تاریخ انتشار : چهارشنبه 11 مارس 2015 - 3:45
کد خبر : 3530

عقب ماندگی در حوزه فناوری اطلاعات در عصر تکنولوژی قابل توجیه نیست

عقب ماندگی در حوزه فناوری اطلاعات در عصر تکنولوژی قابل توجیه نیست

  استاندار کهگیلویه و بویراحمد در جلسه قرارگاه سایبری استان، گفت: اینکه ما باید در بحث امنیت در حوزه فناوری اطلاعات کار و تلاش جدی کنیم شکی نیست، ولی پیش نیاز اطمینان بخش این مهم حرکت به سمت توسعه خصوصا در بخش های سرمایه ای و زیرساختی است. سید موسی خادمی، با اشاره به اینکه

 

استاندار کهگیلویه و بویراحمد در جلسه قرارگاه سایبری استان، گفت: اینکه ما باید در بحث امنیت در حوزه فناوری اطلاعات کار و تلاش جدی کنیم شکی نیست، ولی پیش نیاز اطمینان بخش این مهم حرکت به سمت توسعه خصوصا در بخش های سرمایه ای و زیرساختی است.

سید موسی خادمی، با اشاره به اینکه نگاه توسعه ای و نگاه حفاظتی باید همگون و متوازن با هم حرکت نمایند، هرگونه عقب ماندگی در حوزه فناوری و اطلاعات در عصر تکنولوژی را غیر قابل توجیه دانست.

khademi5544

فرمانده قرارگاه پدافند سایبری استان اظهار داشت: در حالی که در عصر تکنولوژی و فناوری های نوین باید اغلب خدمات به صورت شبکه ای انجام شود، ولی مشاهده میشود برخی مکاتبات و مبادلات ادارات هنوز بصورت دستی جابجا می شود و این یک اشکال جدی است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود، تاکید نمود: باید ضمن برنامه ریزی برای برخورداری سودمند از ساختار شبکه ای تکنولوژی و فناوری های جدید، با اتخاذ تدابیر امنیتی و حفاظتی مراقب آسیب های احتمالی باشیم.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد در ادامه با بیان اینکه رسالت و ماموریت قرارگاه پدافند سایبری محدودیت سازی در عرصه فناوری اطلاعات و تکنولوژی نوین نیست، تصریح نمود: مدیران و کارشناسان دستگاه های استانی در حوزه توسعه و زیرساخت ها سایبری اقدامات جدی تری برای تسهیل خدمات ایمن به مردم ارایه دهند.

فرمانده قرارگاه سایبری استان با اشاره به اینکه هر دستورالعمل، مطلب یا موضوع ابلاغی باید راهنمای عملی و ضوابط صحیح و متقن به همراه داشته باشد، از اعضای قرارگاه سایبری خواست تا نظرات و دیدگاه های اصلاحی خود را جهت بازنگری سند سایبری استان به اداره کل پدافند غیرعامل اعلام نمایند.

خادمی در پایان گفت: اگر ما به فکر توسعه هستیم و دوست داریم کشور و استان ما از این لحاظ آباد و مجهز شود که قطعا همینطور است، تاکید می کنم اعضای اصلی در چنین جلساتی که جایگاه فرا دولتی دارند با مطالعه، اطلاعات کافی و دست پر شخصا حضور داشته باشند.

سند پدافند سایبری باید جنبه کاربردی پیدا کند

معاون سیاسی و امنیتی استانداری کهگیلویه و بویراحمد در قرارگاه پدافند سایبری استان، گفت: سند و دستورالعمل سایبری ابلاغ شده بیشتر در قالب تعاریف و مفاهیم صحبت کرده و آنچنان که مورد انتظار است، جنبه کاربردی و عملیاتی ندارد و باید تلاش شود تا جنبه کاربردی پیدا نماید.

وی در رابطه با مساله سایبر به عنوان نبرد نوین جهان استکبار، اظهار داشت: سیستم های نوین جنگ سایبری یکی از راهکارهای جدی دشمن برای حملات ویروسی در حوزه صنایع و تهاجم فرهنگی و فکری است.

IMG_0066

فتاح محمدی تاکید کرد: باید سند راهبردی استان را بر اساس مفاد سند ابلاغی و متناسب با چارچوب ها و شرایط موجود تدوین و بومی سازی کنیم.

امروزه اطلاعات و زیرساخت های سایبری، سرمایه اصلی توسعه هستند

سرپرست دفتر فناوری اطلاعات استانداری در نشست قرارگاه پدافند سایبری استان کهگیلویه و بویراحمد، ضمن تشریح اهداف دفتر فناوری اطلاعات در امنیت فضای سایبری، گفت: امروزه به علت قرارگیری حجم بسیار گسترده از فعالیت های مختلف در بخش سایبری، نقش فناوری و فضای سایبر بر کسی پوشیده نیست.

