تاریخ انتشار : یکشنبه 1 فوریه 2015 - 19:20
کد خبر : 2897

ضرورت مسئولیت نخبگان در قبال تحولات نظام اسلامی

ضرورت مسئولیت نخبگان در قبال تحولات نظام اسلامی

دکتر مرادی حضور نخبگان در عرصه‌های اجرائی را راهکاری برای توسعه و تقویت فعالیت های اجرائی و توسعه‌ای استان ذکر کرد و بیان داشت: در این راستا بنیاد نخبگان کهگیلویه و بویراحمد اطلاعات تمامی نخبگان، استعدادهای برتر و مخترعین تحت پوشش خود را در اختیار دارد

untitledاشاره:

نسیم دنا :بنیاد ملی نخبگان با تأکید مقام معظم رهبری در استفاده صحیح و مناسب از ظرفیت‌های علمی نخبگان در راستای توسعه کشور و لزوم حرکت انقلابی در مسیر رفع موانع و مشکلات تولید دانش و جنبش نرم‌افزاری در مهرماه ۱۳۸۳ تشکیل شد. به دنبال آن، بنیادهای نخبگان استانی، با هدف برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری جهت شناسایی، جذب، ‌هدایت،‌ حمایت مادی و معنوی از نخبگان، مخترعان و استعدادهای برتر استان‌ها تأسیس گردید. در همین راستا، بنیاد نخبگان استان کهگیلویه و بویراحمد نیز در سال ۱۳۸۹ تأسیس و به طور رسمی فعالیت خود را از ابتدای سال ۱۳۹۰، علی رغم تمام کمبودهای موجود از جمله نداشتن فضای فیزیکی مناسب، نیروی انسانی ناکافی و سایر امکانات اولیه آغاز نمود.

با توجه به اینکه ماهیت بنیاد نخبگان، علمی و مبتنی بر خدمت‌رسانی به جامعه هدف خود یعنی نخبگان، استعدادهای برتر و مخترعین است، از همان ابتدا با عزمی راسخ و به دور از هر گونه خط مشی سیاسی و جناح بندی‌های رایج، کار شناسایی، جذب،          هدایت، حمایت، پشتیبانی و بکارگیری از جامعه هدف خود آغاز کرد.در همین رابطه با دکتر مرادی رئیس بنیاد نخبگان استان کهگیلویه وبویراحمد مصاحبه ای انجام داده‌ایم که از نظر خوانندگان گرامی می گذرد.

سهم کم نخبگان در مدیریت به علت ضعف نخبه پروری

رئیس بنیاد نخبگان کهگیلویه‌و‌بویراحمد با تبریک فجر شکوهمند انقلاب اسلامی ، سهم امروزی نخبگان را در مدیریت تحولات استان کم دانسته و به عاملی مانند ضعف نخبه‌پروری در جامعه اشاره و آن را از مهمترین علت این نقیصه برشمردند.

دکتر مرادی افزود: نخبه‌پروری در سطح کهگیلویه‌و‌بویراحمد تا یکی دو سال پیش نه تنها متولی مشخصی نداشت بلکه کسی فکر نمی‌کرد که حتی مخترع و استعداد برتری در این استان وجود داشته باشند و این موضوعی است که بنیاد نخبگان آن را به یک گفتمان تبدیل کرد. هر چند که رئیس بنیاد نخبگان استان معتقد است که قدم اول در نخبه‌پروری باید در آموزش و پرورش شروع و به تبع در دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی به ثمر نشیند اما آنچه که امروز مشخص‌تر از گذشته است، پررنگ شدن نقش نخبگان در جامعه می‌باشد، نقشی که مقام معظم رهبری نیز بر آن تأکید فراوانی دارد و به اعتقاد ایشان مدیریت تحولات کشور باید در دست نخبگان حوزوی و دانشگاهی باشد. شاهد این ماجرا افزایش حضور فعال نخبگان استان در مجامع ملی است.

دکتر مرادی تصریح کردند که بنیاد نخبگان استان در راستای نخبه‌پروری در سطح دانش‌آموزی دو طرح دوست علمی و شهاب را شروع نموده است تا با شناسایی استعدادهای برتر دانش‌آموزی در جهت حمایت و هدایت از آنها گام بردارد.

