تاریخ انتشار : چهارشنبه 8 جولای 2015 - 10:48
کد خبر : 4242

استفاده مطلوب از ثبت اسناد رسمی موجب صیانت از سرمایه های اجتماعی در جامعه می شود

استفاده مطلوب از ثبت اسناد رسمی موجب صیانت از سرمایه های اجتماعی در جامعه می شود

سعید محوری با اساره به اینکه کاربرد سند رسمی در جامعه اعتبار، نظم و امنیت را به دنبال خواهد داشت و موجب توسعه و رونق اقتصادی خاطرنشان کرد:ثبت معاملات در دفاتر اسناد رسمی حقوق مالک را حفظ می کند،

96مدیرکل ثبت اسناد استان کهگیلویه وبویراحمد با تاکید بر اهمیت ثبت اسناد در نظام اسلامی گفت: استفاده مطلوب از ثبت اسناد رسمی بطور چشمگیری موجب افزایش و صیانت از سرمایه های اجتماعی در جامعه می شود

سعید محوری افزود: سازمان ثبت اسناد و املاک نقش بسیار مهم و تأثیرگذاری در ابعاد اقتصادی، امنیتی، سیاسی و اجتماعی جامعه دارد.
مدیرکل ثبت اسناد استان کهگیلویه وبویراحمد با بیان اینکه اگر در عرصه‌های مختلف زندگی فردی و اجتماعی به نقش و مأموریت این سازمان توجه شود مشخص می‌شود که تأثیرگذاری آن در ایجاد نظم حقوقی جامعه به مراتب از دیگر دستگاه‌های جامعه بیشتر است. وی افزود: تا پیش از تصویب قانون ثبت اسناد و املاک بیش از ۹۰ درصد دعاوی مردم در مراجع قضایی به اختلافات مربوط به مالکیت و دعاوی بر سر اختلافات ملکی مربوط بوده است.
محوری خاطرنشان کرد: تا پیش از تصویب قانون ثبت اسناد و املاک در کشور منازعات بین افراد به دلیل اینکه مالکیت افراد تثبیت شده نبود و مردم و اشخاص با اسناد عادی و قولنامه مالکیت خود را به دیگران منتقل می‌کردند سبب ایجاد پرونده‌های زیادی در دستگاه قضایی شده بود.
وی با اشاره به اهداف ثبت قانون ثبت اسناد و املاک بیان کرد: نخستین هدف این قانون حمایت و تثبیت مالکیت دولت در قلمرو زمینی کشور بود زیرا به دلیل اینکه دولت بر نقل و انتقال املاک نظارت نداشت افراد می‌توانستند با قولنامه و سند عادی املاک را منتقل کنند.
محوری با بیان اینکه در گذشته به دلیل نبود قانون مشخص برای ثبت اسناد و املاک انتقال املاک غیرمنقول به افراد خارجی و بیگانه انجام می‌شد عنوان کرد: وقتی این قانون تصویب شد نظارت عام دولت بر تمام اراضی ملی و زمین‌های کشور تحقق یافت و کشور از آثار این قانون بهره‌مند شد و حفاظت و صیانت از اراضی ملی، طبیعی و کشاورزی کشور با این قانون محقق و اجرایی شد.
مدیرکل ثبت اسناد استان کهگیلویه وبویراحمد تأکید کرد: با تصویب قانون ثبت اسناد و املاک در کشور دیگر کسی نمی‌تواند به اراضی ملی دست‌اندازی کند و خارج از حدود مالکیت خود به عرصه ملی و منابع طبیعی به ثبت رسیده تجاوز کند و اشخاص نمی‌توانند به راحتی با اسناد عادی و قولنامه زمین‌های ملی را به تصرف خود درآورند.
محوری اظهارداشت: ثبت اسناد و املاک امنیت افراد را در جامعه تأمین می کند و کس دیگری غیر از مالک نمی تواند ادعای داشته باشد.
وی با بیان اینکه سند رسمی موجب ایجاد امنیت اجتماعی در جامعه شده و امنیت اجتماعی نیز امنیت اقتصادی را بدنبال دارد اظهارداشت: اگر افراد سند رسمی را در معاملات خود بکار گیرند به حق و حقوق آنها تعدی نمی شود و اگر به حقوق شهروندان تعدی نشود جامعه نیز دچار فساد نخواهد شد
مدیرکل ثبت اسناد استان کهگیلویه وبویراحمد درادامه گفت: بهره گیری از اسناد رسمی در جامعه موجب بهداشت قضایی، قضازدایی و کاهش دعاوی محاکم قضایی و نظام بخشی تعاملات اجتماعی و صیانت از حقوق مردم خواهد شد
چنانچه اگر دولت بخواهد بر روابط اقتصادی افراد در جامعه نظارت داشته باشد باید تمام مناسبات حقوقی در دفاتر ثبت رسمی اسناد ثبت شود.
وی با بیان اینکه مهم‌ترین نقش و تأثیر دیگر قانون ثبت اسناد پیشگیری از معاملات معارضی است که در گذشته صورت می‌گرفت اظهار داشت: اگر کسی خواست ملکی را به کسی منتقل کند با مراجعه به اداره ثبت از وضعیت آن ملک مطلع می‌شود و از فروش یک ملک به چند نفر جلوگیری می‌شود.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

همراه اول

گزارش تصویری

گردشگری

خبرگزاری های کشوری سایت‌های استانی