تاریخ انتشار : دوشنبه 29 سپتامبر 2014 - 11:02
کد خبر : 1991

۴۰ کشته و صدها زخمی میراث ۱۰ کیلومتر راه ناتمام

۴۰ کشته و صدها زخمی میراث ۱۰ کیلومتر راه ناتمام

وضعیت نامناسب جاده یاسوج – بابامیدان از مسیر روستای حسین آباد دشت روم به بعد به طول ۱۰ کیلومتر از سال ۸۹ تاکنون بیش از ۴۰ نفر را بر اثر تصادف به کام مرگ فرستاده است.

logodenaوضعیت نامناسب جاده یاسوج – بابامیدان از مسیر روستای حسین آباد دشت روم به بعد به طول ۱۰ کیلومتر از سال ۸۹ تاکنون بیش از ۴۰ نفر را بر اثر تصادف به کام مرگ فرستاده است.
بعد از تلاش های فراوان و بهره برداری از محور ملی یاسوج – بابا میدان در سال ۱۳۸۹ یکی از بن بست های مواصلاتی شمال به جنوب در کهگیلویه و بویراحمد برداشته شد با این وجود این امر باعث ترافیک در این مسیر ارتباطی شد.

بعد از بهره برداری تونل های یاسوج-بابامیدان کار تعریض و چهار خطه کردن قطعه ابتدایی این جاده به طول ۱۶ کیلومتر در مسیر روستاهای تنگاری و حسین آباد دشت روم در دستور کار مسوولان قرار گرفت.

این قطعه که مسطح ترین قسمت این محور است بعد از گذشت پنج سال نه تنها به بهره برداری نرسیده بلکه با ایجاد شانه های با ارتفاع بالا موجب بروز ده ها تصادف مرگبار در این منطقه شده است.

با توجه به ضرورت تامین زیرساخت های طرح های عمرانی و لحاظ کردن انواع علایم راهنمایی و رانندگی و نیز ارائه تسهیلات به روستاها و شهرهایی که در مسیر چنین جاده هایی واقع شده اند، نصب پل هوایی در روستاهای پرجمعیت یکی از مهم ترین نیازهای مردم این مناطق بوده که روزانه می بایست برای امور زندگی از این جاده ها عبور کنند.

فرمانده پلیس راه کهگیلویه و بویراحمد در این زمینه به خبرنگار ایرنا گفت: از ابتدای نوروز پارسال تا آخر شهریور همان سال بیش از ۱۳ نفر بر اثر تصادف در مسیر ابتدا تا انتهای روستای حسین آباد دشت روم کشته شدند.

سرهنگ منوچهرسیاهپور علت اصلی این تصادفات را ایجاد شانه با ارتفاعی که در برخی نقاط به سه تا چهار متر هم می رسد اعلام کرد.

وی نبودعلایم هشدار دهنده از جمله نوار زرد احتیاط،تابلوی هشدار دهنده محوطه کارگاهی و تابلوی کارگران در حال کارند را از دیگر دلایل افزایش تصادفات در این جاده دانست.

سرهنگ سیاهپور اظهار کرد: بعد از بروز تصادفات متعدد در نوروز پارسال موضوع در شورای ترافیک استان مطرح شد و با دستور استاندار مقرر شد علام هشدار دهنده از سوی اداره راه و شهرسازی نصب و روند اتمام این پروژه شتاب بیشتری به خود بگیرد که این موضوع تا حدودی توانست جلوی روند افزایشی تصادفات در این محور را بگیرد.

وی ابراز داشت بعد از اجرای این علایم در یک سال اخیر تا کنون تصادف منجر به فوت در این ناحیه رخ نداده است.

موضوع دیگر قابل تامل در این جاده قرار گرفتن روستا در دوسمت جاده و رفت و آمد زیاد اهالی روستا به سمت های مقابل جاده است.

این موضوع باعث شده تا بیشتر آمار کشته شده گان عابران پیاده و به خصوص دانش آموزان مدرسه روستا باشد.

مدرسه ابتدایی شهید مرادی روستای حسین آباد دشت روم به دلیل واقع شدن در سمت شمالی جاده هر ساله شاهد پرپر شدن گل هایی است که برای کسب علم آموزی و ورود به دنیای علم و ادب پا بر جاده آرزوهای پدر و مادر می گذراند ولی معصومانه و غریبانه در این جاده جان خود را از دست می دهند.

دانش آموزان این مدرسه ابتدایی هرگز خاطره خوبی از این دوران نخواهند داشت چون در مقابل چشمان خود دیدند که چطور سارای هفت ساله دانش آموز کلاس اول ابتدایی بر اثر سانحه تصادف جان خود را از دست داد.

رحمت الله حسینی رییس مدرسه شهید مرادی روستای حسین آباد دشت روم که در کنار چهار معلم دیگر این مدرسه علاوه بر مدیریت مرکز آموزشی وظیفه عبور روزانه دانش آموزان از جاده را نیز بر عهده دارد، نبود پل هوایی و رعایت نکردن وسایل نقلیه در این مسیر را از مهم ترین عوامل مرگ و میر در این روستا عنوان کرد.

یکی از اهالی روستای حسین آباد دشتروم در حالی که قبر های افرادی که بر اثر سانحه تصادف در بهشت زهرای این منطقه دفن شده اند به ما نشان می داد می گفت: هرساله اهالی این روستا شاهد از دست دادن عزیزانشان در این جاده هستند.

جاده دشتروم که به قتلگاه دشتروم معروف است حتی یک پل هوایی برای غبور عابران پیاده هم ندارد که حداقل جان عابران پیاده تا حدودی در امان باشند.

نکته دیگر اینکه تا کنون ۱۲ پیمانکار برای احداث جاده دشتروم با اداره کل راه و ترابری سابق و راه و شهرسازی جدید انعقاد قرارداد کرده اند.

مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد نیز در این زمینه می گوید: این پروژه هم اکنون بیش از ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و یکی از دلایل کندی روند اجرای آن، وجود معارضات اجتماعی است.

ممتاز جهانگیری افزود: پنج کیلومتر از این محور آسفالت و ۱۱ کیلومتر آن در مرحله زیرسازی و قیرپاشی است.

وی اظهار کرد: بدقولی پیمانکاران و مدیریت ضعیف در سال های گذشته علت طولانی شدن کار این پروژه بوده است.

جهانگیری ادامه داد: با پیگیری استاندار و نماینده مردم شهرستان های بویراحمد و دنا در مجلس شورای اسلامی و تخصیص اعتبار مناسب از محل ماده ۱۸۰ این پروژه تا دهه فجر امسال به بهره برداری خواهد رسید.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

همراه اول

گزارش تصویری

گردشگری

خبرگزاری های کشوری سایت‌های استانی