تاریخ انتشار : پنج‌شنبه 23 مارس 2023 - 0:22
کد خبر : 23904

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری کهگیلویه و بویراحمد:

در حال اجرا بودن بیش از ۹ هزار میلیارد تومان پروژه عمرانی در کهگیلویه و بویراحمد

در حال اجرا بودن بیش از ۹ هزار میلیارد تومان پروژه عمرانی در کهگیلویه و بویراحمد
آفتاب دنا : معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری کهگیلویه و بویراحمد از در حال اجرا بودن بیش از ۹ هزار میلیارد تومان پروژه عمرانی در استان خبرداد.

به گزارش  پایگاه اطلاع رسانی آفتاب دنا ، عیسی شهامت در حاشیه بازدید شبانه از جاده های استان با اشاره به هزینه بالای جاده‌سازی در کهگیلویه و بویراحمد، گفت: کلنگ زنی پروژه تغییر مسیر یکهزار و ۲۰۰ متری باغچه سادات ۵۵ میلیارد هزینه برداشته است که به ۸۰ میلیارد تومان نیز می‌رسد، در حالی که یک کیلومتر جاده‌سازی در برخی از استان‌ها با ۷ و ۸ میلیارد ساخته می‌شود.

شهامت بیان کرد: مشکل دیگری که پروژه‌های عمرانی استان دارند این است که بطور کامل ملی تعریف نشده‌اند، وقتی پروژه جاده‌سازی ملی است، بخش روشنایی و دیگر تجهیزات پروژه نیز باید ملی تعریف شود و به اعتبارات استانی اضافه نشود.

معاون عمرانی استانداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: استان کهگیلویه و بویراحمد قریب به ۲۰ کیلومتر تونل دارد که بیشترین میزان در سطح کشوری است.

وی با بیان اینکه این تعداد تونل هزینه‌های زیادی برای نگهداری می‌برد، افزود: اعلام کردیم که استان کهگیلویه و بویراحمد به عنوان استان پایلوت تونل در نظر گرفته شود و اعتبارات ویژه‌ای برای نگهداری تونل‌ها تخصیص داده شود.

وی با بیان اینکه هزینه خدمات‌رسانی بسیار بالا است، گفت: تعریض تونل گل زرد نزدیک به ۱۰۰ میلیارد تومان هزینه برمی دارد، ۳ و نیم کیلومتر جاده لار-شاه‌بهرام ۱۰۰ میلیارد تومان قرارداد دارد که قطعاً افزایش هزینه نیز دارد.

شهامت به افزایش میزان اعتبارات پروژه‌های عمرانی استان اشاره و اظهار کرد: سال گذشته اعتبارات عمرانی حدود ۱۵۰۰ میلیارد تومان بوده و امسال قریب به ۹ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان پروژه در دست اجرا در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد که هزینه‌ها از سفر ریاست جمهوری تزریق شد و تاکنون توانسته‌ایم این میزان پروژه را داشته باشیم.

وی به افزایش فعالیت‌های عمرانی در دولت سیزدهم اشاره کرده و گفت: مقایسه راه‌ها نشان می‌دهد که قریب به ۳۰ کیلومتر نیوجرسی با اعتباری بالغ بر ۱۰۰ میلیارد تومان در یک سال و نیم اخیر نصب شده است.

شهامت بیان کرد: رعایت تمام استاندارد‌ها در جاده پاتاوه دهدشت نیازمند هزینه‌های زیادی است.

وی افزود: گالری تونل ۲ کیلومتری این جاده که مشکلاتی را ایجاد کرد ۱۸۰ میلیارد تومان برای تعمیر آن هزینه برداشته است.

معاون عمرانی استانداری کهگیلویه و بویراحمد افزود: احتمال دارد جاده دهدشت-پاتاوه به دلیل مشکل تونل، تا شهریورماه نیز بازگشایی آن انجام نشود ولی می‌توان تغییر مسیر موقتی را در کنار تونل استانداردسازی کرد تا جاده بازگشایی و افتتاح شود.

