تاریخ انتشار : جمعه 22 آگوست 2014 - 8:53
کد خبر : 1793

زندان یاسوج،بدخاطره و پرمخاطره برای مسافران

زندان یاسوج،بدخاطره و پرمخاطره برای مسافران

ساختمان زندان مرکزی یاسوج اولین بنایی است که توجه هر مسافری در ورودی این شهر از مسیر اصفهان را به خود جلب می کند، این تنها جلوه ی ناخوشایند این ساختمان بر پیشانی این شهرزیبا نیست، بلکه ایمنی فرود هواپیما و مسافران هوایی را نیز دچار مخاطره کرده است.

نسیم دنا – ساختمان زندان مرکزی یاسوج اولین بنایی است که توجه هر مسافری در ورودی این شهر از مسیر اصفهان را به خود جلب می کند، این تنها جلوه ی ناخوشایند این ساختمان بر پیشانی این شهرزیبا نیست، بلکه ایمنی فرود هواپیما و مسافران هوایی را نیز دچار مخاطره کرده است.
طرح جابه جایی ساختمان زندان یاسوج به دلیل واقع شدن بر روی تپه ای در مسیر دید و فرود هواپیما در فرودگاه یاسوج سالهاست مطرح می شود، ولی تاکنون به مرحله اجرا نرسیده است.

اگرچه تبعات روحی مشاهده ساختمان زندان مرکزی یاسوج در ورودی شهر را می توان نادیده گرفت، اما مخاطره این ساختمان برای فرود هواپیما به لحاظ حیاتی بودن امر ایمنی در پرواز یک ضرورت انکارناپذیر است.

فرودگاه یاسوج سال ۷۷ بهره برداری شد ولی مخالفت با ساخت زندان در جوار این فرودگاه در اولین گام از شروع احداث این بنا که بعد از ساخت فرودگاه آغاز شد همچنان به عنوان یک مشکل حل نشده باقی مانده است.

اهمیت خدمات فرودگاهی، ضرورت توسعه باند فرودگاه و رعایت مقررات ایمنی پرواز باعث شده تا مسوولان دولت برای اجرای طرح جا به جایی زندان یاسوج بیش از گذشته تلاش کنند.

استاندار کهگیلویه وبویراحمد جا به جایی ساختمان زندان مرکزی یاسوج، کمک به توسعه و ایمن سازی پروازهای فرودگاه یاسوج را یک اولویت عمرانی مرکزاستان خواند و برلزوم همکاری دستگاه های اجرایی بویژه جهاد کشاوری و منابع طبیعی برای پیش بینی مکانی رایگان برای سازمان زندان های یاسوج تاکید کرد.

سید ˈموسی خادمیˈ با اشاره به نقش و اهمیت اقتصادی فرودگاه در کمک به توسعه استان و رفاه مردم، شتاب بخشی اجرای طرح جا به جایی زندان یاسوج را نیازمند هماهنگی دستگاههای اجرایی استان و سازمان فرودگاه های کشور برای اختصاص اعتبار و دیگر مراحلی زیرساختی و مقدماتی این طرح دانست.

مدیرفرودگاه یاسوج جابجایی ساختمان زندان این شهر را که در فاصله یک هزار و۲۰۰ متری باند فرودگاه واقع شده یک ضرورت اجتناب ناپذیر برای سلامت پرواز های فرودگاه خواند.

سید ˈفخرالدین هاشمیˈ اظهارامیداری کرد که پیگیرهای انجام گرفته بویژه نشست هفته جاری با تصمیم های اتخاذ شده از سوی استاندار و هماهنگی با مسوولان فرودگاه های کشور به عملیاتی شدن اجرای این طرح منجر شود.

وی در خصوص تعطیلی فرودگاه گفت: بزودی فعالیت های پروازی فرودگاه یاسوج با رایرنی های انجام گرفته از سرگرفته خواهد شد.

مدیرکل زندان ها، اقدامات تامینی و تربیتی کهگیلویه وبویراحمد نیز گفت: مدیران زندان برای جابه جایی ساختمان زندان به دلیل اهمیت فرودگاه و نقش آن در توسعه و رفاه مردم همسو و همگام است.

اکبر محبی افزود: طبق آخرین نشست مسوولان اجرایی در صورت واگذاری زمینی مناسب برای ساخت زندان و انجام مقدمات کار با ساخت فضای زندان از سوی راه و شهرسازی در چند سال آینده کار جابه جایی زندان انجام خواهد شد.

