تاریخ انتشار : شنبه 27 سپتامبر 2014 - 18:35
کد خبر : 1930

بوی لجن زندگی را به کام ساکنان مهریان یاسوج تلخ کرده است

بوی لجن زندگی را به کام ساکنان مهریان یاسوج تلخ کرده است

بوی تعفن لجن، دفع غیربهداشتی فاضلاب ، کنده کاری ها و چاله و چوله های کوچه ها همراه با انباشت نخاله های ساختمانی رها شده در کنار مناطق مسکونی زندگی را سال هاست که بر ساکنان مناطق مهریان، بلهزار و مادوان یاسوج تلخ کرده است.

81328351-5978246نسیم دنا: بوی تعفن لجن، دفع غیربهداشتی فاضلاب ، کنده کاری ها و چاله و چوله های کوچه ها همراه با انباشت نخاله های ساختمانی رها شده در کنار مناطق مسکونی زندگی را سال هاست که بر ساکنان مناطق مهریان، بلهزار و مادوان یاسوج تلخ کرده است.

 با گذر از تنگ مهریان شاهد موجی از بی نظمی ها و انبوه مشکلات و معضلات ، رشد بی رویه حاشیه نشینی و افزایش روزافزون جمعیت در سکونت گاه های غیرمجاز شامل مهریان، بلهزار و مادوان در اطراف شهر یاسوج خواهیم بود.در کنار این ساختار نامتناسب و ناموزون شهری و فیزیکی نیز انبوهی از آسیب های فرهنگی ، اجتماعی و بهداشتی در این مناطق موج می زند تا جایی که می توان عمده ترین و نابهنجارترین معضلات شهری یاسوج را در همین مناطق جستجو کرد.