وی عنوان کرد: مجری اصلی این طرح‌ها آموزش و پرورش است و بنیاد نخبگان استان به عنوان نهاد ناظر و سیاست‌گذار در این عرصه حضور دارد و به جد پیگیر اجرائی شدن این طرح‌ها تا رسیدن به نقطه مطلوب می‌باشد. ایشان همچنین به اجرایی شدن آیین‌نامه شناسایی و حمایت از دانش‌آموختگان برتر دانشگاهی در این راستا اشاره نمودند و افزودند که دانشجویان استعداد برتر متناسب با توانمندی‌های آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و فن‌آوری شناسایی و مورد حمایت قرار می‌گیرند.

ایجاد دغدغه برای نخبگان از مهمترین رسالت‌های بنیاد نخبگان

مرادی برگزاری کارگاه‌های مختلف آموزشی در زمینه‌های ثبت اختراع، آشنایی با مالکیت حقوقی و معنوی، ایده پردازی، مهندسی خلاقیت و نوآوری، آینده‌پژوهی و… از سوی بنیاد نخبگان استان را نمونه‌ای از فعالیت‌های این بنیاد برای پرورش و هدایت جامعه هدف خود و حتی توانمندسازی قشر فرهیخته و دانشگاهی دانست و بیان کرد: همچنین این بنیاد جلسات مختلفی را با مسئولان اجرایی و ارشد کهگیلویه و بویراحمد برای پیگیری زیرساخت‌ها و امکانات مورد نیاز آنان برگزار کرده است. ایجاد دغدغه برای نخبگان از مهمترین رسالت‌های بنیاد نخبگان است.

ضرورت تبیین نقش نخبگان در توسعه استان

علی مرادی تأمین زیرساخت‌های مورد نیاز نخبگان را برای اثرگذاری آنان را ضروری دانست و افزود: مهمترین هدفی که بنیاد نخبگان استان در این محور دنبال کرد، تبیین نقش مخترعین، نخبگان و استعدادهای برتر در توسعه استان به مسئولین و گوشزد نمودن مسئولیت نخبگان در قبال جامعه ضروری دانست و افزودند: در این راستا جلسات هم‌اندیشی و هم‌فکری با مسئولان استانی و استاندار محترم تشکیل شده است که یکی از خروجی‌های چنین برنامه‌هایی می‌توان به تشکیل کارگروه‌های تخصصی نخبگان، ترویج گفتمان نخبه‌سالاری و نخبه‌گماری در میان مسئولین اشاره کرد. وی همچنین اظهار امیدواری کردند که مسئولان به یاری‌گری نخبگان در امور تحولات و مسائل اجرائی اعتماد کنند.

رئیس بنیاد نخبگان کهگیلویه و بویراحمد همچنین مهندسی جریان نوآوری در استان را یکی دیگر از دغدغه‌های بنیاد نخبگان کهگیلویه و بویراحمد معرفی کرد و بیان داشت: همت و تلاش چند ساله بنیاد نخبگان را امروزه می‌توان در جاری شدن گفتمان نخبگی و گفتمان دانش‌بنیان در جامعه و مشخص شدن متولی راه‌اندازی پارک علم و فناوری بعد از چند سال مشاهده کرد و هر چند که با نقطه مطلوب فاصله داریم اما وضعیت به مراتب بهتر از گذشته است. تجاری‌سازی اختراعات و افزایش تولیدات دانش‌بنیان در کهگیلویه و بویراحمد در فرآیند حمایت از نخبگان یکی از مباحث اصلی مطرح شده در این زمینه، علاوه بر شناسایی، حمایت و هدایت خود نخبگان و مخترعان، نمونه‌سازی و تجاری‌سازی اختراعات آنان است. ورود بنیاد نخبگان به این عرصه دلگرمی بیشتری را در مخترعان ایجاد کرده است تا بیش از گذشته قدم در وادی نوآوری بگذارند.

