تاریخ انتشار : یکشنبه 28 دسامبر 2014 - 4:53
کد خبر : 2709

ثبت احوال برای صیانت از مرزهای هویتی مردم رسالت خطیری بر عهده دارد

ثبت احوال برای صیانت از مرزهای هویتی مردم رسالت خطیری بر عهده دارد

مدیر کل ثبت احوال کهگیلویه وبویراحمد گفت: سازمان ثبت احوال به عنوان سازمانی حاکمیتی ویکی از پر مراجعه کننده ترین دستگاههای دولتی است که با احاد مردم روزانه در ارتباط می باشد و وظیفه ذاتی آن ایجاب می کند که از اسناد هویتی و تابعیتی مردم پاسداری و محافظت می نماید.

ثبت 1مدیر کل ثبت احوال استان کهگیلویه و بویراحمد در نشستی صمیمی با خبرنگاران گزارشی از اقدامات ثبت احوال در طی ۹ ماهه اخیر ارائه کرد وبه سولات خبرنگاران پاسخ داد.

سید محمد علی تقوی درابتدا ضمن تبریک حلول ماه ربیع الاول و گرامیداشت هفته ثبت احوال گفت: ثبت احوال برای صیانت از مرزهای هویتی مردم رسالت خطیری بر عهده دارد و از عوامل رشد و شکوفایی یک جامعه محسوب می شود.وی افزود: ثبت آمار وقایع حیاتی ولادت، وفات، طلاق و ازدواج و همچنین ارائه خدمات کارت های شناسایی، شناسنامه و کارت ملی از جمله وظایف ثبت احوال کشور است.تقوی افزود: مردم باید با ضرورت و چرایی ثبت احوال آشنا شده تا مساعدت و همکاری مطلوبی را با این نهاد داشته باشند.

وی به اهمیت و جایگاه ثبت احوال در عرصه های مختلف اشاره کرد و افزود: ثبت احوال نه تنها مرکز آمار متقن در کشور به شمار می ‌رود بلکه امین، محرم و مرکز اسناد مردم نیز محسوب می‌ شود.مدیر کل ثبت احوال استان خاطرنشان کرد: سازمان ثبت احوال به عنوان سازمانی حاکمیتی ویکی از پر مراجعه کننده ترین دستگاههای دولتی است که با احاد مردم روزانه در ارتباط می باشد و وظیفه ذاتی آن ایجاب می کند که از اسناد هویتی و تابعیتی مردم پاسداری و محافظت می نماید.

وی افزود: مرزهای هویتی و تابعیتی افرادهمانند مرزهای جغرافیایی مهم و برای کشور نقش حیاتی دارد که تاکنون پاسداران مرزهای هویتی با تمام تلاش و بصورت شبانه روزی ضمن خدمات رسانی به دورترین مناطق روستایی و عشایری استان از اسناد هویتی مردم به خوبی محافظت و نگهداری نموده اند . وی در ادامه با اشاره به اولین سند کشور در ثبت احوال اشاره کرد و گفت:در سوم دی ماه اولین سند رسمی به نام یک زن فاطمه ایرانی در سال ۱۲۹۷ شمسی صادر شد.

مدیر کل ثبت احوال استان بیان داشت:از سال ۱۲۹۷ تا کنون ۱۲۵ میلیون سند ولادت و وفات به ثبت رسیده است که از این تعداد ۱۰۳ میلیون ولادت بوده است .وی سهم استان از اسناد صدر شده در کشور را ۱۱۲۵ هزار سند بیان کرد و افزود: ۹۵۰ هزار سند مربوط به ولادت بوده است که آرشیو الکترونیکی شده اند.تقوی ابراز داشت: ۱۳۱۲ سند در لنده به ثبت رسیده ودراستان هم اکنون ۱۰ اداره کاری و ۶ نماینده کار ثبت وفات را انجام می دهند.

کارت ملی هوشمند کلید ورود به دولت الکترونیک

مدیر کل ثبت احوال استان کلید ورود به دولت الکترونیک را کارت هوشمند بیان کرد و گفت:تقویت شبکه ارتباطی فیبر نوری و تقویت ادارات شهرستان که زیر ساخت های آن ها انجام گرفته و تمام ادارت ثبت نام کارت ملی هوشمند انجام شده که از دیگر اقدامات این سازمان است.وی خاطرنشان کرد: کارت هوشمند ملّی به عنوان مقدمه ای برای ورود به جامعه اطلاعاتی، می تواند موجب توزیع عادلانه فرصت ها، کاهش بسیاری از هزینه های دولت، مردم و بنگاه ها شود که این امور می توانند نقش به سزایی در پویایی اقتصادجامعه داشته باشند.