عباس رسولی افزود: شاید در گذشته منابعی نظیر ماشین آلات و … سرمایه های اصلی یک حکومت یا یک سازمان بوده اند ولی امروز اطلاعات و زیرساخت های سایبری، سرمایه اصلی توسعه کشور هستند.

وی با تبیین فضایی سایبری و چگونگی ارتباط شبکه های اینترنتی در سطح بین المللی، اظهارداشت: باتوجه به نبود قوانین قوی و سوء استفاده برخی دولت ها و گروهها از خلاء موجود، لازم است جهت مصونیت سازی از حملات احتمالی سایبری، در این بخش سرمایه گذاری بیشتری صورت گیرد.

سرپرست دفتر فناوی استانداری در همین رابطه افزود: در بحث سایبری و ISMS شاید آثار ظاهری فعالیت ها و اقدامات قابل صورت گرفته قابل رویت نباشند ولی هزینه های زیادی می طلبد.

این مسئول در اختیار گرفتن کلیه امکانات سایبری برای تشخیص هر گونه تهدید، پیشگیری و مقابله با آن را ار مهمترین اهداف تشکیل قرارگاه سایبری برشمرد.

رسولی در خاتمه بحث آموزش در زمینه های حوزه سایبری از جمله ISMS و آموزش نیروی انسانی برای ارتقای امنیت و فناوری اطلاعت استان را با اهمیت توصیف نمود و تقاضا کرد تا در این خصوص اقدامات عملی صورت پذیرد.

سیاست های سایبری باید بر تهدیدات خارجی و داخلی متمرکز شود

رئیس دانشگاه یاسوج، گفت: آنچه در دستوالعمل ابلاغی قرارگاه سایبری کشور بیشتر به چشم می خورد شرح مفاهیم و تعاریف است و ضوابط اجرایی مشخصی برای قرارگاه و بخش های پایین دستی احصا نشده است.

شاپور رمضانی افزود: به نظر میرسد دستورالعمل ابلاغی بیشتر بر روی تهدیداتی متمرکز شده که از بیرون متوجه کشور است و کمتر اشاره به تهدیدات داخلی نموده است.

ramezani55

وی در ادامه خاطر نشان کرد: در شرایط موجود باید سیاست های پدافند سایبری باید بر تهدیدات خارجی و داخلی متمرکز شوند.

رئیس دانشگاه یاسوج در ادامه با تشریح تفاوت های حملات سایبری خارجی و داخلی، افزود: پیشنهاد میشود ضمن بازنگری ویرایش جدیدتری متناسب با شرایط موجود و خواست کنونی در سند و دستورالعمل قرارگاه پدافند سایبری صورت گیرد، به گونه ای که در آن مسایل سایبری کشوری، استانی و شهرستانی دیده شود.

حوزه ICT با تمامی فعل و انفعالات آن در بخش سایبری قرار دارد

مدیرکل فناوری و اطلاعات استان، گفت: به لحاظ منطقی حوزه ICT به طور کامل به همراه تمامی فعل و انفعالات و وظایف آن در بخش سایبری قرار می گیرد. وی بحث امنیت را مهمترین بخش حوزه سایبری برشمرد و افزود: اولین قدم در راستای امنیت را رعایت استاندارد های سایبری بیان نمود.

یاسر حسن پور با تاکید بر آثار نامطلوب مدیریت محوری، اظهارداشت: در خصوص امنیت فناوری و اطلاعات سند ISMS را داریم که برای تمام دستگاه ها لازم الاجرا است.

این مسئول گفت: گزارش وضعیت ICT استان به زودی منتشر خواهد شد که بخشی از آن بحث امنیت در این فضا هست که وضعیت ما در این حوزه را مشخص خواهد کرد.

حسن پور کمبود بودجه، کمبود نیروی انسانی، نبود قوانین الزام آور و سایر مشکلات را مهمترین مانع فرآروی اجرای تصمیمات حوزه سایبر و ICT بیان کرد و خاطر نشان کرد: ما برای اینکه سند ISMS را در دستگاه ها عملیاتی کنیم، تقریبا برای هر دستگاه ۳۰ میلیون اعتبار مورد نیاز است.

وی افزود: در بحث تامین منابع و نیروی انسانی مورد نیاز باید به گونه ای برنامه ریزی شود که حرکت علمی و کاربردی در زمینه تصمیمات قراگاه سایبری در حوزه درون دستگاهی به نحو هرچه مطلوبتر انجام شود.

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

همراه اول

گزارش تصویری

گردشگری

خبرگزاری های کشوری سایت‌های استانی