تاریخ انتشار : شنبه 29 ژانویه 2022 - 15:12
کد خبر : 21039

چگونه فن بیان قوی داشته باشیم / گفتگو با بانوی توانمند مدرس فن وبیان وسخن وری

چگونه فن بیان قوی داشته باشیم / گفتگو با بانوی توانمند  مدرس فن وبیان وسخن وری

آفتاب دنا : موسسه فرهنگی تک منظوره پیشتازان اهل سخن با مدیریت سرکار خانم الهه یزدان دوست تا کنون دوره های متعددی در زمینه آموزش فن بیان وسخن وری ویژه کودک و نوجوان و بزرگسالان  در سطح استان کهگیلویه وبویراحمد برگزار نموده است . خانم  یزدان دوست معتقد است افرادی که خوب صحبت می کنند فرصت های بیشتری سراغشان می آید  و در کار و زندگی خویش می توانند قله های بیشتری را فتح  و روح امید ونشاط را برای دیگر انسانها در محافل ومجالس به ارمغان آورند.  

آفتاب دنا : یکی از بزرگترین و با ارزشترین نعمت های پروردگار مهربان بی شک نعمت سخن گفتن است. این نعمت الهی که مایه اصلی تکامل بشریت به شمار می رود در زندگی  انسانها نقش غیرقابل انکاری دارد .قدرت بیان و سخن گفتن هدیه ای است به انسان از سوی پروردگار و در اهمیت آن این جمله بس که: خداوند حکیم در سوره الرحمن بعد از مسئله آفرینش انسان، از نعمت بیان سخن گفته است و می فرماید ” خَلَقَ الإنْسَانَ * عَلَّمَهُ الْبَیَانَ ،انسان را خلق کرد به او تعلیم نطق و بیان فرمود”.

 اگر نقش “بیان” در تکامل و پیشرفت زندگی ما انسانها و پیدایش و ترقی تمدنها را در نظر بگیریم به یقین می توان گفت، اگر این نعمت بزرگ نبود انسانها هرگز نمی توانستند تجربه علم و دانش خود را از نسلی به نسلی دیگر منتقل کنند و باعث پیشرفت علم ودانش تمدن و دین و اخلاق گردند.

روشن است که سخن، هم در ترقی و کمال و شادی انسان موثر است و هم در سقوط و تباهی و غم واندوه او اثر دارد. بستگی به این دارد که تا چه حد و اندازه ای از هنر سخن گفتن برخوردار باشیم.

انسان با قدرت بیان و به وسیله آن، معلوماتی را که اندوخته ظاهر می سازد وتفکر خود را به دیگران منتقل می کند. از این رو می توان گفت سخن مانند پلی است که مغزهای جدا از یکدیگر را به هم پیوند می زند و افراد از طریق آن می توانند موجب خوشحالی و یا غمگینی همدیگر شوند.

برجسته ترین سیاستمداران دنیا همواره بزرگ ترین سخنوران نیز بوده اند. منظور از سخن گفتن سخنرانی کردن نیست، بلکه خوب حرف زدن و انتخاب کلمات و مطالب مناسب و بجاست، که می تواند موجب برقراری رابطه مطلوب باشد.

 در یکی از خطبه های نهج االبلاغه  نیز چنین آمده است: سخن زیبا مال و ثروت را زیاد می کند، روزی را افزایش می دهد، مرگ را به تاخیر می اندازد، آدمی را محبوب می سازد و او را وارد بهشت می سازد و یا به عبارتی دیگر، سخن خوش دوستان انسان را زیادمی کند و دشمنان را اندک. سخن زیبا شادی می آفریند، خنده برلب می آورد و جذابیت انسان را بیشتر می کند، درنتیجه راه رسیدن به اهداف را هموار و هزینه آن را کم می کند.

امروزه در عصرانفجار اطلاعات و ارتباطات، همه انسانها بصورت ناخودآگاه دوست دارند فن بیان خوبی داشته باشند و بر روی دیگران تاثیر بگذارند. داشتن فن بیان خوب تنها از طریق آموزش و شناخت تکنیکها و مهارتهای ارتباطی میسر خواهد بود .

موسسه فرهنگی تک منظوره پیشتازان اهل سخن با مدیریت سرکار خانم الهه یزدان دوست تا کنون دوره های متعددی در زمینه آموزش فن بیان وسخن وری ویژه کودک و نوجوان و بزرگسالان  در سطح استان کهگیلویه وبویراحمد برگزار نموده است . خانم  یزدان دوست معتقد است افرادی که خوب صحبت می کنند فرصت های بیشتری سراغشان می آید  و در کار و زندگی خویش می توانند قله های بیشتری را فتح  و روح امید ونشاط را برای دیگر انسانها در محافل ومجالس به ارمغان آورند.  با توجه به اهمیت فعالیتهای فرهنگی این بانوی توانمند در آموزش  فن وبیان وسخن وری فرزندان  این دیار در سطح استان  خبرنگار ما با ایشان گفتگویی انجام داده است که از نظر حوانندگان گرامی می گذرد..

