تاریخ انتشار : جمعه 22 آگوست 2014 - 10:05
کد خبر : 1818

دولت به نجفی بدهکار است؟!/ معنی جدید ‘احترام به رأی مجلس’

دولت به نجفی بدهکار است؟!/ معنی جدید ‘احترام به رأی مجلس’

محمدعلی نجفی در حالی به عنوان سرپرست وزارت علوم معرفی شد که هم فاقد صلاحیت وزارت از سوی مجلس تشخیص داده شده بود و هم به خاطر بیماری از سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استعفا کرده بود.

n00376245-bمحمدعلی نجفی در حالی به عنوان سرپرست وزارت علوم معرفی شد که هم فاقد صلاحیت وزارت از سوی مجلس تشخیص داده شده بود و هم به خاطر بیماری از سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استعفا کرده بود.
در حالی که رئیس‌جمهور در سفر اردبیل به سر می‌برد، پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری دیروز بلافاصله پس از سلب اعتماد مجلس از فرجی‌دانا، حکم روحانی درباره معرفی محمدعلی نجفی به عنوان سرپرست وزارت علوم را منتشر کرد. همزمان فرجی‌دانا به عنوان مشاور رئیس‌جمهور در امور علمی و آموزشی معرفی شد.
محمدعلی نجفی سال گذشته به عنوان نامزد تصدی وزارت آموزش و پرورش به مجلس معرفی شد اما با رأی منفی نمایندگان از وزارت بازماند. پس از آن وی به عنوان رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری معرفی شد. در عین حال بهمن‌ماه سال گذشته شایعه استعفای نجفی در رسانه‌ها انتشار یافت. نجفی ابتدا با تکذیب شایعات گفت «قصد استعفا ندارم و این اخبار کذب محض است».
وی در پاسخ به سوالی درباره استعفایش به خاطر بیماری تصریح کرده بود «چنین موضوعی مطرح نیست و آقای رئیس‌جمهوری درباره حضور من در این سازمان تصمیم‌گیری می‌کند». با این حال در تاریخ ۹ بهمن خبر استعفا تأیید شد و او به عنوان دبیر ستاد هماهنگی اقتصادی دولت معرفی شد. در حکم رئیس‌جمهور و اخبار بعدی، بیماری نجفی به عنوان علت پذیرش استعفای وی مطرح شده بود. نجفی تا هفته گذشته در سمت دبیر هماهنگی اقتصادی حضور داشت و هفته گذشته از این سمت نیز برکنار شد و جای خود را به مسعود نیلی سپرد.
به هنگام استعفای نجفی گفته می‌شد وی بیماری قلبی دارد و پزشک معالج به وی توصیه کرده از حجم فعالیت خود بکاهد.
به نوشته کیهان، با این اوصاف ابهاماتی در زمینه حکم سرپرستی نجفی بر وزارت علوم پدید آمده است؛ از جمله اینکه ۱- آیا بیماری قلبی او بهبود یافته و او که از عهده اداره میراث فرهنگی و گردشگری برنمی‌آمده می‌تواند حوزه پرمسئولیتی چون وزارت علوم را سرپرستی کند؟ ۲- آیا کسی که نتوانسته ظرف ۱۱ ماه در ۲ پست دولتی دوام بیاورد و استعفا داده- یا برکنار شده- قادر به مدیریت جدید می‌باشد؟ ۳- آیا زدن حکم سرپرستی وزارت برای کسی که از سوی مجلس فاقد صلاحیت وزارت تشخیص داده شده، ناقض این سخن درست رئیس‌جمهور مبنی بر اینکه به رأی مجلس درباره استیضاح احترام می‌گذاریم، نیست؟
بانک: با انتصاب نجفی، مسیر فرجی‌دانا ادامه می‌یابد
حال با این خبر ما باید “مشکل جسمانی و بیماری قلبی” نجفی را باور کنیم یا واقعا استعفای وی ابعاد پنهان دیگری دارد؟ آیا سازمان مدیریت برنامه و بودجه فعالیتش از میراث فرهنگی سبک تر است؟!
دولت یک صندلی به نجفی بدهکار است؟!
گفتنی است سال گذشته به هنگام استعفای نجفی و انتصاب وی به دبیری ستاد هماهنگی اقتصادی دولت، سوالات مهمی درباره این موضوع مطرح شد که به نظر می رسد، بازخوانی بخش هایی از آن در شرایط کنونی خالی از لطف نیست.
اول اینکه چرا نجفی از این سازمان استعفا داده است؟ اگر به استناد پاسخ رئیس جمهور علت استعفا بیماری وی باشد، بیماری قلبی آقای نجفی مساله جدیدی نیست و متاسفانه سالهاست که ایشان با این بیماری روبرو هستند و در روزهایی که هیچ مسئولیت اجرایی نداشتند با مشکلاتی روبرو بودند.
