تاریخ انتشار : سه‌شنبه 9 دسامبر 2014 - 19:52
کد خبر : 2595

« زِندان » یا « زَن دان »

« زِندان » یا « زَن دان »

نسیم دنا: غرض از تحریر این مقاله این است که، با استناد به احکام قرآنی، ثابت شود که :   اولاً: زن و مرد دارای ارزش انسانی مساوی هستند، و هیچکدام بر دیگری برتری ندارند، و تفاوت جنسی آنها، تنها برای ایجاد زمینه ی آرامش و آسایش و محبت و تولید نسل بوده، تا بدینوسیله

IMG_9251نسیم دنا: غرض از تحریر این مقاله این است که، با استناد به احکام قرآنی، ثابت شود که :

  اولاً: زن و مرد دارای ارزش انسانی مساوی هستند، و هیچکدام بر دیگری برتری ندارند، و تفاوت جنسی آنها، تنها برای ایجاد زمینه ی آرامش و آسایش و محبت و تولید نسل بوده، تا بدینوسیله نسل بشر، منقرض نگردد. و تا پایان عمر بتوانند، با آرامش و آسایش زندگی لذتبخشی داشته باشند، و زندگی مشترک را تحمل کند ندارد.

تساوی بودن ارزش زن و مرد، در پیشگاه خداوند طبق آیات الهی.

,, هُوَ الذّی خَلَقَکُم مِن طینٍ ،، اوست خدائی که شما را از گل آفرید. ( آیه ۲سوره انعام )

,, من عمل صالحاً من ذکر او انثی و هو مؤمِن فاولئک یدخلون الجنه ،، هرکس از مرد و زن عمل شایسته انجام دهد، و ایمان داشته باشد، داخل بهشت خواهد شد.

,, من عمل صالحاً من ذکر او انثی و هو مؤمِن فلنحیینه حیوه طیبه ولنجزینهم اجرهم باحسن ماکان یعلمون،،. (سوره نحل آیه ۹۷) ,, هرکس از مرد و زن عمل صالح انجام دهد و مؤمن باشد. به او حیات زندگی پاکیزه ای می بخشیم، و پاداش آنها را به نحو احسن خواهیم داد. ،، ,, الذّی خلقکم مِن نفسٍ واحدهٍ و خَلَقَ منها زوجها.،، (آیه ۱ سوره نساء) آن خدائی که همه شما را از یک انسان پدید آورد و زن او را (نیز) از جنس او آفرید.

بنا براین خداوند متعال، طبق این آیات، مرد و زن را از یک نوع گل آفرید، و جنس و کیفیت و کمیت و ذراتِ تشکیل دهنده ی این خاک، هیچ فرقی با هم نداشته، و در نهایت، بشر، یک نفس واحده بوده، و تفاوت آنها در عملکرد و شیوه زندگی و ایمانشان است، و هیچکدام بر دیگری برتری ندارند. پس نتیجه این است که مرد و زن مساوی اند. در نتیجه توجیه شرعی و عقلی وجود ندارد، که بابت ازدواج، زن از شوهر، صدها ملیون تومان طلبکار شود، واگر آن را پرداخت نکند، او را زندانی نماید.

تفاوت جنسی زن و مرد، فقط برای تولید نسل و بقاء زندگی است.

  • و من کل شییءٍ خلقنا زوجینَ لعلکم تذکرون

ما همه چیز را جفت و زوج خلق کردیم، امید است شما از خلقت ذکر و پند بگیرید.

  • ,, والله جعل لکم من انفسکم ازواجاً. ،، (آیه ۷۲ سوره نحل) خداوند همسر شما را از جنس شما آفرید.
  • ,, و من آیاته ان خَلَقَ لَکُم من انفسکم ازواجاً لتسکنوا الیها و جعل بینکم مَوَدَهً و رَحمَهً.،،

یکی از آیات و نشانه های بزرگ خداوند این است، که از جنس و نوع خود شما برایتان جفت آفرید، تا در کنار هم، با آرامش خاطر زندگی کنید، و برای یک زندگی مشترکِ لذت بخش و شیرین، خداوند در دلهای شما مودت و محبت قرار داد.

ثانیاً: مستند قرآنی که به زن حق بدهد بابت مهریه همسر خود را زندانی کند، وجود ندارد.

با توجه به اصل چهارم قانون اساسی که مقرر میدارد ,,… کلیه قوانین و مقررات مدنی و جزائی و مالی و … باید بر اساس موازین اسلامی باشند…،

از آنجائیکه طبق آیات قرآنی، هیچ جا اشاره ای بر اینکه، اگر مرد مهریه زن خود را پرداخت ننماید، اجازه داشته باشد، شوهر خود را زندانی کند وجود ندارد. در زمان پیامبر هم هیچ موردی وجود نداشته، که اگر مهریه ی زن پرداخت نشود ، شوهر بازداشت شود، و از طرفی در احکام اسلام، از قبیل حدود، قصاص، دیات، اشاره ای به بازداشت زوج، بابت مهریه نشده است.

پس، زندانی کردن مردان، بابت عدم پرداخت مهریه، خلاف احکام قرآن است. و طبق اصل چهارم قانون اساسی هر قانونی که مخالف موازین اسلامی باشد، هم از درجه اعتبار ساقط است.

لهذا از آنجائیکه، هدف از ازدواج و تشکیل خانواده، تولید نسل و استمرار زندگی مشترک، و بقاء بشر است. بعضی مهریه های سکه ای بسیار سنگینی که، ازدواج را به سوداگری و تجارت تبدیل کرده، و مسیر زندگی اولیه انسان را، به انحراف و انحطاط کشانده، و فضای پرمهر و محبت خانه مشترک زوجین را، به بند زندان تبدیل کرده، و واژه زن و خانه مترادف با واژه زندان شده است. یعنی تصور هر تازه دامادی از ,,زندان،، همان ,,زن،، ,,دان،، است، و فکر می کند، که ریشه ی کلمه ی زندان از زن گرفته شده، و این امر باعث وحشت مردان، از زنان گردیده است.

پس این انسانی که طبق نصِّ صریح قرآن، با هم مساوی هستند. لازم است، قوانینی برای آنها وضع شود، که زندگیِ مشترکِ مستمرِ لذتبخشِ خود را، با داشتن حقوق مساوی ادامه دهند، تا نتوانند، با تمسک به قوانین نابرابر، زندگی همدیگر را به جهنم تبدیل کنند. چون ستون قوانین خانواده را، موریانه خورده است، و بزودی آوار ریزش آن، جامعه را ویران می کند. بیائیم با وضع قانون، از ریزش این خانه جلوگیری کنیم، و ,,زندان،، را ,,زن دان،، نکنیم.

*منوچهر سیف السادات وکیل پایه یک دادگستری وکارشناس ارشد حقوق

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

همراه اول

گزارش تصویری

گردشگری

خبرگزاری های کشوری سایت‌های استانی