تاریخ انتشار : شنبه 27 سپتامبر 2014 - 17:21
کد خبر : 1902

توسعه کشاورزی با اتکا از پاسخ صحیح به آمارگیران بدست می آید

توسعه کشاورزی با اتکا از پاسخ صحیح به آمارگیران بدست می آید

دکترسیدموسی خادمی درهمایش سرشماری عمومی کشاورزی ۹۳ گفت: این طرح از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده و باید از سوی مجریان و کشاورزان جدی گرفته شود، چرا که برنامه ریزی و توسعه کشاورزی با اتکا از پاسخ صحیح به آمارگیران بدست می آید. استاندار افزود: از آنجا که آمار و اطلاعات صحیح پایه و اساس

دکترسیدموسی خادمی درهمایش سرشماری عمومی کشاورزی ۹۳ گفت: این طرح از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده و باید از سوی مجریان و کشاورزان جدی گرفته شود، چرا که برنامه ریزی و توسعه کشاورزی با اتکا از پاسخ صحیح به آمارگیران بدست می آید.

استاندار افزود: از آنجا که آمار و اطلاعات صحیح پایه و اساس برنامه ریزی ها و تصمیم گیری ها برای بهره گیری از منابع کشاورزی است باید آمارگیران در این طرح آمار واقعی را استخراج و ارایه کنند.

وی بیان کرد: از کشاورزان و بهره برداران بخش کشاورزی انتظار می رود با دقت و حوصله به پرسش های آمارگیران این طرح پاسخ دهند.

خادمی با اشاره به لزوم قراردادن امکانات لازم در اختیار آمارگیران شرکت کننده در این طرح، اظهار کرد: الکترونیکی کردن نحوه جمع آوری آمار و اطلاعات در این طرح اقدامی ارزشمند از سوی دولت یازدهم است که موجب بهبود عملکرد و کسب نتایج مطلوبتر می شود.

وی، اجرای مطلوب طرح سرشماری عمومی کشاورزی را مستلزم تعامل و همکاری همه جانبه دستگاه های مختلف استان دانست و تصریح کرد: کشاورزی از بخش های مهم و تاثیرگذار در اقتصاد کشور بوده و اقتصاد بدون توسعه بخش کشاورزی دوام و بقای چندانی ندارد.

دکترخادمی افزود: کشاورزی تنها بخش اقتصاد کشور است که کمترین تاثیر را از تحریم ها و مشکلات ناخواسته اقتصادی می پذیرد و این موضوع جزو مهمترین محاسن بخش کشاورزی به شمار می رود.

خادمی با اشاره به اینکه، امنیت غذایی اصلی ترین امنیت مورد نیاز هر کشور و ملت است، گفت: کشاورزی در تمام ابعاد و حوزه های آن یکی از ظرفیت های اساسی برای توسعه محسوب می شود و باید مورد توجه جدی متولیان امر قرار گیرد.

مدیرکل دفتر آمار و اطلاعات استانداری کهگیلویه و بویراحمد نیز در این آیین، گفت: سرشماری عمومی کشاورزی هر ۱۰ سال یکبار در کشور انجام می شود و تا پیش از این نیز چهار بار برگزار شده بود.

مجید عیوض زاده افزود: سهم ارزش افزوده بخش کشاورزی در کشور ۷/۱۱ درصد و در کهگیلویه و بویراحمد نیز چهار درصد است.

وی بیان کرد: ۱۸ درصد شاغلان کشور معادل چهار میلیون و ۳۰۰ هزار نفر در بخش کشاورزی فعالیت می کنند در حالی که این میزان در کهگیلویه و بویراحمد ۲۰ درصد معادل ۲۹ هزار نفر است.

عیوض زاده اظهار کرد: نرخ تولید ناخالص داخلی کشور در سال ۹۲ در بخش های مختلف اقتصادی ۲/۲- درصد بوده در حالی که این میزان در بخش کشاورزی ۲/۱+ درصد بوده است.

وی عنوان کرد: مرحله اول آموزش آمارگیران شرکت کننده در طرح سرشماری عمومی کشاورزی از هشت تا ۱۲ شهریور ۹۳ در تهران و مراحل دوم و سوم آن نیز به ترتیب از ۱۵ تا ۲۰ شهریور و از ۲۴ تا ۳۰ شهریور امسال در یاسوج برگزار شد.

عیوض زاده ابراز داشت: ۲۲۰ نیروی انسانی برای اجرای طرح سرشماری عمومی کشاورزی در کهگیلویه و بویراحمد به کار گرفته شده که از این تعداد ۱۵۰ نفر آمارگیر و مابقی نیز راننده و عوامل اجرایی هستند.

وی تعداد خودروهای مورد نیاز برای اجرای این طرح در استان را ۶۰ دستگاه دانست و افزود: از مدیران اجرایی و نهادهای دولتی استان انتظار می رود همکاری لازم را در زمینه اجرای این طرح داشته باشند.

عیوض زاده گفت: آمار و اطلاعات مورد نیاز در این طرح از طریق سه فرم جمع آوری می شود که شامل سطح زمین های کشاورزی و باغ های آبی و دیم، سطح زیر کشت انواع محصولات زراعی آبی و دیم، تعداد و انواع نهال های موجود در باغ ها، تعداد دام های سبک و سنگین، میزان پرورش طیور به روش سنتی، مساحت گلخانه ها، میزان تولید محصولات گلخانه ای، منبع تامین آب کشاورزی و ماشین آلات مورد استفاده است.

طرح سرشماری عمومی کشاورزی از پنج مهر تا ۱۸ آبان ۹۳ همزمان با سراسر کشور در تمام روستاهای کهگیلویه و بویراحمد و برای نمونه در چهار شهر یاسوج، دوگنبدان، مادوان و دهدشت اجرا می شود.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

همراه اول

گزارش تصویری

گردشگری

خبرگزاری های کشوری سایت‌های استانی