آمارها و اذعان مسوولان و متولیان امور فرهنگی و اجتماعی در کهگیلویه وبویراحمد حاکی است که بیشترمعتادان و قاچاقچیان مواد مخدر در این مکان ها کمین کرده اند.
به گفته برخی مسوولان و کارشناسان حوزه اجتماعی بهزیستی بیش از ۸۰ تا ۹۰ درصد آسیب های فرهنگی و اجتماعی از جمله طلاق و گرایش به مواد مخدر و کودکان کار مربوط به مناطق بلهزار و مادوان است و این منطقه علاو بر مشکلات اقتصادی وفرهنگی به عنوان یک نقطه آسیب زا در زمینه مسایل اجتماعی بشمار می رود.
مدیرکل بهزیستی کهگیلویه وبویراحمد در همین زمنیه اذعان کرد: بر اساس بررسی های انجام شده بیشترین طلاق ها، معتادان به مواد مخدر و عمده ترین ناهجاری های اجتماعی و مشکلات خانوادگی در همین سه منطقه معروف مهریان، بلهزار و مادوان است.
فضل الله اتابک در این زمینه می افزاید: گسترش بی رویه جمعیت و بروز پدیده حاشیه نشینی پناهگاه های امنی را برای مجرمان و بسترهای مناسبی نیز جهت وقوع جرم در این مناطق به وجود آورده است.
اما آنگونه که برخی ساکنان فعلی این مناطق می گویند روزگاری طعم خوش نسیم خوشه های طلایی برنج در زمین های با کاربری کشاورزی فضایی دل انگیز و دلنواز را نیز به ساکنان این دیار در آن برهه زمانی هدیه کرده بود.
آنها اکنون از اینکه بهترین زمین های کشاورزیشان در این مناطق اشغال شده و نه به محلی برای آسایش و زندگی انسان بلکه به زیستگاه گونه های مختلف جانوری از قبیل انواع جوندگان، مارها، کرم ها، انگل ها و سگ های ولگرد و به لجنزاری متعفن تبدیل شده غبطه می خورند.
علی کشاورزیان یکی از ساکنان مهریان اظهار می دارد: زندگی در برخی مکان ها و کوچه های خلیج فارس مهریان به هیچ وجه قابل تحمل نیست.
وی بیان کرد: دفع غیربهداشتی فاضلاب وعبور فاضلاب از طریق جوی های روباز و در زمین های اطراف به صورت گنداب تجمع پیدا کرده که ادامه این وضع نامطلوب موجب رشد و تکثیرروزافزون انواع جانوران و حشرات موزی و غیرموزی شده و از طرفی جمعیت گربه و سگ های ولگرد در این مناطق افزایش یافته است.
یکی دیگر از ساکنان مهریان نیز گفت: علاوه بر مشکلات بهداشتی و وضعیت نامناسب خیابانها و کوچه های پر از چاله و چوله؛ آنتن دهی نامناسب و اخلال در شبکه تلفن همراه نیز به یکی از دغدغه های اساسی ساکنان این منطقه تبدیل شده است.
محمد مجاهدی افزود: شورا و دهیار مهریان و مسوولان شرکت مخابرات استان با وجود وعده های فراوان مبنی بر سامان دادن این وضعیت ولی هنوز اقدام مناسبی در این زمینه انجام نداده اند.
وی اظهار کرد: هم اکنون هیچ گونه ارتباط تلفنی در مهریان بویژه در منطقه تحقیقات وجود ندارد و این امر ساکنین در حالی که در حاشیهشهر مرکز استان قراردارند، آزار می دهد.
یک زن خانه دار مادوانی در حالی که مشغول آب پاشی و شستشوی خیابان جلوی خانه و عبور دادن آب گندیده و انباشت شده جداول از درب منزل خود بود ملتماسانه خواهان سامان دادن وضعیت اسف بار و نامطلوب بهداشتی در این منطقه شد.
بلقیس حیدری با اشاره به انباشت چندین روزه و بیش از دو هفته ای زباله های منزل خود اظهار داشت: کارگران شهرداری دیرهنگام برای جمع آوری زباله ها اقدام می کنند.
وی افزود: با وجود وعده شهرداری مادوان برای پرکردن چاله چوله های خیابان ها ولی تاکنون اقدام مناسبی از سوی مسوولان در این راستا صورت نگرفته است.
یکی دیگر از ساکنان مادوان نیز در این زمینه به خبرنگارایرنا با محکوم کردن اقدام غیرکارشناسی تبدیل مادوان به شهر، افزود: شهری که هیچ گونه شرایط و زیرساخت لازم برای زندگی شهرنشینی را دارا نیست و هنوز ابتدایی ترین و مقدماتی ترین امکانات در آن وجود ندارد یدک کشیدن شهر بر آن نیز جرمی نابخشودنی و ظلم بزرگی بر ساکنان خواهد بود.
وی تصریح کرد: به دلیل ضعف بنیه مالی و سرپرستی مادر و خواهرانم مجبور به اجاره منزل در این منطقه شدم ولی اکنون زندگی دراین منطقه واقعا طاقت فرساست.
بخشدارمرکزی بویراحمد نیز با تایید وضعیت نامناسب بهداشتی و چهره نازیبای مناطق مهریان ،بلهزار و مادوان، گفت: بروز برخی مشکلات و معضلات بیشتر به عدم مشارکت خود مردم نیز بستگی دارد.
محمد احمدی کیش افزود: البته کمبود امکانات و ماشین آلات برای جمع آوری پسماند و وجود مصالح فروشی های حاشیه خیابانهای اصلی ونیز نبود سیستم فاضلاب بر دامنه وسیع این معضلات نیز افزوده است.