مدیرکل ثبت احوال استان افزود: با پیاده سازی طرح کارت هوشمند ملّی این امکان فراهم می شود که خدمات به روشی ساده، سریع و با کیفیت بالاتر به مردم ارائه شوند و موجب بهبود سطح کیفی زندگی مردم و بالا بردن سطح رضایت مردم از دولت شود. وی گفت: کارت هوشمند می تواند جایگزین تمام کارتهای موجود در دست مردم شده به گونه ای که ارائه تمام خدمات الکترونیکی به وسیله این کارت هوشمند مقدور می باشد.

صدوربیش از۶هزار کارت هوشمند ملی در استان

مدیرکل ثبت احوال استان بیان داشت: صدرو کارت هوشمند بیش از ۱۰ سال طول کشید واز زمان صدور کارت هوشمند ملی تا کنون ۶هزار کارت ملی هوشمند دراستان صادرشده است.وی ادامه داد:کارت اولی ها،مفقودین و کسانی که تغییری در کارت ملی دارند ظرف ۳ تا ۴ سال آینده کارت هوشمند آن ها صادر می شود.تقوی به مزایای کارت ملی هوشمند اشاره کرد و بیان داشت: ضریب امنیتی بالا،قابل جعل نبودن،دسترسی به اطلاعات درونی از طریق اثر انگشت و امضای الکترونیک و اسناد از طریق این کارت صورت می گیرد.

صدور ۳۴۰هزار شناسنامه مکانیزه در کهگیلویه وبویراحمد

مدیرکل ثبت احوال کهگیلویه و بویراحمد صدور شناسنامه مکانیزه زیر ۱۵ سال و بزرگسال را از دیگر اقدامات ثبت احوال برشمرد و خاطر نشان کرد: ۳۴۰ هزار شناسنامه مکانیزه در مقاطع مختلف در اختیار مردم قرار گرفته است که جایگزین شناسنامه های قبل می شود.

سید محمدعلی تقوی افزود: با برنامه ریزی های انجام شده به تدریج شناسنامه های قدیمی از رده خارج و شناسنامه جدید جایگزین آنها خواهد شد.مدیر کل ثبت احوال استان با بیان این که ۵۰ درصد از مناطق استان دارای بافت فرسود روستایی هستند گفت:استان کهگیلویه و بویراحمد با وجود تمام راه های صعب العبور یکی از استان هایی است که همیشه اطلاعات آماری آن به روز است.

کاهش رشد جمعیت یک مخاطره جدی است

 مدیرکل ثبت احوال کهگیلویه و بویراحمد کاهش رشد جمعیت را یک مخاطره جدی برای جامعه دانست و گفت: خبرنگاران و رسانه های ارتباط جمعی این استان در زمینه آثار منفی، خطرها و تهدیدهای مختلف ناشی از کاهش رشد جمعیت در کشور و استان اطلاع رسانی لازم را انجام دهند.

سید محمدعلی تقوی افزود: آگاهی بخشی می تواند نقش مهمی در گرایش مردم این استان و کشور به رشد جمعیت ایفا کند. وی بیان کرد: چنانچه کاهش رشد جمعیت در کشور و کهگیلویه و بویراحمد با روند کنونی ادامه یابد و خانواده ها به سوی تک فرزندی پیش روند این امر در سال های نه چندان دور تاثیر منفی در ارتباطات اجتماعی ایجاد خواهد کرد. وی بیان کرد: با وجود آنکه اداره های ثبت احوال کهگیلویه و بویراحمد با کمبود نیروی انسانی، امکانات و تجهیزات مواجه اند ولی خدمات لازم را در تمام زمینه ها به مردم ارایه داده و رسالت های خود را به نحو مطلوب انجام می دهند.

جمعیت کهگیلویه و بویراحمد تا پایان سال‌ از مرز ۷۰۰ هزار نفر می‌گذرد

مدیرکل ثبت احوال کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه جمعیت استان کهگیلویه و بویراحمد در حال حاضر ۶۹۷ هزار و ۴۳۰ نفر است، اظهار کرد: جمعیت استان تا پایان سال جاری از مرز ۷۰۰ هزار نفر خواهد گذشت.مدیرکل ثبت‌احوال کهگیلویه و بویراحمد افزود: شهرستان بویراحمد با جمعیتی بالغ بر ۲۳۴ هزار نفر پرجمعیت‌ترین و شهرستان باشت با ۲۱ هزار نفر کم‌جمعیت‌ترین شهرستان استان است.

تقوی عنوان کرد: ممکن است برخی دستگاه‌ها آمارهایی در زمینه جمعیت استان داشته باشند ولی آمار ارائه شده توسط ثبت احوال بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۰ و با توجه به آمار به دست آمده از تعداد وفات و تولد به روزترین آمار محسوب می‌شود.مدیرکل ثبت احوال کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: یکی از مشکلاتی که در زمینه تغییر در آمار جمعیتی وجود دارد ثبت مهاجرت‌هاست که سازمان ثبت احوال برطرف کردن این مشکل را در دستور کار خود قرار داده است.

وی تصریح کرد: اگر مردم در هنگام تغییر محل زندگی خود به شهرستان یا شهر دیگر کد پستی محل سکونت جدید خود را به ثبت احوال اعلام کنند این مشکل نیز برطرف خواهد شد و آمار جمعیتی شهرها و استان‌ها با کمترین میزان انحراف به روز خواهد شد.

ثبت تغییر محل سکونت و کدپستی از طریق سایت ثبت احوال امکان‌پذیر است

مدیرکل ثبت‌احوال کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه ثبت تغییر محل سکونت و کدپستی از طریق سایت ثبت احوال نیز امکان‌پذیر است، گفت: علاوه بر این مردم به صورت حضوری نیز می‌توانند تغییر محل زندگی و کدپستی جدید خود را به ثبت احوال اعلام کنند.تقوی در ادامه با اشاره به آماری در زمینه علل مرگ و میر در استان کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: ۲۸ درصد علت فوت در این استان به دلیل بیماری‌های قلبی و عروقی است که می‌طلبد مسئولان بهداشت و درمان استان در این زمینه تدابیر لازم را بیندیشند.

وی دومین علت مرگ و میر در استان کهگیلویه و بویراحمد را حوادث غیرعمد عنوان کرد و گفت: ۱۳ درصد مرگ و میرها نیز ناشی از این مسئله است.تقوی ابراز داشت: سرطان نیز با ۱۱ درصد پس از بیماری قلبی و عروقی و حوادث غیرعمد به عنوان سومین علت مرگ و میر در کهگیلویه و بویراحمد به حساب می‌آید.

کمبود نیروی انسانی در اداره های ثبت احوال استان

تقوی اظهار کرد: از مجموع ۱۴۰ نیروی انسانی مورد نیاز اداره های ثبت احوال کهگیلویه و بویراحمد هم اکنون تنها ۷۵ نفر جذب و مشغول به کار هستند و حدود ۷۰ نفر کمبود نیرو وجود دارد. وی عنوان کرد: با پیگیری ها و رایزنی های لازم امسال مجوز بکارگیری پنج نیروی انسانی در اداره های ثبت احوال کهگیلویه و بویراحمد از تهران گرفته شد که مراحل اداری و گزینش آنها در حال انجام است.

انتخاب نام هر شخص تاثیری مهم در شخصیت ، منش و آینده او دارد

مدیرکل ثبت احوال استان کهگیلویه وبویراحمد در زمینه فرهنگ نام و نام گذاری نیز گفت : یکی از مظاهر ارزشمند انسان ، نام او می باشد که در مسیر زندگی همواره همگام با اوست . فرزندانی که نام مناسب با مفاهیم خوب ویا منتسب به شخصیت های مشهور دینی ، علمی و دارند همواره احساس عزت و سربلندی نموده و درجامعه با آرامش واعتماد به نفس بیشتری زندگی می کنند و بر عکس کسانی که نامشان نامناسب است به صورت دائم از آن رنج میبرند.

وی گفت :دردین مبین اسلام نیز سفارش وتاکیدات فراوانی نسبت به انتخاب نام مناسب شده است تا جایی که یکی از حقوق مسلم فرزندان به والدین خود انتخاب نام خوب وپسندیده برای ایشان است .

سیدمحمد علی تقوی با اشاره به حدیث منقول ازپیامبر اکرم (ص) که در این زمینه میفرمایند :«اولین هدیه وعطای هریک از شما به فرزندتان ، نام نیکو واسم خوب وزیبایی است که به او اختصاص می دهید» بیان داشت : در فرهنگ اسلامی ایرانی مردم کشور ما نیز، معمولا اوصاف خاص که در باورها ، اندیشه ها وذهنیت والدین نامگذار جای دارد بسیارمهم وحائز اهمیت است.

وی افزود:به عنوان مثال نامهایی مثل محمد ، علی ، فاطمه ، حسین و ابوالفضل و.دارای اوصاف خاصی هستند که در واقع دلالت بر بی همتایی مصادیق آنها که همان نام حضرت محمد (ص) حضرت فاطمه (س) حضرت علی (ع) و امام حسین (ع) و حضرت ابوالفضل (ع) هستند مینماید .

مدیرکل ثبت احوال در ادامه بیان داشت : افزایش فراوانی درانتخاب نامهای منتسب به اهل بیت عصمت وطهارت نشان دهنده عشق و علاقه و اعتقاد مردم استان به سلسله نبوت و امامت است  

آرشیو نمودن اسناد هویتی گامی دیگر در راستای تحقق دولت الکترونیک

تقوی در رابطه با آرشیو نمودن اسناد هویتی نیز گفت: یکی از طرح های مهم ثبت احوال در راستای تحقق دولت الکترونیک اجرای طرح آرشیو و مدیریت الکترونیک اسناد و مدارک سجلی افراد می باشدکه در راستای سیاستها و اهداف دولت و همچنین محقق شدن برنامه ها در سند چشم انداز نظام مقدس جمهوری اسلامی ضرورت کار ایجاب می نمود که به لحاظ اهمیت اسناد هویتی مردم و محافظت از این اسناد طرح مهم و حساس در دستور کار سازمان قرار گیرد.

وی یاداورشد: با توجه به مشکلات موجود و قدمت بالای اسناد سجلی و همچنین حفاظت و نگهداری از اسناد و مراجعه مکرر به اسناد سجلی ، مدیران سازمان را برآن داشت تا در راستای رفع این معظل و ارائه خدمات بهینه به ارباب رجوع اجرای طرح آرشیو الکترونیکی اسناد را یکی از اولویت های مهم سازمان قرار دهد

کاهش واقعه ولادت در سال جاری

مدیرکل ثبت احوال استان گفت:در۹ ماهه اول سال ۱۳۹۳تعداد ۱۱۸۳۱واقعه ولادت به ثبت رسیده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۸/ درصد کاهش داشته است.تقوی تعداد ولادت شهری در۹ ماهه سال ۱۳۹۳ را برابر با ۶۹۴۴ رویداد و تعداد ولادت روستایی را برابر با ۴۸۸۷ رویداد ذکر کرد.

وی تعداد ولادت ثبت شده در مهلت قانونی در ۹ ماهه سال ۱۳۹۳ را برابر با ۱۱۷۶۵واقعه و (۹۹٫۴) درصد عنوان کرد وگفت: تعداد ولادت ثبت شده تا یکسال پس از وقوع نیز برابر با ۱۱۸۰۹ واقعه و (۹۹٫۸)‌درصد می باشد.وی افزود: ازمجموع ۱۱۸۳۱ واقعه ولادت تعداد ۱۱۴۳۹ ولادت تک قلویی و ۳۹۲ واقعه حاصل از چند قلویی بوده که شامل ۱۸۱ ولادت دوقلو و۱۰ ولادت سه قلویی بوده است .

نسبت جنسی ولادت

مدیرکل ثبت احوال استان افزود: نسبت جنسی حاصل از ثبت ولادت در۹ماهه سال ۱۳۹۳برابر ۱۰۷ است که این شاخص در مدت مشابه سال قبل نیز ۱۰۸ بوده است.(یعنی در مقابل هر ۱۰۰ واقعه دختر حدود ۱۰۷ واقعه پسر به ثبت رسیده است.

ثبت ۳۹۲ واقعه چندقلوزایی در کهگیلویه و بویراحمد

مدیرکل ثبت احوال استان کهگیلویه و بویراحمد از ثبت ۳۹۲ مورد چند قلوزایی طی ۹ ماهه سالجاری در این استان خبرداد.سید محمدعلی تقوی افزود: در این مدت از مجموع ۱۱هزار و ۸۳۱ واقعه ولادت در این استان ۱۱هزار و ۴۳۹ واقعه تک قلوزایی ثبت شده است.وی اظهارکرد: طی ۹ ماهه سالجاری ۳۹۲ واقعه چند قلو زایی به ثبت رسید که از این تعداد ۱۸۱ مورد دوقلوزایی و ۱۰ مورد سه قلوزایی بوده است.

مدیرکل ثبت احوال استان کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: در شهرستان بویراحمد ۷۹ دوقلوزایی و پنج مورد سه قلوزایی، در گچساران ۴۴دوقلوزایی و یک مورد سه قلوزایی، کهگیلویه ۲۲ دوقلوزایی و ۹ سه قلوزایی، بیشترین تعداد دوقلو و سه قلو زایی را به خود اختصاص دادند.تقوی تصریح کرد: کمترین دو قلو و سه قلوزایی مربوط به دو شهرستان لنده و باشت بوده است.وی اضافه کرد: در ۹ ماهه سالجاری ۱۱هزار و ۸۳۱ واقعه ولادت در این استان به ثبت رسید که نسبت به مدت مشابه سال قبل هشت دهم درصد کاهش داشته است.

ثبت ۱۹۳۷واقعه وفات درسال جاری

مدیرکل ثبت احوال استان در ادامه گفت: در۹ ماهه سال ۱۳۹۳تعداد ۱۹۳۷واقعه وفات جاری به ثبت رسیده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴٫۵- درصد کاهش داشته است.تقوی تعداد فوت شهری در۹ ماهه سال ۱۳۹۳ را برابر با ۱۰۷۰ رویداد و تعداد وفات روستایی را نیز برابر با ۸۶۷ رویداد ذکر کرد.وی نسبت جنسی حاصل از ثبت وفات در ۹ ماهه سال ۱۳۹۳ را برابر ۱۴۸ عنوان کرد وگفت : این شاخص در مدت مشابه سال قبل نیز ۱۴۱بوده است.

کاهش واقعه ازدواج دسال جاری

مدیرکل ثبت احوال استان در رابطه با ازدواج نیز گفت : در۹ ماهه سال ۱۳۹۳ تعداد ۵۵۵۷ واقعه ازدواج به ثبت رسیده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۱-درصد کاهش داشته است.

وی بیشترین ازدواج مردان ثبت شده در۹ ماهه سال ۱۳۹۳ را بین گروه سنی ۲۵ تا ۲۹ سال با رقم ۲۳۰۵ نفر ذکر کرد وگفت:. بیشترین ازدواج زنان ثبت شده درهمین بازه زمانی نه ماهه بین گروه سنی ۲۰ تا ۲۴ سال با رقم ۲۰۷۳ نفر بوده است.وی میانگین سن ازدواج در ۹ماهه سال ۹۳را دربین مردان ۲۸سال و در زنان ۲۴ سال عنوان کرد وگفت: بیشترین میانگین سن ازدواج مردان مربوط به شهرستان گچساران با ۲۹سال و کمترین میانگین سن مربوط به شهرستان بهمئی با رقم ۲۵ سال می باشد و بیشترین میانگین سن ازدواج زنان مربوط به شهرستان گچساران با رقم ۲۴ سال و کمترین مربوط به شهرستان بهمئی بارقم ۲۰ سال می باشد

در برابر هر ۷ واقعه ازدواج ۱ واقعه طلاق صورت گرفته است

مدیرکل ثبت احوال استان در رابطه با واقعه طلاق گفت: در۹ ماهه سال ۱۳۹۳ تعداد ۷۸۳ واقعه طلاق به ثبت رسیده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۷ درصد افزایش داشته است.

وی بیشترین طلاق ثبت شده مردان در۹ ماهه سال ۱۳۹۳ را بین گروه سنی ۲۵ تا ۲۹ سال با رقم ۲۲۲نفرذکر کرد وگفت: بیشترین طلاق زنان ثبت شده نیز بین گروه سنی ۲۰ تا ۲۴ سال با رقم ۲۲۱ نفر بوده است:تقوی افزود در۹ ماهه سال ۱۳۹۳ در برابر هر ۷ واقعه ازدواج ۱ واقعه طلاق صورت گرفته است.:

تقوی درپایان ضمن تقدیر وتشکر از مردم شریف استان به خاطر اعتمادی که به مجموعه ثبت احوال دارند اظهار امیدواری کرد جهت بهنگام نمودن آمارهای جمعیتی ، سعی کنند وقایع حیاتی ولادت و فوت را در مهلت های قانونی اعلام شده طبق قانون ثبت احوال به نزدیکترین اداره ثبت احوال محل یا نماینده و مامور ثبت احوال مستقر در بیمارستانها و مراکز درمانی اعلام نمایند

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

همراه اول

گزارش تصویری

گردشگری

خبرگزاری های کشوری سایت‌های استانی