تاریخ انتشار : جمعه 22 آوریل 2022 - 12:21
کد خبر : 22078

زهرا رجب پور

اتیسم را بشناسیم و به دیگران معرفی کنیم…

اتیسم را بشناسیم و به دیگران معرفی کنیم…

آفتاب دنا – زهرا رجب پور مدیر مرکز اتیسم رویش// (نظام آموزش فراگیر و ایجاد فرصت های برابر آموزش)شعار جهانی امسال در روز جهانی اتیسم است

آفتاب دنا – زهرا رجب پور مدیر مرکز اتیسم رویش// (نظام آموزش فراگیر و ایجاد فرصت های برابر آموزش)شعار جهانی امسال در روز جهانی اتیسم است.
در ایران آمار درستی از تعداد بیماران دارای اختلال اتیسم وجود ندارد اما پیش بینی می شود ۳۰هزار کودک زیر ۶سال مبتلا به اتیسم وجود دارد.این اختلال در پسران ۴برابر شایع تر از دختران است.
اختلال طیف اتیسم به مجموعه ای از اختلالات رشدی گفته می شود که مهارت های کلامی و غیر کلامی ارتباط و تعامل اجتماعی را به طور معنی داری تحت تاثیر قرار می دهد.اغلب علائم آن از ۱۸ماهگی یا دو سالگی(پیش از ۳سالگی)بروز می یابد و علاوه بر جنبه های رشدی و اجتماعی،عملکرد های آموزشی و شناختی فرد را تحت تاثیر قرار می دهد.
علائم اتیسم شامل؛خنده های بی دلیل.عدم واکنش به نام خود.علاقه ی زیاد و نامتعارف به اشیا خاص.عدم‌پیروی از اداب اجتماعی.مشارکت نکردن در بازی های گروهی.اجتناب از تماس چشمی.تکرار کلمه یا عبارت ها.عدم درک ترس و موقعیت خطرناک.لذت بردن از چرخش اشیا.گریه های شدید و استرس و بهم ریختگی شدید بدون دلیل مشخص.فقدان بازی نمادین.حساسیت غیر معمول در حواس پنج گانه.تاخیر در گفتار می باشد.
لازم بذکر است اختلال اتیسم به صورت یک طیف است و کودکان ممکن است همه علایم یا فقط برخی از علائم بالا را داشته باشند
چه چیزی باعث اختلال اتیسم می شود؟
دانشمندان علت دقیق پیدایش اتیسم را نمیدانند.احتمال دخالت ژن ها .مواد شیمیایی.عوامل محیطی.عفونت ها و مصرف برخی داروها در زمان بارداری وجود دارد
هر ساله روز دوم اپریل بعنوان روز جهانی اتیسم در نظر گرفته می شود تا این اختلال معرفی شود و سایر افراد اجتماع با شناخت بهتر این اختلال در جهت غربالگری و درک اتیسم گام بردارند.
شما همواره میتوانید جهت ارزیابی و غربالگری کودکان زیر ۶سال خود به پزشکان متخصص ؛سازمان بهزیستی و مراکز آموزشی و توانبخشی اختلال طیف اتیسم‌مراجعه نمایید

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

همراه اول

گزارش تصویری

گردشگری

خبرگزاری های کشوری سایت‌های استانی