تاریخ انتشار : شنبه 23 آوریل 2022 - 17:45
کد خبر : 22100

عزم راسخ سازمان بسیج جامعه ی کشاورزی سپاه فتح در ترویج یافته های علمی روز کشاورزی

عزم راسخ سازمان بسیج جامعه ی کشاورزی سپاه فتح در ترویج یافته های علمی روز کشاورزی
آفتاب دنا : مسئول سازمان بسیج جامعه کشاورزی سپاه فتح استان کهگیلویه وبویراحمد به همراه مربیان طرح ملی بسیج همگام با کشاورز کانون بسیج جامعه کشاورزی، کارشناسان پهنه، کشاورزان پیشرو، مدیر ترویج، تولیدات گیاهی و زراعت از مراکز تحقیقاتی و الگوی بخش کشاورزی واقع در پردیس تحقیقات کشاورزی آموزش گچساران و سایت ملی دیم شهرستان گچساران بازدید کردند.

آفتاب دنا : مسئول سازمان بسیج جامعه کشاورزی سپاه فتح استان کهگیلویه وبویراحمد به همراه مربیان طرح ملی بسیج همگام با کشاورز کانون بسیج جامعه کشاورزی، کارشناسان پهنه، کشاورزان پیشرو، مدیر ترویج، تولیدات گیاهی و زراعت از مراکز تحقیقاتی و الگوی بخش کشاورزی واقع در پردیس تحقیقات کشاورزی آموزش گچساران و سایت ملی دیم شهرستان گچساران بازدید کردند.
در این بازدید سرگرد پاسدار ستار غلامی مسئول سازمان بسیج جامعه کشاورزی سپاه فتح استان با اشاره به فرامین مقام معظم رهبری حضرت آیت الله العظمی الامام خامنه ای (مد ظله) مبنی بر نامگذاری سال های متمادی با تاکید بر تولید و اشتغال زایی و همچنین تأکید مکرر معظم‌له بر نامگذاری سال ۱۴۰۱ تحت عنوان تولید، دانش بنیان، اشتغال آفرین و توجه ویژه ایشان به بخش کشاورزی و اینکه ما باید به سمت کشاورزی دانش‌بنیان برویم گفت: برخلاف پیشرفت‌های شگرف علمی در بخش کشاورزی و حرکت به سمت افزایش عملکرد محصولات کشاورزی با استفاده از یافته های تحقیقاتی روز دنیا، هنوز اکثریت کشاورزی استان ما و شاید در بخش اعظمی از کشور شاهد کشاورزی سنتی و عدم توجه کشاورزان به توصیه‌های علمی اساتید و مربیان بخش کشاورزی هستیم.
وی اظهار داشت: همانطوری که در بازدیدهای علمی و کارگاه‌های آموزشی قبلاً هم اشاره کردیم امروزه با توجه به افزایش جمعیت و نیاز روز افزون جامعه به غذا از یک طرف و از بین رفتن زمین های کشاورزی در اثر تغییر کاربری ها، خشکسالی های اخیر و… شاید تنها راه افزایش عملکرد محصولات کشاورزی، افزایش در واحد سطح می باشد و این محقق نخواهد شد مگر با علمی کردن کشاورزی و استفاده از علم روز کشاورزی.

در ادامه، محققین پردیس تحقیقات کشاورزی آقایان شیخ ممو و واعظی از اساتید فعال و خوشنام طرح ملی بسیج همگام با کشاورز سازمان بسیج جامعه کشاورزی سپاه فتح استان توضیحات لازم مبنی بر اهمیت استفاده از ارقام اصلاح شده محصولات مختلف اعم از گندم نان، دوروم و جو، بر اساس رعایت الگوی کاشت و اجرای دقیق دستورالعمل تحقیقاتی و همچنین مزایای استفاده از تاریخ کاشت مناسب، تراکم مناسب بذر در واحد سطح، انتخاب رقم مناسب جهت کشت (بر اساس اطلاعات اقلیمی، خاک و حاصلخیزی، نوع نهاده در دسترس)، اهمیت استفاده از حداقل خاک‌‌ورزی و عدم دستکاری فیزیکی خاک (کشت قبل از بارندگی موثر با حفظ بقایای گیاهی در سطح خاک مزرعه)، مدیریت تغذیه متعادل با تاکید ضرورت استفاده از کود پایه در دیم بطور خاص اوره (فسفات و پتاس حتما با توجه به نتایج آزمون خاک)، اهمیت استفاده از لگوم های یکساله دیم اعم از ماشک علوفه ای طلوع و خلر آراز و تناوب زراعی غله- لگوم (علوفه و حبویات) (بدلیل نقش بی بدیل این محصولات در تقویت خاک های زراعی دیم و نقش آنها در پایداری تولید سایر محصولات زراعی) مطالب ارزشمندی را ارائه نمودند.

در ادامه به سوالات مطروحه توسط کشاورزان پیشرو در خصوص چالش های فراروی عرصه های زراعی (بطور خاص دیم) توسط محققین پردیس، کارشناسان جهاد کشاورزی و مربیان طرح ملی بسیج همگام با کشاورز پاسخ داده شد. همچنین کشاورزان پیشرو حاضر در کارگاه از نزدیک در بازدید میدانی به اثر بخشی استفاده از توصیه های فنی در مزارع پرورشی محصولات مختلف گندم، جو، حبوبات و علوفه پی بردند.
در این بازدید و کارگاه آموزشی علمی، کشاورزان مشکلات و دغدغه هایی مبنی بر عدم تامین و دسترسی به موقع به بذور اصلاح شده، نهادهای شیمیایی، عدم اجازه بهره برداری شرکت آب منطقه ای از رودخانه و…. ارائه و خواهان بررسی و پیگری لازم شدند.


در پایان این بازدید مسئول سازمان بسیج جامعه کشاورزی سپاه فتح استان با تاکید بر این که منظور از اجرا و برگزاری این دوره های آموزشی و بازدید های علمی به حداقل رساندن تغییرات عملکردی کشاورزان پیشرو و کشاورزان سنتی هست ابراز امیدواری کرد، که انشاءالله با تداوم این بازدیدهای علمی بتوانیم به سمت کشاورزی مدرن با مدیریت علمی و افزایش عملکرد در محصولات کشاورزی باشیم.


غلامی با بیان اینکه برخی از خواسته‌ها و دغدغه‌های کشاورزان به حق بوده و برخی از مشکلات متاسفانه بسته به دستورالعمل های اداری و ابلاغی از مرکز می باشند، ابراز امیدواری کرد که ان‌شاءالله برای سال زراعی جدید بتوانیم با همکاری دستگاه‌های متولی امر در راس، سازمان جهاد کشاورزی استان شاهد رفع موانع تولید در بخش کشاورزی و دغدغه ها و مشکلات کشاورزان در سطح استان باشیم.
در پایان این رویداد علمی با اهدای لوح سپاس از طرف سردار خرم دل فرمانده سپاه فتح استان کهگیلویه و بویراحمد از زحمات جناب آقای مهندس شیخ ممو مدیریت فنی مزرعه پردیس تحقیقات آموزش کشاورزی شهرستان گچساران تجلیل شد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

همراه اول

گزارش تصویری

گردشگری

خبرگزاری های کشوری سایت‌های استانی