سرکار خانم یزدان دوست،  ضمن عرض سلام لطفا شمه ای از بیوگرافی از خویش  راجهت  اطلاع خوانندگان گرامی بیان بفرمایید؟

با سلام و عرض اداب و تشکر از حضرتعالی که این فرصت را فراهم کردید . به نام خدایی که جان افرید ، زبان را برای بیان آفرید. الهه یزدان دوست هستم مدرس دانشگاه، مدرس دوره های فن بیان و سخنوری و نویسنده کتاب اهدافت را خاک نکن

چطور شما به فکر افتادید به سمت آموزش فن وبیان  بروید؟

از وقتی که در دانشگاه جهت ادمه تحصل حضور پیدا کردم این خلا را در خودم دیدم که باید در جایی ، مکانی و موسسه آموزشی جهت آموختن این مهارت حضور داشته باشم. و از طرف دیگر مکرر میدیدم افراد زیادی وجود دارند که از نظر سطح سواد و آگاهی بسیار قوی هستند اما عمدتا به لیل ضعف در ارائه و عدم تسلط در بیان نتوانستند استعداد های خود را شکوفا کننند  و من هم جز همین دسته افراد بودم و این ضعف بهترین انگیزه شد که به این عرصه ورود کنم.

برای تشکیل موسسه چطور مجوز گرفتید؟

 در رابطه با اخذ مجوز، باهمکاری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد و طی کردن مراحل اداری مربوطه و با ثبت موسسه در اداره ثبت اسنادموفق به اخذ مجوز شدم.

آیا دستگاهای فرهنگی و اجتماعی از موسسه آموزشی شما حمایتی داشته اند؟

متاسفانه هیچ گونه حمایت مادی و معنوی جهت ترویج فرهنگ سخنوری از طرف نهاد های دولتی تاکنون  صورت نگرفته است.

تا الان چند دوره آموزشی  فن وبیان و سخنوری برگزار کرده اید؟

 به لطف خدا و باتوجه به استقبال خوبی که از طرف مشتاقان به مهارت فن و بیان و سخنوری صورت پذیرفته است. ۹ دوره سخنوری بزرگسالان و ۱۰ دوره سخنوری کودک و نوجوان را با موفقیت و رضایت کامل با حضور هنرجویان گرامی برگزار شده است.

بیشتر چه کسانی در دوره های شما شرکت می کنند؟

با توجه به اینکه مهارت فن بیان و سخنوری حرفه ای است که همه اقشار و اصناف مختلف برای پیشرفت در حوزه کاری خود نیاز به حضور و مهارت آموزی در این رشته دارند به همین جهت افراد مختلفی در رده های سنی متفاوتی داوطلب حضور در کلاس ها می باشند اما استقبال افراد در رده سنی ۱۲ تا ۳۰ سال پر رنگ تر می باشد.

شما بیشتر در این دوره ها چه  مهارت‌هایی را آموزش می دهید؟

در رابطه با بحث آموزش با توجه به نیاز های اساسی افراد در بحث فن بیان و سخنوری سعی میشود همه ابعاد و سر فصل های مربوط به این رشته از جمله کسب اعتماد به نفس و عزت نفس ،سخنرانی در جمع،مدیریت ترس و استرس ،شخصیت شناسی و…. را تمام و کمال به هنرجویان گرامی ارائه دهیم.

ارزیابی شما از خروجی این دوره های آموزشی برگزار شده  تاکنون چه بوده است؟

با توجه به گارانتی بازگشت وجه در همه دوره ها و کیفیت آموزش با همراهی هنرجویان در ارائه تمرینات مشخص شده قریب به اتفاق افراد شرکت کننده در پایان دوره باتوجه به مقایسه سطح بیان خود با شروع دوره خوشبختانه شاهد رضایتمندی کامل هنرجویان هستیم و برای ما بزرگترین افتخار سطح بالای رضایت از کلاس ها می باشد.

سرکار خانم یزدان دوست،  به نظر شما زیبا سخن گفتن چه مزایایی دارد؟

از مزایای هنر زیبا سخن گفتن، بهتر شدن ارتباطات خانوادگی و دوستی خواهد بود و تاثیر فوق العاده ای بر روی زندگی شخصی و کاری خواهد گذاشت.

 اینکه بدانیم با همسرمان، فرزندمان، پدر و مادر و یا برادر و خواهر چگونه صحبت کنیم که میزان تنش ها را به حداقل برسانیم، می تواند برای یک زندگی رویایی، بسیار کاربردی و مفید باشد.

به نظر حضرتعالی ، فن بیان و خوب صحبت کردن مختص قشر خاصی است؟

 به نکته خوبی اشاره کردید در عصر امروز که عصر آگاهی و دانایی است فن بیان و خوب صحبت کردن مختص قشر خاصی در جامعه نیست، همه افراد  با هر سن وسال و شغلی که داشته باشند نیاز دارند خوب و زیبا صحبت کردن را بیاموزند.

 مدیری که می خواهد به کارکنانش انگیزه بدهد، کارمندی که می خواهد با مدیرش برای افزایش حقوق یا مرخصی صحبت کند، پسری که می خواهد با پدرش در خصوص مشکلات مدرسه اش صحبت کند و …

 در واقع با آموزش و یادگیری مهارت های بیان می توانیم جایگاه اجتماعی مطلوب تری داشته باشیم  و می توانیم دیگران را برای همکاری با خودمان ترغیب کنیم ودر کسب وکارهایمان نیز بهره وری بهتری داشته باشم.

سوالی که شاید برای خیلی ازافراد پیش بیاید این است که پس از پایان دوره ها آیا نیاز است که  با زهم تمرینی انجام شود؟

به موضوع بسیار خوبی اشاره کردید ،شما یک باشگاه ورزشی را در نظر بگیرید زمانی فرد به باشگاه می رود با انجام تمرینات خواهد توانست به یک وزن ایده آل و قابل رضایت دست یابد. اما اگرمدتی از این تمرینات غافل شود بدون شک مجدد به شرایط قبل بازخواهد گشت .سخنوری هم دقیقا همین است و تاکید ما نیز دردوره ها مبنی براین است که پایان دوره به معنای پایان تمرینات نیست و استمرار داشتن در انجام تمرین قطعا بسیار مهم خواهد بود تمرینات نیز به گونه ای طراحی شده که هنر آموز در هر زمان و مکانی که بخواهد میتواند آنها را انجام

 آیا دوره های شما در کاهش آسیب های اجتماعی نیز تاثیردارد؟

یکی از رسالت های اصلی ما در دوره های فن بیان و سخنوری  رساندن هنر آموز به خودباوری و کسب عزت نفس می باشد.  زمانی که مدرس با حال خوب، اطلاعات خودرا به هنر آموز انتقال دهد و علاوه بر سخنوری باعث ایجاد انگیزه در افراد گردد  قطعا تاثیر بسیار زیادی در کاهش آسیب های اجتماعی دارد تا جایی که خدارا شکر دوره های ما تاکنون از مشکلات خانوادگی و اجتماعی بسیار زیادی جلوگیری کرده وتاثیرقابل توجهی در کاهش معضلات اجتماعی داشته است.

کسانی که تمایل داشته باشند در دوره های شما شرکت کنند چگونه باید مطلع شوند؟

اطلاع رسانی جهت برگزاری دوره های آموزش فن و بیان و سخنوری از طریق فضای مجازی اعم از گروه های واتسابی ، اینستاگرام به آدرس elahe_yazdandoost  و تلگرام می باشد همچنین با توجه به رضایتمندی هنرجویان در هر دوره برای دورهای بعدی معرف دیگر افراد مشتاق جهت حضور در این کلاس ها می شوند.

به عنوان یک بانوی توانمند در عرصه مسائل آموزشی ، چه انتظاری از مسئولان و متولیان فرهنگی و آموزشی استان دارید؟

باتوجه به اینکه فعالیت ما یک کار فرهنگی میباشد و مهارتی است که بادستیابی به آن بسیاری از مشکلات در حوزه های مختلف اجتماعی ، فرهنگی ، اداری و سیاسی را برای افراد  متفاوت در تمامی اصناف و مشاغل مرتفع میسازد انتظار میرود مسئولان نسبت به این مهم نگاه و توجه ویژه ای داشته باشند و قطعا همکاری این نهادها باعث دلگرمی همه اساتید محترم و توشه خوبی جهت ادامه راه خواهد بود که انشاله با شکوفایی مهارت سخنوری در بین افراد مختلف در جامعه شاهد خودباوری و پیشرفت تمامی افراد جامعه خواهیم بود

در پایان اگر صحبت خاصی دارید بفرمایید؟

بسیارخوشحالم  امروز این افتخار را داشتم که در کنار شما باشم صحبت پایانی من خطاب به تمامی مردم این است که هیچ گاه خود را از آموزش بی نیاز ندانیم و همواره برای بالا بردن سطح مهارت های خود در تلاش باشیم.

از اینکه وقت گذاشتید و در این مصاحبه شرکت کردید صمیمانه سپاسگزارم

سمینار مهارت سخن روری سالن حکیم جرانی ۳۰ دیماه ۱۴۰۰

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۱
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

hasti شنبه , 29 ژانویه 2022 - 17:21

بی نظیر 👍🏻
بهتون افتخار میکنم استاد عزیزم
انشالله ک در تمامی عرصه ها موفق باشید

همراه اول

گزارش تصویری

گردشگری

خبرگزاری های کشوری سایت‌های استانی