تاریخ انتشار : دوشنبه 5 جولای 2021 - 21:49
کد خبر : 19292

سد آبریز در کهگیلویه بزرگ احداث می شود/اخذ مجوزهای سد سقاوه/ساماندهی پروژه آبرسانی به لیکک/ تداوم نهضت سد سازی و مدیریت منابع آب در کهگیلویه و بویراحمد

سد آبریز در کهگیلویه بزرگ احداث می شود/اخذ مجوزهای سد سقاوه/ساماندهی پروژه آبرسانی به لیکک/ تداوم نهضت سد سازی و مدیریت منابع آب در کهگیلویه و بویراحمد

آفتاب دنا: با پیگیری های استاندار، نماینده کهگیلویه بزرگ در مجلس، حوزه معاونت عمرانی استاندار و مسئولان دستگاه های اجرایی موافقت استانی سد آبریز به کشور ابلاغ شد. به گزارش پایگاه خبری آفتاب دنا،کیامرث حاجی زاده در نشست پیگیری وضعیت سدآبریز، اظهار داشت: با پیگیری های مستمر استاندار، در سال جاری و سال گذشته و

آفتاب دنا: با پیگیری های استاندار، نماینده کهگیلویه بزرگ در مجلس، حوزه معاونت عمرانی استاندار و مسئولان دستگاه های اجرایی موافقت استانی سد آبریز به کشور ابلاغ شد.

به گزارش پایگاه خبری آفتاب دنا،کیامرث حاجی زاده در نشست پیگیری وضعیت سدآبریز، اظهار داشت: با پیگیری های مستمر استاندار، در سال جاری و سال گذشته و همچنین تعامل خوب نماینده مردم شهرستان های کهگیلویه، لنده، چرام و بهمئی در مجلس و همه دستگاه های اجرایی از جمله آب منطقه ای و محیط زیست کار بزرگی انجام شد.

معاون عمرانی استاندار، عنوان کرد: امید است این مهم مثل سایر کارهای بزرگ در استان به نتیجه برسد.

وی، گفت: کهگیلویه و بویراحمد به عنوان دومین حوزه بارشی کشور علی رغم بارش های خوب سال گذشته است به علت اینکه بحث ایجاد سد در این استان با کمی تاخیر آغاز شده و این مهم یک واقعیت است مشکلات تنش آبی دارد.

وی خطاب به کسانی که سد سازی را نقد می کنند، گفت: اگر پیوست های زیست محیطی سد سازی اجرا شود ایجاد سد لازم و حتی واجب است چرا که در ۲ جهت به مردم و اقلیم کمک می کند.

حاجی زاده، افزود: یک جهت آن در کنترل سیلاب است که نمونه آن را در سال ۹۸ در کشور به ویژه استان خوزستان مشاهده کردیم که اگر سدها نبودند تلفات انسانی و خسارات بسیار بالا را داشتیم و نمونه دوم آن مدیریت خشکسالی است.

این مقام مسئول، اظهار داشت: امروز در همین رودخانه بشار دچار کم آبی شدیم به طوری که سطح چاه های ما در کنار رودخانه ۳۰ تا ۴۰ متر سطح ایستابی آنها کاهش پیدا کرده است و ما معضلاتی در بحث تامین آب داریم.

حاجی زاده با اشاره به اینکه عملیات اجرایی سد تنگ سرخ از سال ۹۰ آغاز شد، ابراز کرد: اکنون پیگیری ها و تعاملات خوبی در سطح استان انجام شده که از جمله آن می توان پیگیری استاندار، مسئولان دستگاه های اجرایی، مجمع نمایندگان استان اشاره کرد تا حالا شاهد پیشرفت فوق العاده ای در دو سال اخیر به ویژه چند ماه اخیر باشیم.

وی افزود: به طور قطع اگر در گذشته شاهد یگیری های امروز بودیم سد تنگ سرخ تاکنون به بهره برداری رسیده بود و ما مشکلی در بحث تامین آب شرب در خیلی از مناطق، آب صنعت و آب کشاورزی نداشتیم و می توانستیم آن را مدیریت کنیم.

حاجی زاده، تصریح کرد: ایجاد سدها با رعایت پیوست های زیست محیطی که شرط لازم و کافی است، ضروری است و این شرط باید اجرا شود.