شهامت گفت: ۴ و نیم کیلومتر راه دو بانده کمربندی ۱۲ کیلومتری یاسوج موجب کاهش تصادفات از ۱۱ درصد به ۸ درصد شده است در صورتی که اعتبار تزریق شود و ۷ و نیم کیلومتر ادامه این جاده نیز دوبانده شود، ۸ درصد تصادفات کاهش می‌یابد و حتی به صفر نیز می‌رسد.

شهامت با اشاره به اهمیت احصای نیازمندی‌های استان گفت: دستگاه‌های اجرایی موظف هستند که نیازمندی‌های استان کهگیلویه و بویراحمد را احصا کنند.

وی با بیان اینکه در حوزه‌های مختلف، باید پروژه‌های پیشران توسعه تعریف کنیم، افزود: هر میزان اعتباری که برای این نیازمندی‌ها لازم داشته باشیم باید دسته‌بندی کنیم و زمان‌بندی‌هایی مشخص کنیم و در قالب طرح‌های بزرگ طی برنامه مدون و مشخصی نیاز‌های استان به مرور رفع شود.

وی تصریح کرد: سند توسعه استان در زمینه‌های مختلف باید نوشته شود و مبنای سنجش عملکرد مدیران کل در زمینه‌های عمرانی باشد.

دکتر شهامت در پاسخ به اینکه چرا پروژه‌های عمرانی در استان مشمول زمان می‌شوند، گفت: معضل عدم تخصیص به موقع اعتبارات را داریم، پروژه‌هایی داریم که اگر در سال‌های گذشته اعتبار تخصیص می‌یافت با میزان هزینه کمی تکمیل می‌شد ولی الان با ۳۰۰ میلیارد تومان هم تکمیل نمی‌شود.

معاون امور عمرانی استانداری خاطرنشان کرد: طبق آمار سازمان برنامه و بودجه استان تخصیص اعتبارات از ۶۰ درصد گذشته است که اتفاق بی‌سابقه و خوبی است، از طرفی با تعدد پروژه‌ها مواجه هستیم. گا‌هاً بهتر است که یک پروژه به اتمام برسد و بعد پروژه دیگر شروع شود تا شاهد نتیجه بهتر و در مدت زمان کمتری باشیم.

وی با بیان اینکه رویکرد جدید ما این است که پروژه‌های نیمه تمام به اتمام برسند، گفت: تنها راه درمان این است که پروژه‌ها را مدیریت شده تعریف کنیم. در پروژه‌های دهه فجر نیز ۱۸۰۰ میلیارد تومان پروژه افتتاحی و ۱۱۰۰ میلیارد تومان پروژه کلنگ زنی داشتیم که نشان دهنده تغییر در رویکرد مدیریتی پروژه‌ها است.

شهامت با اشاره به تجمیع برخی مناطق روستایی گفت: گا‌هاً ضرورت ندارد که بخاطر ۵ خانوار هزینه‌های انتقال آب و جاده کشی شود، می‌توانیم در برخی از منا طق تجمیع جمعیتی داشته باشیم و بصورت متمرکزتری خدمات‌رسانی شود.

وی با بیان اینکه می‌توان بر اساس طرح آمایش سرزمینی و سند تحول کار کنیم، گفت: می‌بایست تعریفاتی داشته باشیم و بر اساس آن مبنا‌ها، پروژه‌هایی را تعریف کنیم، خود به خود به هدف نهایی نیز می‌رسیم.

وی در انتقاد از سیاسی کاری‌ها گفت: اینکه صرفاً بر اساس مراجعات مردمی و بدون نظر کارشناسی آبرسانی یا جاده کشی شود مسأله را بصورت مبنایی حل نمی‌کند.

دکتر شهامت بیان کرد: معضلی نیز در مسکن داریم و این است که رفع نیاز و تعریف سهمیه مسکن تقاضامحور نیست، در حالی که باید متقاضی وجود داشته باشد. از طرفی مابه التفاوت عدم تقاضای ساخت مسکن را باید با طرحی مثل ساخت مسکن اجاره‌ای حل و فصل کنیم.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

همراه اول

گزارش تصویری

گردشگری

خبرگزاری های کشوری سایت‌های استانی