وی جمعیت کنونی مهریان، بلهزار و مادوان را هم اکنون افزون بر ۳۶ هزار نفر اعلام کرد وافزود: این در حالی است که هجوم بی رویه جمعیت به این مناطق همچنان رو به افزایش است.
احمدی کیش با بیان اینکه طرح هادی روستایی نیز به طور کامل در منطقه مهریان و بلهزار علیا و سفلی انجام شده است، افزود: افزایش بی رویه جمعیت و ساخت و سازهای غیرمجاز در طول سال های گذشته نیز خدمات انجام شده در این مناطق را همچنان نامحسوس جلوه می دهد.
فرماندار بویراحمد نیز با اشاره به بروز مشکلات اجتماعی و فرهنگی در مناطق مادوان، بلهزار و مهریان و مهاجرت بی رویه به این مناطق ، گفت: ساماندهی و الحاق آنها به شهر یاسوج هم اکنون در دستور کار معاونت عمرانی استانداری و فرمانداری بویراحمد قرار گرفته است.
هوشنگ یاری پورابراز داشت: مهمترین رویکرد در این راستا در وهله نخست ساماندهی و کاهش معضلات و مشکلات این مناطق است.
وی یکی از راهبردهای اساسی برای ساماندهی و برون رفت این مناطق از معضلات و مشکلات موجود را الحاق آنها به شهر یاسوج دانست و افزود: به زودی نتیجه نهایی در این راستا اعلام خواهد شد.
استاندار کهگیلویه وبویراحمد نیز با ابراز نگرانی از وضعیت نامناسب و بروز روزافزون معضلات اجتماعی و فرهنگی در سکونت گاه های غیرمجاز اطراف شهر یاسوج ، گفت: ساماندهی این مناطق نیازمند اجرای مدیریت صحیح ،یکپارچه، منسجم و اصولی است.
سید موسی خادمی گسترش وتوسعه غیراصولی مناطق و روستاهای اطراف شهر یاسوج را به عنوان یکی از معضلات اساسی در حوزه شهرنشینی یادآورشد و اظهار کرد: هم اکنون برخی روستاها و مناطق حومه این شهر با وجود دسترسی به خدمات شهری و شهرداری ولی هیچ گونه مسوولیت و رعایت ضوابط و تعهدات شهری را نمی پذیرند.
وی بیان کرد: این در حالی است که برخی مناطق به ظاهر شهر در اطراف یاسوج همچون مادوان و یا سرآبتاوه نیز با وجود داشتن شهردار مستقل ولی همچنان بسیاری از خدمات روزانه خود را از شهرداری و مدیریت شهر یاسوج دریافت می کنند.
خادمی اظهار کرد: به نظر می رسد باید یک طرح جامع و اصولی با رعایت مطالعات دقیق و بررسی میدانی از تمامی مناطق حاشیه شهر یاسوج تهیه و ارایه خدمات و هرگونه تغییر کاربری و توسعه آن مناطق بر اساس این طرح انجام شود.
وی از طرح پیشنهادی معاونت امور عمرانی استانداری برای الحاق مناطقی همچون بلهزار و مهریان و یا برخی مناطق در سر رود جنوبی به شهر یاسوج خبر داد و افزود: برخی از شرایط و بستر لازم برای انجام این مهم فراهم شده است.
خادمی از مشاوران و طراحان طرح جامع مدیریت برای مناطق حومه شهر یاسوج خواست تا با رعایت تمامی ضوابط و بررسی مطالعات اجتماعی دقیق اقدام به انجام این کار کنند.
معاون عمرانی استاندارکهگیلویه وبویراحمد نیز در این زمینه به خبرنگار ایرنا گفت: وضعیت حاشیه نشینی و افزایش خیره کننده جمعیت در اطراف شهر یاسوج به عنوان یکی از چالش های اساسی فراروی مسولان اجرایی استان و شهرستان بویارحمد قرار گرفته است.
پژمان نیک اقبالی از توزیع نامناسب و غیرعادلانه امکانات در این مناطق اظهار گلایه کرد و افزود: تبدیل منطقه مادوان به شهر کاری غیر اصولی و بر خلاف اصول و ضوابط فنی و شهرنشینی بوده است.
وی تاکید کرد: البته الحاق منطقه بلهزار ،مهریان و مادوان به شهر یاسوج در دستور کار معاونت عمرانی استانداری قرار گرفته که در حال بررسی دقیق ، جامع و نظرات فنی کارشناسان برای تصویب نهایی است.
وی بیان کرد: به نظر می رسد مجموعه شهرداری و شورای اسلامی شهر یاسوج نیز با این مهم مخالفتی نداشته باشند و بر روی موضوع کلی آن توافق دارند.
معاون امور عمرانی استاندار کهگیلویه وبویراحمد گفت: هم اکنون شهر یاسوج علاوه بر ارایه خدمات شهری به جمعیتی افزون بر ۱۱۵ تا ۱۲۰ هزار نفر در محدوده خود مشغول خدمات دهی به جمعیت روزافزون مناطق و روستاهای حاشیه این شهر است.
نیک اقبالی اظهار کرد: برخی از این مناطق به دلیل رعایت نکردن اصول و ضوابط فنی و اجرایی لازم در ساخت ها و سازها خدمات دهی سایر دستگاه های خدمات رسان در استان را با مشکلات و معضلات فراوانی مواجه کرده است.
وی به نامگذاری یاسوج به عنوان پایتخت طبیعت اشاره کرد و افزود: وجود حاشیه نشینی ها و معضلات به وجود آمده در ورودی ها و فضاهای اطراف زیبنده این شهر نیست.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

همراه اول

گزارش تصویری

گردشگری

خبرگزاری های کشوری سایت‌های استانی