تاریخ انتشار : دوشنبه 27 سپتامبر 2021 - 18:55
کد خبر : 20244

خدمات تلخ و شیرین یک پزشک از کابوس تلخ کرونا

خدمات تلخ و شیرین یک پزشک از کابوس تلخ کرونا

دکتر شهرام جعفری معتقد است: هیچ لذت و آرامشی بالاتر از لحظه دیدن حال خوب دردمندان و حس رضایت مندی همنوعان از طبیب خود نمی باشد که خداوند را به خاطر لطفی که به حقیر نموده شاکر وسپاسگزارم.

آفتاب دنا – سید ولی موسوی // نقش بی بدیل جایگاه حرفه پزشکی در راستای حفظ سلامت جامعه، همیشه در تاریخ بشری دارای جایگاه ویژه ای  داشته و از اهمیت والایی برخوردار بوده است.

به بیانی دیگر  پزشکان از سرمایه های علمی کشور به شمار می آیند  ودر همه بحرانها  که سلامت بشر مورد تهدید قرار گرفته ، بالاخص بحران کرونا در شرایط کنونی، پزشکان در خط اول مبارزه با این بیماری بودند و بسیاری از این مجاهدان سلامت تا اخرین لحظه به دنبال نجات دیگر انسانها بودند  و جان خود را در این راه از دست دادند تا ثابت کنند که  نگاه جامعه پزشکی خدمت به مردم است.

قبل از کشف حرفه پزشکی ، زندگی برای انسانها کوتاه بود. محیط زیست نیز با خطرات نامرئی که در قالب بیماری و شرایط پزشکی رخ میداد، انباشته شده بود. بعد از آن، اعمال پزشکی به یک حرفه سازمان یافته تبدیل شد و انسان، پیشرفت قابل توجهی را در کیفیت و ارتقای زندگی تجربه کرد. به کمک نوآوری ها و ابتکارات علمی مدرن، مرزهای فناوری مدرن پزشکی به محدودیت های غیرقابل تصوری گسترش پیدا کرد.

در یک شرایط خاص، پزشک است که میتواند تفاوت بین مرگ و زندگی را در نظر گرفته و آن را معنی کند. همه قربانیان جرائم، حوادث و خشونتها و نیز سربازانی که در میدانهای جنگ زخمی شده اند، این را خوب می دانند، زیرا زندگی آنها به مهارت جراحان مربوطه  وابسته است. افرادی که دچار آسیب های وخیم و بحرانی میشوند، نیاز به پزشکی دارند که به سرعت به آنها مراجعه کرده و روند درمانی آنها نیز به سرعت آغاز شود؛ چرا که به تاخیر افتادن درمان ممکن است به معنی مرگ فرد باشد.

در حال حاضر ویروس منحوس کرونا، یک امتحان بزرگ برای بشریت از تمامی ابعاد است و این بیماری  خیلی از کشور های بزرگ را که مدعی بودند را با چالش مواجهه کرده است که خوشبختانه با تکیه بر همین علمپزشکی این بیماری در جهان وایران عزیز ما همانند سایر ویروسها در گذشته کنترل شده و انشاالله بزودی رخت بر می بندد و آرامش به زندگی انسانها بر خواهد گشت.

در این دوران یکی از پزشکانی که در درمانگاه پارسیان شهر یاسوج منشاء خدمات فراوانی به مردم در عرصه سلامت بالاخص در دوران کرونایی بوده است  دکتر شهرام جعفری بوده است.

پزشکی مردمی و خوشنام که آراسته به همه سجایای اخلاقی است که در مواجه با بیمار امید را نوید می دهد تا  با روحیه قوی بر بیماریش غلبه نماید.

منش واخلاق والای انسانی وی در ارائه خدمات پزشکی به مردم باعث شد که  ایشان  در شهریورماه سال جاری از طرف جامعه پزشکی و سازمان نظام پزشکی شهرستانهای بویراحمد ودنا  به عنوان الگویی نمونه در عرصه پزشکی به مردم معرفی شود.