وی، عنوان کرد: ما هر پروژه ای را ایجاد کنیم به ویژه در حوزه سد سازی چون موضوع آب و منابع ملی، منابع طبیعی، اقلیم و مناطق حفاظت شده است و وقتی قراره آب را در یک جایی جمع آوری کرده و سد ایجاد شود باید پیوست زیست محیطی دیده شود.

حاجی زاده، عنوان کرد: در مناطق سردسیر استان در دو سال اخیر با برنامه ریزی های خوب استاندار و همدلی و تعامل خوبی که در استان و در سطح کشور برای استان به وجود آمد ما در بحث پروژه های آبی به خوبی حرکت کردیم و امروز هیچ پروژه آبی در استان راکد نیست.

وی، بیان کرد: آخرین پروژه ما پروژه آب لیکک است که در حال ساماندهی بوده و مقدمات فراهم شده که پیمانکار مجددا وارد عرصه کار شود و سایر پروژه ها همه فعال هستند.

حاجی زاده با اشاره به پیشرفت فیزیکی ۳۵ درصدی سد تنگ سرخ، افزود: ۲۰ درصد از این پیشرفت فیزیکی مربوط به ۲ سال اخیر است.

وی با اشاره به برگزاری جلسات مختلف، عنوان کرد: ماده ۲۳ و کمیسیون ماده ۵۶ همه برای این سد اخذ شده اعتبارات مشخص شد و قرارگاه به خوبی کار می کند.

حاجی زاده، اظهار داشت: به صورت روزانه وضعیت این سد توسط بنده و مدیرعامل آب منطقه ای پیگیری می شود.

وی، عنوان کرد: کارهای اولیه سد سقاوه انجام شده و کمیسیون برگزار شد و قطعا در مناطق گرمسیری با توجه به درجه حرارت بالای دما و معضلاتی که در بحث تامین آب داریم وجود یک سد که جامع الاطراف باشد ضروری است که بتواند شهرستان های مختلف را از لحاظ آب شرب که اولویت ما است و آب کشاورزی، صنعت، تولید برق و انرژی پوشش دهد.

حاجی زاده، عنوان کرد: مطالعات زیادی در حوزه آبریز انجام شده است و سدی که همه چیز در آن پیش بینی شده است.

وی، گفت: از مجموع مخزن این سد که ۱۷۳ میلیون متر مکعب خواهد بود که حدود ۴۰ میلیون متر مکعب آن برای پیوست های زیست محیطی (حق آبه محیط زیست) در نظر گرفته شده است.

حاجی زاده، بیان کرد: اولویت ما در همان ابتدای اجرای سد رعایت پیوست های محیط زیست است و پس از آن به سهم آب شرب، کشاورزی و صنعت پرداختیم.

وی، بیان کرد: شهرستان های گرمسیری ما مشکلات عدیده ای دارند و در کهگیلویه بزرگ از جمله شهرستان های چرام، لنده و بهمئی که زیر این سد قرار می گیرند سد مارون هم ایجاد شده که بیشتر برداشتش به سمت استان خوزستان هست که لازم بوده است.

حاجی زاده با بیان اینکه سدها پروژه های ملی هستند، عنوان کرد: ممکن است فردا عده ای بگویند سد در پایین دست احداث می کنند؛ اگر سد کوثر را نداشتید در خشکسالی ۹۷ و خشکسالی های اخیر منطقه زهره خوزستان از جمله شهر هندیجان، سردشت و زیدون دچار مشکل می شد.

وی با بیان اینکه سد کوثر یک منبع پایدار آبی برای جنوب استان خوزستان است، افزود: تاهرموقع مشکل آب شرب و کشاورزی داشتیم با رهاسازی از این سد رفع کنیم که با بارش های خوبی داشتیم و بیش از ۹۳ درصد در سال گذشته آبگیری شده است.

حاجی زاده، اظهار داشت: سد آبریز به عنوان سد دیگر برای پایداری آب استان کهگیلویه و بویراحمد و بخشی از خوزستان کمک خواهد کرد.

