تاریخ انتشار : یکشنبه 18 اکتبر 2015 - 15:22
کد خبر : 4550

حرم امام حسین چگونه ساخته شد؟

حرم امام حسین چگونه ساخته شد؟

نسیم دنا – هانیه برنامنش//نخستین نشانه محل دفن پیکر مطهر امام حسین (ع) یک درخت سدر بود و امروز معماری با شکوه حرم ایشان، یکی از پر ازدحام ترین مکان های مقدس شیعیان است، بنایی که بارها مورد هجوم دشمنان قرار گرفت، اما امروز با نشانه هایی از هنرمندان ایرانی، مانند یک نگین در کربلا

نسیم دنا – هانیه برنامنش//نخستین نشانه محل دفن پیکر مطهر امام حسین (ع) یک درخت سدر بود و امروز معماری با شکوه حرم ایشان، یکی از پر ازدحام ترین مکان های مقدس شیعیان است، بنایی که بارها مورد هجوم دشمنان قرار گرفت، اما امروز با نشانه هایی از هنرمندان ایرانی، مانند یک نگین در کربلا می درخشد.
چند روز پس از واقعه عاشورا، پیکر مطهر امام حسین (ع) در کربلا، همان محلی که به شهادت رسیده بودند توسط قبیله بنی اسد به خاک سپرده شد. در همان زمان برای نشان کردن قبر آن امام همام یک درخت سدر بر روی مزار ایشان کاشته شد تا محل دفن ایشان برای زیارت شیعیان مشخص باشد.

529081106972534316771
درباره ساخت نخستین بنای آرامگاه برای امام حسین (ع) اختلاف نظر وجود دارد، برخی معتقدند قبیله بنی اسد که پیکر شهدای کربلا را دفن کردند، ساختمانی هم بر آرامگاه امام (ع) ساختند و برخی دیگر می گویند نخستین آرامگاه به دست مختار ثقفی برای امام حسین(ع) ساخته شد.
از زمان ساخت نخستین بنا به عنوان آرامگاه امام حسین (ع) تا امروز، در دوره های مختلف، ساختمان حرم بارها مورد تجاوز دشمنان قرار گرفت. درخت سدری که نشانه قبر مطهر امام بود، به دستور هارون الرشید بریده شد. پس از به قدرت رسیدن مامون عباسی و آزادی نسبی شیعیان، بنای تازه ای ساخته شد که چند سال بعد، متوکل عباسی دستور داد آن را ویران کنند، زمین را شخم بزنند و در آن کشاورزی کنند. این بنا مجددا در زمان منتصر (فرزند متوکل) دوباره ساخته شد.
آنچه که امروز به عنوان بنای آرامگاه امام حسین (ع) در کربلا وجود دارد، به دوره آل بویه بر می گردد. در آن زمان به دستور عضدالدوله دیلمی ، ساخت بنای آرامگاه در سال ۳۶۷ هجری قمری شروع شد و چهار سال زمان برد تا کامل شود. اگر چه از آن زمان تا کنون تغییرات زیادی در تزیینات داخلی و خارجی حرم انجام شده و بارها مورد تعمیر و تغییر قرار گرفته است و یک بار هم به دلیل آتش سوزی که توسط وهابیون بخیل روی داد ، خسارتهای بسیاری به بنا وارد شد اما ساختمان اصلی را همان بنایی می دانند که در آن دوره ساخته شد.

ادامه دارد…….

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

همراه اول

گزارش تصویری

گردشگری

خبرگزاری های کشوری سایت‌های استانی