• تاریخ: 2015/05/11
  • شناسه خبر: 3995

آسانسورها و استاندارد

استفاده از آسانسورهای مدرن باعث راحتی و آسایش هرچه بیشتر افرادی می شود که از آسانسور استفاده می کنند. آسانسورهای مدرن و هیدرولیک سرعت و تواناییشان بیشتر از آسانسورهای کششی می باشد و مصرف انرژیشان بسیار کم و ناچیز می باشد ...

09نسیم دنا : محمد تقی محوری نمونه دولتی توحیدی پایه هشتم //آسانسور تنها وسیله رفت و آمد ترافیکی است که مورد استفاده تمامی گروه سنی قرار می گیرد و عمومی ترین وسیله جابجائی عمودی در جهان است . با نگاهی گذرا به وضعیت آسانسورهای منصوب در کشور، این نکته به خوبی مشهود می شود که بیشتر از یک سوم آسانسورهای کشور دارای عمر بیش از ۲۵ سال می باشند .
از طرف دیگر؛نظر به اینکه لوازم و قطعات مورد استفاده در آسانسور دارای عمر مفید مخصوصی می باشند . بدیهی است در صورت استفاده از بهترین و مدرن ترین قطعات ، حتی با داشتن بهترین برنامه سرویس و نگهداری ، تجهیزات از شرایط مطلوب خارج شده و عمر مفید آنها به اتمام می رسد . حال اگر نداشتن برنامه راهبردی سرویس و نگهداری برای بسیاری از آسانسورهای کشور و یا برنامه سرویس و نگهداری غیر اصولی و مهمتر از همه عدم آشنائی بسیاری از افراد و شرکتهای نسل سوم با سیستم‌های قدیمی کار شده در ۲۵ سال پیش را هم به موارد فوق اضافه کنیم به راحتی به وضعیت بغرنج آسانسورهای قدیمی کشور پی می بریم .
سه قابلیت مهم یک آسانسور خوب
یک آسانسور خوب به غیر از داشتن قطعات خوب و یک برنامه سرویس مناسب باید سه قابلیت مهم داشته باشد:
۱٫ ایمنی(تنظیم پارامترهای کنترلی دارای تائیدیه‌های تست‌های نمونه)
۲٫ قابلیت اطمینان(طراحی مهندسی در انتخاب و ساخت قطعات و تجهیزات مطابق با استانداردهای ومقررات ملی ساختمان)EN-81
۳٫ نحوه عملکرد(چگونگی نصب و مونتاژ قطعات ، جهت راحتی و زیبائی)
در ایران بیش از %۹۰ آسانسورها را سیستم معمولی به اصطلاح دو سرعته با حداکثر سرعت
تشکیل می دهند که از نظر مصرف انرژی،گزینش این سیستم محرکه بدترین گزینشM/S1
ممکن است.خصوصا این که این سیستم‌ها برای جاهای پر ترافیک نظیر بیمارستان‌ها،هتل‌ها و ساختمان‌های اداری یا دولتی انتخاب شده باشند.
باعث می شود موتور با تلفات VVVFو ACVV امروزه استفاده از سیستم‌های
انرژی شیار کم مورد استفاده قرار گیرد.
سبب کاهش قابل ملاحظه حرارت موتور آسانسور VVVFاستفاده از سیستم
در ساختمان‌های پر ترافیک شده و با حذف فن موتور و سیستم خنک کننده برقی موتور خانه،صرفه جوئی غیر مستقیمی درمصرف انرژی خواهد داشت.
همچنین استفاده از موتور‌های بدون گیربوکس(گیرلس)گامی دیگر در راستای کاهش مصرف انرژی می باشد.این موتورها به دلیل عدم استفاده از روغن،سازگاری بسیار بالائی با محیط زیست خواهند داشت. این موتور به دلیل بازده‌های بسیار بالا دارای برگشت پذیری بالائی نیز هست بنابراین با توجه به ماهیت ترمز الکتریکی در این گونه آسانسورها در مرحله ترمز انرژی ناشی از ترمز به جای اتلاف به صورت حرارت مجدد به شبکه تزریق می شود.
آسانسورهای هیدرولیک:
برای آسانسورهای کم ارتفاع با ظرفیت بالا(خودروبر،باربر و…)و آسانسورهای شیشه‌ای در ساختمان‌هایی تا ۵ طبقه(در برخی موارد تا ۷ طبقه مشروط به ترافیک بسیارکم) سیستم هیدرولیک بهترین انتخاب است. امکان جابه‌جایی بارهای بسیار سنگین به همراه برخی مزیت‌هایی که در ذیل به آنها اشاره شده است،در بسیاری موارد استفاده از آسانسورهای هیدرولیک را توجیه پذیر و حتی ضروری می کند، هرچند که سرعت و ارتفاع در آسانسورهای هیدرولیک محدود است.(بطور معمول تا ۷۵/۰ متر بر ثانیه و ارتفاع ۵ طبقه با طول مسیر حرکت ۵/۱۲ متر)
مزایای آسانسورهای هیدرولیک:
. برخورداری از ضریب ایمنی بالا به دلیل عدم وجود احتمال سقوط آسانسور
. در آسانسورهای هیدرولیک چاه آسانسور نیز می تواند بدون سقف باشد.
. آسانسورهای هیدرولیک حدودا ۱۲ درصد کمتر از آسانسورهای کششی فضا اشغال می کنند.
درحال حاضر بسیاری از معماران در طراحی ساختمان‌های کمتر از ۵ طبقه و بسیار لوکس مانند هتل‌ها،مراکز تجاری ، ساختمان های دوبلکس ، تریپلکس و ….. از آسانسورهای شیشه‌ای استفاده
می نمایند که انتظار دارند علاوه بر نقش کاربردی آسانسور در ساختمان ، از نظر زیبایی نیز در معماری کلی نقش ایفا می نماید. با توجه به اینکه آسانسورهای هیدرولیک فاقد وزنه تعادل می باشند (وزنه تعادل در آسانسورهای کششی یک وجه چاه را به خود اختصاص می دهند)، علاوه بر در ورودی کابین که می تواند شیشه‌ای باشد،در سه وجه دیگر نیز قابلیت اجرای شیشه را داراست.

نتیجه گیری:
استفاده از آسانسورهای مدرن باعث راحتی و آسایش هرچه بیشتر افرادی می شود که از آسانسور استفاده می کنند. آسانسورهای مدرن و هیدرولیک سرعت و تواناییشان بیشتر از آسانسورهای کششی می باشد و مصرف انرژیشان بسیار کم و ناچیز می باشد.
آسانسورهای مدرن فضای کمتری اشغال می کنند و طراح ساختمان این اجازه را می دهند که از فضا بهتر استفاده کند.

گفتنی است محمد تقی محوری  نویسنده مقاله آسانسورها و استاندارد در همایشی که در یاسوج با حضور رئیس سازمان استاندارد ایران ومسئولان استانی برگزار شد مورد تقدیر قرار گرفت.

 

2015-05-10_(3)_0001[1]

 

 

 

  • رضا رودشتیان - 2015/05/19 در 17:09

    افرین بر محمد تقوی عزیز.متن خوبی بود استفاده کردیم.به امید پیشرفت روز افزون استان کهگیلویه و بویراحمد با نخبه های جوان.

  • رضا رودشتیان - 2015/05/20 در 05:35

    با درود بر محمد تقی.متن خوبی بود.استفاده کردیم.به امید روزی که دست در دست هم دهیم و به مهر میهن خویش را کنیم اباد.

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست