تاریخ انتشار : یکشنبه 14 دسامبر 2014 - 19:41
کد خبر : 2615

برگزاری همایش «وقف و رسانه» در محل امامزاده فرج الله (ع) کهگیلویه وبویراحمد

برگزاری همایش «وقف و رسانه» در محل امامزاده فرج الله (ع) کهگیلویه وبویراحمد

مدیر روابط عمومی اداره کل اوقاف و امور خیریه کهگیلویه و بویراحمد هدف از برگزاری این همایش در امامزاده فرج الله (علیه السلام) را معرفی هرچه بیشتر این امامزاده به مردم شهرستان و استان عنوان کرد.

 

11مسئول روابط عمومی ‌اداره‌کل اوقاف کهگیلویه و بویراحمد از برگزاری همایش «وقف و رسانه» در استان به‌منظور آماده‌سازی رسانه‌ها در هفته وقف خبر داد.

به گزارش  نسیم دنا رامین چرومی، مدیر روابط عمومی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه کهگیلویه و بویراحمد در جمع خبرنگاران آغاز هفته وقف را ۲۹ آذرماه جاری دانست و عنوان کرد: این روز با شعار وقف عمل امینانه به نیات واقفان و رفع نیازهای بشری در سطح استان برگزار می‌شود.

کارشناس روابط عمومی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه کهگیلویه و بویراحمد اظهار کرد: دومین روز هفته وقف شعار وقف سنت نبوی، سیره ائمه اطهار(ع)، سومین روز این هفته با عنوان وقف، علم و فناوری و نقش حوزه و دانشگاه، چهارمین روزشمار هفته وقف، وقف تجلی مودت اهل‌ بیت(ع) با تکریم امامزادگان پنجمین روز هفته وقف با عنوان وقف، جهاد اقتصادی و ارتقای بهره‌وری موقوفات ششمین روز هفته وقف، بانوان واقف و توسعه مشارکت‌های اجتماعی و در آخرین روز از این هفته برنامه‌ها حول محور وقف، نهاد ممتاز دینی و نشر فرهنگ قرآنی برگزار می‌شود.

چرومی با اشاره به اینکه در همایش «وقف و رسانه» از مدیران مسئول رسانه‌های فعال در استان و خبرنگاران دعوت می‌شود و از فعالان این عرصه که در حوزه وقف اطلاع‌رسانی کردند تجلیل می‌کنیم، از برگزاری نشست‌های صنفی وقف در استان خبر داد.

وی برگزاری همایش استانی یاوران وقف، تعامل با مطبوعات، جلسه ویژه با صدا و سیمای استان، برگزاری نشست خبری مدیرکل، تبلیغات محیطی و ارسال پیامک، برپایی ایستگاه‌های «همه واقف باشیم» در سطح شهرستان‌ها، نشست‌های تخصصی، غبارروبی و عطرافشانی بقاع متبرکه، برگزاری محافل انس با قرآن، دعوت از مسئولان استانی در همایش‌های هفته وقف را از برنامه‌های اجرایی «هفته وقف» اعلام کرد.

برگزاری همایش «وقف و رسانه» در محل امامزاده فرج الله (ع) کهگیلویه

رامین چرومی ضمن تشکر از نقش رسانه های مختلف در زمینه ترویج این سنت حسنه، بیان داشت: به منظور تجلیل از اصحاب رسانه مکتوب و مجازی، همایش بزرگ «وقف و رسانه» فردا ساعت ۱۰ صبح در محل امامزاده فرج الله (علیه السلام) جاده آبشار یاسوج برگزار می شود.

این مسئول اطلاع رسانی با بیان این که در این همایش از پنج خبرنگار برتر به صورت ویژه تجلیل می شود، عنوان کرد: دیگر خبرنگاران حاضر در همایش با اهدای بسته های فرهنگی نیز تجلیل می شوند.

بقعه متبرکه شاه فرج‌ الله (علیه السلام) در دامنه کوه، شمال غربی آبشار شهر یاسوج واقع شده که پیرامون آن را قبرستان متروکه قدیمی فرا گرفته است.

بنای امامزاده در سال ۱۳۱۶ (ه.ش) توسط استاد حسین معمار بر روی پی و شالوده قدیم آن با خشت و گل در پلانی ۴*۳ متر احداث شده که مرقد مطهر در وسط و در ضلع غربی آن ایوانی کوچک که عموماً محل توقف و نشیمن زائران بوده است، وجود دارد. سقف این بنا با تنه درختان با آرایش زیبایی به روش چینه‌ ای قدیم پوشش داده شده؛ به‌ طوری که روی آن را تپه‌ ای از گل به شکل ناهموار تشکیل داده است.

گویند که در سنوات گذشته به‌ دلیل موقعیت ویژه جغرافیایی و بارش زیاد برف و باران در فصول زمستان و بهار، سقف و دیوارهای آن ریزش و به‌ کلی تخریب شد که سال‌ ها به شکل متروکه‌ ای باقی مانده بود.

رامین چرومی، مدیر روابط عمومی اداره‌ کل اوقاف و امور خیریه استان کهگیلویه و بویراحمد به نقل از کتاب دائره‌ المعارف شجره آل رسول (ص) جلد سوم، نوشته سیدعلی موسوی‌‌ نژاد سوق در مورد این بقعه متبرکه این چنین گفت: این بنا در سال ۱۳۵۷ (ه.ش) برای بار چندم توسط اولاد و احفاد آن که به سادات یاسوجی شهرت دارند، خاکبرداری، سپس طرح جامع آن در وسعتی بیش از مساحت قدیم با سنگ و سیمان و آجر به سبک زیبایی توسط استاد عباس معمار تجدید بنا شد که علی‌ الظاهر گنبد جدید آن به علت سنگینی وزن ریزش و در حال بازپیرایی است.

در وسط صحن، مرقد مطهر قرار گرفته که ضریح آلومینیومی مستطیل شکلی به ارتفاع ۱۲۰ سانتی‌‌‌ متر از آن محافظت می‌ کند. قبل از نصب ضریح جدید، ضریح متروکه چوبی در ابعاد ۹۰*۱۸۵*۱۰۰ سانتی‌ متر که ظاهراً توسط حسین نامی از صحابه خیر تهیه شده بود، در گوشه‌ ای از حیاط امامزاده در حال نابودی است.

در محل صحن، قبر دیگری بدون ضریح وجود دارد که به‌ نقل از محلیان بی‌ بی خاتون، خواهر امامزاده و در محدوده داخل و بیرون از حیاط، گورستان قدیمی وجدیدی وجود دارد که عموماً قبور آنها مربوط به اولاد و احفاد امامزاده است.

شجره طیبه ایشان به استناد اقوال سالخوردگان محلی و اعتقادات منطقه‌ ای و اسناد موجود فرزند امامزاده حسن‌(علیه السلام) مهریان است و امامزاده حسن فرزند امامزاده ابراهیم‌(علیه السلام) ملقب به عسکر واقع در روستای کریک است. اما سندی با تاریخ تحریر ۱۲۱۴ (ه. ق) ایشان را فرزند شاه‌ محمد ابن امامزاده حسن(علیه السلام) مهریان به این شکل نام می‌ برد: «… شاه حسن و شاه مختار و شاه نعمت و شاه قاسم فرزندان (ابراهیم عسکر) و شاه محمد ابن شاه حسن و فرج‌ الله ابن شاه محمد …».

در همین رابطه طوماری با تاریخ تحریر ۱۲۵۳ (ه. ق) ممهور به مهر بیش از چهارده تن از علما، کلانتران و در رأس آنها سلاطین دوره قاجاریه (محمد‌شاه غازی ۱۲۵۰ ه. ق) موجود است که در این فرمان به کلانتران و کدخدایان الکای کهگیلویه و سررود و جمیع کلانتران فارس تأکید و توجیه شده است، کسی هیچ‌ گونه تعدی و تعرضی به سادات یاسوجی (اولاد امامزاده فرج‌ الله) و سیورغال امامزاده مزبور نداشته باشد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

همراه اول

گزارش تصویری

گردشگری

خبرگزاری های کشوری سایت‌های استانی