزادگان و بقاع متبرکه طبق فرمایش مقام معظم رهبری به قطب فرهنگی تبدیل شوند.

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.

همراه اول

گزارش تصویری

گردشگری

خبرگزاری های کشوری سایت‌های استانی