وی، عنوان کرد: به سدهای زنجیره ای کارون که نگاه می کنید چندین سد روی رودخانه کارون ایجاد شده ما باید این را بدانیم که وجود سدهای متعدد اگر پیوست های زیست محیطی را رعایت کنند به کنترل سیلاب ها، تامین پایدار آب، حق آبه برای بحث کشاورزی، شرب و صنعت کمک خواهند کرد.

حاجی زاده، بیان کرد: سد آبریز قرار است با ارتفاع ۱۴۴ متر، ۱۷۳ میلیون متر مکعب گنجایش مخزن و تولید سالانه ۲۰ مگاوات برق احداث شود.

وی، گفت: با پیگیری های استاندار، حجت الاسلام موحد نماینده کهگیلویه بزرگ، پای کار بودن دستگاه های متولی مثل وزارت نیرو، آب منطقه ای محیط زیست
و نامه نگاری ها و پیگیری حوزه عمرانی امروز موافقت استانی سد آبریز به کشور ابلاغ می شود.

حاجی زاده، خاطرنشان کرد: تلاش ما این است که در همین دولت کمیسیون ماده ۲۳ تشکیل شود و بتوانیم مجوز ماده ۲۳ را اخذ کنیم.

وی، گفت: ۱۰۰ میلیارد تومان از محل ماده ۵۶ ردیف بودجه برای این پروژه در نظر گرفته شد.

حاجی زاده در بخش دیگری از سخنانش، عنوان کرد: در مناطق محروم آنجا به ویژه در بخش کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی طرح و پروپزال آن را آماده کند.

وی، افزود: با عنایت مقام معظم رهبری ما یک تجربه خوب در بحث طرح ۵۵۰ هزار هکتاری در استان خوزستان داشتیم
که طرح تسطیح اراضی و تحویل آن به کشاورزان در زیر سدها محقق شد.

حاجی زاده با بیان اینکه ظرفیت صندوق توسعه ملی ظرفیت خوبی است، عنوان کرد: استاندار در سفر معاون اول رئیس جمهور پیشنهاد دادند که بخش جهاد کشاورزی طرحی را آماده کند تا استانداری و مجمع نمایندگان پیگیری کنند.

وی، گفت: ۲۶ هزار هکتار زمین های کشاورزی در خصوص کشت و باغداری می توان این طرح را آماده کرد تا در کنار احداث سد زمین ها تسطیح شوند و شبکه های آبیاری و شبکه ۳ و ۴ که بر عهده جهاد کشاورزی در این طرح دیده شود.

حاجی زاده، بیان کرد: به طور قطع کمک خوبی در تولید برق خواهد شد و براساس آورد آب این میزان قابل افزایش است.

وی با تاکید بر اینکه همه پروژه ها فعال شده است، خاطرنشان کرد: آبرسانی دهدشت غربی بعد از ۴ سال فعال شده است که اکنون برای تامین برق آن مشکل داریم و با احداث سد تامین برق آن پایدار خواهد بود.

حاجی زاده، گفت: سد تنگ سرخ به جد کار می شود و سد سقاوه مجوزهاش گرفته شده و باید عملیاتی می شود.

وی، بیان کرد: با سد آبریز و سد کوثر ۵ سد پایدار در استان وجود دارد.

حاجی زاده، عنوان کرد: سد چم شیر امسال باید آبگیری شود.

وی، گفت: عملیاتی شدن این سدها ابتدا خدمت به استان دیگر و بعد استان کهگیلویه و بویراحمد است چرا که سدها منابع ملی هستند و این نیست که برخی فکر کنند آب در این استان محصور می شود.

حاجی زاده، اظهار داشت: از لحاظ کارشناسی برای مقابله با سیلاب، خشکسالی و تامین آب پایدار سدسازی لازم است و باتوجه به اینکه کشور ما در شرایط اقلیمی بسیار خشک قرار دارد باید روان آب ها و آب های سرگردان در طول سال مدیریت شود.

وی، گفت: در مناطق گرمسیری در آذر، دی، بهمن ۴۷۷ میلی متر میانگین بارندگی بود که اگر سد کوثر نبود سیلاب رخ می داد و در جاهای گرمسیر که سد نداشتیم در مناطق گرمسیری سیلاب شد و خسارت فراوانی به بار آورد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

همراه اول

گزارش تصویری

گردشگری

خبرگزاری های کشوری سایت‌های استانی