رئیس بنیاد نخبگان کهگیلویه و بویراحمد در این زمینه با بیان اینکه چرخه ایده تا پدیده و تو لید محصول نهایی از ایده‌های اولیه را یکی از اهداف عالی بنیاد نخبگان است، گفت: این بنیاد با این هدف از طرح‌ها و اخترعات نخبگان تحت حمایت خود تا تبدیل شدن به نمونه اولیه، ثبت و تجاری‌سازی حمایت کرد و نتیجه این حمایت تجاری‌سازی اخترعات نخبگان زیادی است.

استفاده از ظرفیت‌های بنیاد ملی نخبگان در زمینه گسترش فناوری

دکترمرادی افزود: حضور موفق نخبگان استانی در جشنواره منطقه‌ای اختراعات خلیج فارس در بوشهر و جشنواره ملی علم تا عمل، راه را برای تجاری‌سازی اختراعات مخترعان هم استانی همواتر کرده است و به جرأت می‌توانم بگویم که بنیاد نخبگان استان با جان و دل، اخترعات و صاحبان آنها را به این جشنواره‌ها رساند. وی ایجاد ارتباط با دانشگاه ها، بازدید از مراکز علمی و صنعتی و کشور جهت آشنایی علاقه‌مندان به عرصه نوآوری را از جمله راهبردهای بنیاد نخبگان کهگیلویه و بویراحمد برای یافتن مسیرهای ترقی و حل مشکلات و موانع پیش روی شرکت‌های دانش‌بنیان دانست و افزود: در تلاش هستیم از تمامی ظرفیت‌های بنیاد ملی نخبگان و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در زمینه گسترش فناوری و بهبود کیفیت زندگی مردم استفاده کنیم.

بنیاد نخبگان، اطلاعات مخترعین و استعدادهای برتر را در اختیار دارد

رئیس بنیاد نخبگان کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه با هدف افزایش نقش افراد سرآمد ساکن استان و کهگیلویه و بویراحمدی‌های مقیم سایر استان‌ها در فرآیند توسعه استان، طرح بانک اطلاعاتی افراد سرآمد استان اجرائی می‌شود که از بانک اطلاعاتی نخبگان کهگیلویه و بویراحمد مجزا و منفک است، گفت: این بنیاد اطلاعات کامل نخبگان، مخترعین و استعدادهای برتر تحت حمایت خود را در اختیار دارد، اما در تشکیل بانک اطلاعاتی جدید، هدف جمع‌آوری اطلاعات افراد سرآمد – نه صرفاً نخبگان منطبق با آئین‌نامه بنیاد ملی نخبگان- با هدف اثر دادن نقش آنان در توسعه همه جانبه استان است. مرادی خاطرنشان کرد: تشکیل این بانک نیازمند برخی مولفه‌ها از جمله تعریف شاخصه های اثرگذاری است که دارای جامعیت در همه زمینه‌های فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی، هنری، علمی و… باشد، فلذا این کار نیازمند دقت، زمان و کار میدانی وسیعی می‌باشد و امید است که در پایان سال ۱۳۹۴، اطلاعاتی با کیفیت، جامع و با قابلیت دسترسی آسان در اختیار استان کهگیلویه و بویراحمد و به ویژه مدیران اجرایی استان قرار دهیم.

وی حضور نخبگان در عرصه‌های اجرائی را راهکاری برای توسعه و تقویت فعالیت های اجرائی و توسعه‌ای استان ذکر کرد و بیان داشت: در این راستا بنیاد نخبگان کهگیلویه و بویراحمد اطلاعات تمامی نخبگان، استعدادهای برتر و مخترعین تحت پوشش خود را در اختیار دارد و هرجا که مسئولان بخواهند در اختیار آنها نیز قرار می‌گیرد. و اما، سخن پایانی این‌که، بنیاد نخبگان استان کهگیلویه و بویراحمد نهادی کوچک با تعداد نیروی اندک است، که بسیار شنیده شده که از کمبود نیرو گلایه کرده‌اند و فضای فیزیکی کل این بنیاد نیز شاید کمتر از فضای اتاق بسیاری از مدیران هم‌استانی باشد، اما به جرأت می‌گویم که این بنیاد جزو چابک‌ترین و برترین دستگاه‌های دولتی استان می‌باشد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

همراه اول

گزارش تصویری

گردشگری

خبرگزاری های کشوری سایت‌های استانی