دوم اینکه اگر واقعا بپذیریم که علت استعفا همان مشکل قلبی است و با این وضعیت ایشان توان اداره سازمان میراث فرهنگی را نداشتند؛ پس به چه دلیلی خواهان وزارت آموزش و پرورش بودند؟ آموزش و پرورش وزارتخانه ای است که میلیون ها معلم و دانش‌آموز سرنوشتشان با آن گره خورده است و به مراتب مسئولیت آن از سازمان گردشگری سنگین‌تر است. چرا نجفی آنقدر اصرار داشت که وزیر آموزش و پرورش شود و چرا وقتی نمایندگان مجلس به درستی از رای اعتماد به ایشان خودداری کردند، دولتی ها هم‌صدا با رسانه های اصلاح طلب ، مجلس را به سیاسی کاری متهم کردند؟
سوم مساله سنخیت کارهای محول شده به ایشان است.
آیا این دروغگویی ها و اتهامات شایسته دولت راستگویان است؟ دولتی که خود را دولت راستگویان معرفی می کند و دولت گذشته را بارها به دورغگویی متهم کرده است، آیا با چنین رفتارهایی شایسته است که لقب «راستگویان» را لقب بکشد؟
محمدعلی نجفی به عنوان وزیر آموزش و پرورش به مجلس معرفی شد و زمانی که رای نیاورد به عنوان رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری مشغول به کار شد و حال پس از استعفا از مسئولیت قبلی به عنوان دبیر ستاد هماهنگی اقتصادی معرفی شده است. سوال اینجاست که آموزش و پرورش با گردشگری و با ستاد اقتصادی دولت چه سنخیتی دارد؟ آیا هیچ فرد دیگری توان قبول مسئولیت ندارد؟ در دولت گذشته انتصاب علی آبادی به عنوان وزیر نفت و رئیس شیلات و رئیس سازمان تربیت بدنی و پست های متنوع صادق محصولی موجب شد که بسیاری این تنوع و بی ارتباطی حوزه های کاری را علت انتقاد از دولت احمدی نژاد معرفی کنند. آیا این کارهای نامرتبطی که به نجفی سپرده شده است نشان از تکرار مساله علی‌آبادیسم در دولت جدید نیست؟
چهارمین سوال این است که اگر نجفی به واقع به دلیل همان مشکل بیماری از ادامه همکاری با دولت بازمانده است، چرا باید پستی جدید به وی سپرده شود؟ پستی که به مراتب از ریاست سازمان میراث فرهنگی دشوارتر است و بدون شک در وضعیت فعلی اقتصاد ایران، ستاد هماهنگی اقتصادی دولت وظیفه سنگینی است و اگر بنا باشد نجفی تمام وظایفش را انجام دهد، دور نیست روزی که بازهم به دلیل “حفظ سلامت جسمی” مجبور به استعفا شود.
پنجم اینکه استعفای نجفی مدتها بر سرزبان ها افتاده بود و در جلسه هیئت دولت در هفته گذشته مطرح شده بود اما نجفی استعفای خود را دروغ خواند و منتشر کنندگان آن را متهم به انتشار خبر کذب کرد! و از سوی دیگر زمانی که ریاستش
آیا زدن حکم سرپرستی وزارت برای کسی که از سوی مجلس فاقد صلاحیت وزارت تشخیص داده شده، ناقض این سخن درست رئیس‌جمهور مبنی بر اینکه به رأی مجلس درباره استیضاح احترام می‌گذاریم، نیست؟
بر سازمان میراث فرهنگی قطعی شده بود به خبرنگار می گوید: « صحبتی برای برعهده گرفتن ریاست سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با من نشده است!».
آیا این دروغگویی ها و اتهامات شایسته دولت راستگویان است؟ دولتی که خود را دولت راستگویان معرفی می کند و دولت گذشته را بارها به دورغگویی متهم کرده است، آیا با چنین رفتارهایی شایسته است که لقب «راستگویان» را یدک بکشد؟
ششم آنکه شنیده می شود که به دنبال تحرکات دولت برای احیای سازمان مدیریت و برنامه ریزی، قرار است نجفی به عنوان رئیس این سازمان معرفی شود. حال با این خبر ما باید “مشکل جسمانی و بیماری قلبی” نجفی را باور کنیم یا واقعا استعفای وی ابعاد پنهان دیگری دارد؟ آیا سازمان مدیریت برنامه و بودجه فعالیتش از میراث فرهنگی سبک تر است؟!
آخر اینکه به نظر می‌رسد اگر همه این سوالها هم جواب های منطقی داشته باشد، گویا رئیس جمهور محترم و دولت یازدهم یک صندلی به آقای نجفی بدهکار است و بنا دارد بدون درنظر گرفتن توانایی و تخصص، صرفا بدهی خود را به ایشان پرداخت کند! اما آیا واقعا مردم نیز به آقای نجفی بدهکار هستند؟ بدیهی است که مردم هیچگاه مدیون هیچ جناح و فردی نبوده اند و اگر دولت محترم بنا دارد تا به یک گروه و فرد خاص لطف کند؛ این حاتم بخشی ها نباید به سرنوشت مردم و مدیریت کشور لطمه ای وارد کند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

همراه اول

گزارش تصویری

گردشگری

خبرگزاری های کشوری سایت‌های استانی