دکتر شهرام جعفری معتقد است: هیچ لذت و آرامشی بالاتر از لحظه دیدن حال خوب دردمندان و حس رضایت مندی همنوعان از طبیب خود نمی باشد که خداوند را به خاطر لطفی که به حقیر نموده شاکر وسپاسگزارم.

وی می گوید:  مادامی که تلخی زندگی دیگران را شیرین کنی زندگی ساری وجاری است که امیدوارم با عملکرد مناسب بتوانیم خدمت گذار خوبی برای همنوعانمان در عرصه سلامت در این دیار پرگهر باشیم .

جهت آشنایی مخاطبان با این پزشک با اخلاق، خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی آفتاب دنا  ونشریه نسیم دنا  مصاحبه ای با وی انجام داده است که از نظر  خوانندگان گرامی می گذرد.

*جناب آقای دکتر جعفری در ابتدای مصاحبه  شمه ای از بیوگرافی خودتا ن را جهت اطلاع خوانندگان بیان کنید؟

دکتر شهرام جعفری هستم.  متولد هفتم فروردین ۱۳۵۶ در شهر یاسوج ، در سال ۷۵ در رشته پزشکی پذیرفته شدم و در دانشگاه های شیراز و یاسوج دوران تحصیلات پزشک عمومی را گذراندم. بعد از سال ۱۳۸۲ به مدت دو سال پزشک سازمان زندانها مشغول به طبابت شدم و سال ۸۴ تا ۸۸ به مدت چهار سال به عنوان پزشک خانواده روستاهای دهنو و محمودآباد و در همان سالها نیز به عنوان مسئول واحد تالاسمی شهرستان و پزشک مشاوره ازدواج مرکز بهداشت شهرستان بویراحمد انجام وظیفه نمودم از سال ۸۸ تاکنون هم به عنوان پزشک درمانگاههای پارسیان و صدرا و مسئول فنی درمانگاه پارسیان در شهر یاسوج مشغول به خدمت هستم.

چه شد که به رشته پزشکی علاقه مند شدید؟

به نظر من رشته پزشکی یکی از رشته هایی است که اگر فرد علاقه ذاتی به آن رشته را نداشته  باشد شانس موفقیت و پیشرفت در آن داشته را نخواهد داشت. من هم از همان دوران کودکی علاقه خاصی به این رشته داشتم و از کمک کردن به دیگران برای بهبود و حالشان لذت می بردم. دلیل دیگر تشویق ها و حمایت های خانواده و پدر و مادرم بوده که در این راه تاثیر بسزایی داشته که جا دارد در اینجا  از پدر و مادرم تشکر ویژه‌ای داشته باشم.

به نظر شما وظیفه ذاتی یک پزشک چیست؟

در پاسخ به این سوال باید گفت چون حرفه پزشکی در هر جامعه ای بنا بر رسالت مقدسی که دارد دارای جایگاه والا و خاصی است است قاعدتاً وظایف خطیر و سنگینی نیز در قبال جامعه خود ایجاد می شود که می توان مهمترین این وظایف را به صداقت ‏در کار، احترام به حقوق بیماران، حفظ عزت و کرامت و حریم خصوصی آنها ، به روز نمودن علم و دانش پزشکی و تلاش حداکثری در جهت درمان و بهبود حال بیماران اشاره کرد

سخت ترین لحظه درزندگی یک پزشک چیست؟

به نظر من سخت ترین لحظه زندگی یک پزشک زمانی است که پزشک می بیند بیمارش دارد از بیماری خودش رنج می برد ولی شرایط بیماری بیماری ایشان طوری است که دیگر نمی شود درمان قطعی برای بیمار انجام شود

*چند نکته کلیدی که در دوران طبابت به آنها دست یافته اید؟

در این چندین سال دوران طبابت چیزی که با آن رسیده‌ام و به وضوح برای من مشخص شده، دعای خیر بیماران در حق پزشک خود هست مطمئناً این دعاهای خیر مسیر راه را برای من هموار کرده و خدای بزرگ را شاکرم که توفیق خدمت به همنوعان را به من داده است

توصیه شما به پزشکان جوان تازه فارغ التحصیل شده چیست؟.

