تاریخ انتشار : چهارشنبه 13 جولای 2022 - 0:11
کد خبر : 22531

نشست سرنوشت ساز رئیس سازمان جهاد کشاورزی با مسئولان وزارتی/ پیشنهادی که جهانی می‌شود

نشست سرنوشت ساز رئیس سازمان جهاد کشاورزی با مسئولان وزارتی/ پیشنهادی که جهانی می‌شود

آفتاب دنا: رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد با یک روحیه مصرانه و پیگیر هر تلاشی را برای نجات جنگل‌های این استان انجام داد؛ او در تازه‌ترین تلاش، پای سازمان جهانی فائو را به این استان باز کرد و در رابطه با حق‌آبه رودخانه‌ها نیز پیشنهادی جالب به وزیر جهاد کشاورزی ارائه کرد. به

آفتاب دنا: رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد با یک روحیه مصرانه و پیگیر هر تلاشی را برای نجات جنگل‌های این استان انجام داد؛ او در تازه‌ترین تلاش، پای سازمان جهانی فائو را به این استان باز کرد و در رابطه با حق‌آبه رودخانه‌ها نیز پیشنهادی جالب به وزیر جهاد کشاورزی ارائه کرد.

به گزارش پایگاه خبری آفتاب دنا و به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد، سید علی معتمدی‌پور در ادامه پیگیری‌هایش برای خروج جنگل‌های این استان از بحران آفت‌ها و بیماری‌های اخیر، به همراه مدیرکل منابع طبیعی این استان نشست مهمی را با وزیر جهاد و دیگر مقامات ارشد این وزارت داشت.

این روزها افکار عمومی روی موضوع یورش پروانه برگ‌خوار و جوانه‌خوار  به درختان هزار ساله زاگرس معطوف شده و این موضوع به دغدغه مهم مسئولان و مدیران مرتبط تبدیل شده است.

یکی از مدیرانی که بیشترین امید و انتظار از او می‌رفت تا چاره‌اندیشی کند و از ارتباطاتش در سطح ملی استفاده کند، رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد بود.

پیشنهاد راه‌اندازی مرکز تحقیقات بلوط کشور در یاسوج از سوی سید علی معتمدی‌پور بعد از آنکه به کمک دیگر متولیان از جمله مدیرکل منابع طبیعی به خوبی توانستند بحران جنگل‌های استان را به یک مطالبه عمومی تبدیل کنند، اولین اقدام جدی او بود؛ اقدامی که نشان داد از استان کوچک کهگیلویه و بویراحمد، پیشنهادات بزرگ و مهمی ارائه شده است.

این پیشنهاد کارشناسی، قبل از سفر رئیس مجلس به استان به کمیسیون کشاورزی داده شد و بعد از چکش‌کاری در این سفر تصویب شد و استاندار کهگیلویه و بویراحمد هم تمام قد از آن حمایت کرد.

در ادامه این پیگیری‌ها، شب گذشته در دیدار با وزیر جهاد کشاورزی و معاونین او از جمله رئیس سازمان‌جنگل‌ها باز هم شاهد صحبت‌ها و پیشنهادات متفاوت و جالبی از سوی رئیس سازمان جهاد کشاورزی ارائه شد که نگاهی زیرساختی به درمان درد جنگل‌های زاگرس دارد.

ایجاد سدهای زیرزمینی پیشنهاد معتمدی‌پور به وزیر جهاد کشاورزی بود؛ او با اشاره به خروج بیش از ۱۱ میلیارد مترمکعب آب از استان و احداث چند سد که منافع کمی برای این استان دارند، گفت: سالیانه مبالغ زیادی به عنوان حق‌آبه از کشاورزان و دیگر بهره‌برداران اخذ می‌شود که اگر بخشی از این اعتبارات به استان برگردد می‌توانیم طرح‌های توسعه بیولوژیکی جنگل، تقویت حوزه‌های آبریز، احیا و جوان‌سازی جنگل، طرح‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری و دیگر طرح‌های مرتبط با مدیریت جنگل اجرا کنیم تا جنگل‌های این استان به عنوان منبع ذخیره آب از زیربنا تقویت شوند و چرخه تولید آب تقویت شود.