توصیه من به پزشکان جوان این است که همیشه و در همه حال خداوند بزرگ را شاهد و ناظر بر کار خود ببینند و با حس مسئولیت پذیری فقط به فکر درمان و رضایت بیماران خود باشند و مسائل مادی و اقتصادی را مقدم بر درمان بیماران ندانند و در کار خود تعهد صداقت و اخلاق نیک را سرلوحه کار خود قرار دهند

بهترین وتلخ ترین خاطره خود را از دوران پزشکی بگویید؟

مسلماً بهترین و شیرین ترین لحظه برای یک پزشک، لحظه دیدن لبخند رضایت بر لبان بیماران و کاهش درد جسمی آنها می باشد این لحظات هم برای یک پزشک کم نیست اما تلخ ترین لحظه که همیشه یادآوری از برایم سخت است لحظه شنیدن خبر درگذشت دوست و هم کار چندین ساله ام دکتر شهید محمد زارعی بود که بخاطر مبارزه با بیماری کرونا و برای سلامتی مردم و همنوعانش به درجه رفیع شهادت نائل گردید یاد آوری آن برایم سخت و تلخ می‌باشد

*هم اکنون چه فرصتها و تهدیدهایی پیش روی حرفه پزشکی است؟

پزشکی بنابر اهمیتی که دارد دائماً در حال بروز شدن و کسب تجربیات و دانش های جدید است  فرد می‌تواند دائما در حال کسب دانش های نوین در این علم باشد  که این خود یک فرصت است از طرفی این رشته به خاطر ارتباطش با سلامت مردم همواره پویا و پر رونق بوده که خود باعث اطمینا نی برای داشتن شغلی شرافتمند با درآمد مطلوب خواهد بود اما آنچه که شاید بتوان به عنوان تهدید در این رشته در نظر گرفت فاصله گرفتن از مردم است

امروزه مهم ترین مساله رسالت پزشکی موضوع ویروس کرونا(کووید۱۹)می باشد،در این خصوص  چه توصیه ای به مردم ومسئولان دارید؟

در مورد این سوال شما باید عرض کنم من به عنوان یک خدمتگزار کوچک در عرصه سلامت از عموم مردم و هموطنان عزیزم عاجلانه خواهشمندم که با زدن هر دو دوز واکسن ، رعایت کامل دستورات بهداشتی، زدن ماسک، فاصله گذاری اجتماعی ،ماندن در خانه،  داشتن سعه صدر و تحمل انشالله به سمت سویی برویم که به زودی شاهد قطع زنجیره این بیماری منحوس باشیم و به خواست خداوند بزرگ هر چه زودتر شاهد بازگشت آرامش و سلامتی کامل همه افراد جامعه باشیم.

در پایان این مصاحبه  هم لازم می‌دانم بار دیگر تشکر و قدردانی خود را از جامعه پزشکی و سازمان نظام پزشکی که نسبت به بنده حسن نظر داشته و حقیر را شایسته تقدیر دانسته را اعلام نمایم. همچنین از همه جراید و رسانه های جمعی بخصوص تحریریه و مدیر مسئول پایگاه اطلاع رسانی آفتاب دنا و نشریه ای نسیم دنا آقای موسوی صمیمانه تشکر و قدردانی می نمایم که زمینه این گفتگو را فراهم آوردند. در پناه خدا همیشه سلامت و پایدار باشید.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

همراه اول

گزارش تصویری

گردشگری

خبرگزاری های کشوری سایت‌های استانی