وی افزود: اجرای این پیشنهاد می‌تواند علاوه بر احیا و حفاظت از جنگل موجب می‌شود تا منابع زیرزمینی آب افزایش یابد و از طرفی با کاهش فرسایش خاک ناشی از روان‌آب‌ها، هزینه قابل توجه لایه‌روبی پشت سدها نیز صرفه‌جویی شود و این هزینه‌ها در کنار برگشت بخشی از اعتبارات حق‌آبه‌ها به استان صرف ایجاد سدهای زیرزمینی و بازسازی طبیعت شود.

گفتنی است این پیشنهاد با استقبال وزیر جهاد و معاونین او روبرو شد و برای چکش‌کاری و تصویب و تبدیل شدن به قانون به کمیسیون آب و کشاورزی مجلس ارائه خواهد شد.

پیشنهاد دیگر رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد به وزیر جهاد کشاورزی، پروژه مشترک کنترل فنی آفات و بیماری‌های جنگل با کمک سازمان جهانی فائو بود که در صورتی که بتوان سازمان جهانی خوار و بار ( فائو) را متقاعد کرد ۵۰ درصد هزینه‌های این اقدام مشترک فنی از سوی فائو پرداخت می‌شود‌.

این پیشنهاد به جا و حساب شده از سوی سید علی معتمدی‌پور با موافقت وزیر جهاد مواجه شد و به زودی مکاتبات و ارتباطات با سازمان جهانی فائو انجام می‌شود. 

همچنین در دیدار رئیس سازمان جهاد کشاورزی و مدیرکل منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد با وزیر جهاد کشاورزی، آخرین وضعیت جنگل‌های بلوط این استان تشریح شد.

معتمدی‌پور در این دیدار گفت: تشکیل یک کارگروه ملی به ریاست وزیر جهاد کشاورزی می‌تواند عملیات مبارزه با آفت برگ‌خوار و جوانه‌خوار بلوط را منسجم‌تر و موثرتر کند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد با طرح پیشنهاد تشکیل کارگروه ملی مبارزه با آفت جنگل‌های زاگرس به ریاست سید جواد ساداتی‌نژاد، افزود: همچنین لازم است که دستورالعمل کنترل تلفیقی این آفت از سوی مرکز تحقیقات جنگل و مرتع کشور تهیه و ابلاغ شود تا شاهد وحدت‌رویه و اثربخشی در نجات جنگل‌های زاگرس باشیم.

معتمدی‌پور همچنین با قدردانی از تصویب پیشنهادش در راه‌اندازی مرکز تحقیقات بلوط کشور در یاسوج، گفت: ایجاد یک‌ ردیف اعتباری به این موضوع با محوریت آفات و بیماری‌های جنگل ضروری است.

وی تصریح کرد: در تهیه یک طرح و چارچوب اقدام مشترک لازم است همه شیوه‌های مبارزه از شیمیایی، بیولوژیک، دخالت دادن جوامع محلی و دیگر روش‌های غیرشیمیایی دیده شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد از وزیر جهاد کشاورزی خواست تا با همه وجود از تخصیص حق‌آبه این استان و گسترش طرح‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری در جنگل‌ها حمایت کند چرا که این گونه اقدامات زیربنایی می‌توانند اثربخشی مبارزه با آفات و بیماری‌ها را مستمر و دوچندان کنند.

معتمدی‌پور ادامه داد: بیشترین سرانه جنگل در استان کهگیلویه و بویراحمد است و انتظار همه مردم این است که هر توزیع و تخصیصی به ویژه حق‌آبه و اعتبارات بر اساس این سرانه باشد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد از پشتیبانی‌های استاندار و همچنین ورود بسیج جهاد کشاورزی به موضوع نجات جنگل‌های بلوط قدردانی کرد.

حال با این توضیحات، مردم استان کهگیلویه و بویراحمد و دلسوزان طبیعت منتظرند تا نتایج این دیدار سرنوشت‌ساز و پیشنهادات راهگشا و علمی رئیس سازمان جهاد کشاورزی و تیم مدیریتی او را لمس کنند.

انتهای پیام/

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

همراه اول

گزارش تصویری

گردشگری

خبرگزاری های کشوری سایت‌های استانی