وی با بیان اینکه تاکنون دو مورد زمین مکان یابی شده برای زندان شرایط لازم را نداشته است، بیان کرد : وسعت مکان فعلی زندان ۲۰هکتار است و به لحاظ ضرورت ساخت بندهای مختلف و فضاهای کارگاهی در زندان، شتاب بخشی مسئولان در تعیین مکان مناسب می تواند فرایند جابه جایی زندان را تسریع بخشد.

معاون عمرانی استاندار کهگیلویه وبویراحمد جابه جایی زندان یاسوج و اصلاح برجک های استادیوم ۱۵ هزار نفری این شهر را از راهکارهای رفع موانع ساختاری توسعه فرودگاه یاسوج خواند.

ˈپژمان نیک اقبالی ˈ خروج فرودگاه یاسوج از بن بست را مستلزم تکمیل، تجهیز و توسعه باند آن به عنوان یکی از اولویت های استانی دانست و تصریح کرد: ایمنی پرواز این فرودگاه به افزایش ۶۰۰ متری باند فرودگاه نیاز دارد.

پژمان نیک اقبالی گفت: برای توسعه باند فرودگاه یاسوج اعتباری افزون بر۲۲۰ میلیارد ریال نیاز است که ۵۰ درصد آن باید از محل اعتبارات استانی و نیمی از سوی شرکت فرودگاه های کشور تامین شود.

وی شرط تامین ۵۰ درصد از اعتبار مورد نیاز توسط شرکت فرودگاه های کشور را تضمین تامین ۵۰ درصد دیگر آن از سوی استان دانست و افزود: در نشست اخیر مسوولان استان تصویب شد ۵۰ درصد سهم استان ظرف سه سال تامین شود.

وی گفت: در چند ماه اخیر با شرکت فرودگاه های کشور و شرکت هواپیمایی آسمان برای ازسرگیری پروازها رایزنی هایی صورت گرفته است.

معاون هماهنگی امورعمرانی استانداری افزود: با چارتر شدن هواپیما در فرودگاه یاسوج و افزایش ۲۰ هزار تومانی بلیط مسیر یاسوج -تهران با توجه به شناور شدن قیمت آن، زمینه افزایش پروازهای فرودگاه فراهم خواهد شد.

وی افزایش قیمت بلیط و تعداد پروزاها در هفته را راه حل موقتی خواند و گفت: در راستای توسعه فرودگاه یاسوج، می بایست اقدامات جدی تری صورت گیرد.

نیک اقبالی موانع و مشکلات فرودگاه را یکی از زیرساخت های ارتباطی و شاخص های توسعه خواندو اظهار کرد: فرودگاه یاسوج با وجود همه محدودیت ها نقش مهمی در توسعه استان به ویژه با ورود گردشگران، سرمایه گذاران، استادان دانشگاه و …دارد.

وی به مشکلات ناشی از نوسان پروزاها و تعطیلی فرودگاه یاسوج برای مردم استان اشاره کرد و گفت: متاسفانه به دلیل نبود خط پروازی مناسب و مستقیم، مسئولان کشوری کمتر در استان حضور می یابند.

معاون عمرانی استاندارکهگیلویه وبویراحمد وجود زندان را یکی از محدودیت های توسعه فرودگاه یاسوج عنوان کرد و گفت: برای توسعه فرودگاه و جابه جایی زندان یاسوج به اختصاص ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

نیک اقبالی اظهار داشت: بنا به موافقت نامه صورت گرفته اداره راه و شهرسازی در استان ها وظیفه انتقال و جابجایی زندان ها را به خارج از شهرها به عهده دارد که در یاسوج نیز این اقدام باید از طریق راه و شهرسازی صورت گیرد.

وی گفت: در این نشست مسوولان استنا مقرر شد ظرف یک هفته با تشکیل گروه کارشناسی محل مناسبی در راستای ساخت زندان جدید تعیین شود و در فرآیندی زندان یاسوج به مکان جدید منتقل شود.

معاون عمرانی استاندار کهگیلویه وبویراحمد با بیان اینکه هم اکنون با توجه به سطح فرودگاه یاسوج نسبت به دریا، محدودیت طول باند و برخی موانع ساختاری صرفا هواپیمای ATR با ظرفیت ۶۵ نفر امکان فرود در این فرودگاه را دارد، اظهار داشت: با تطویل باند فرودگاه و رفع موانع ساختاری، امکان فرود هواپیماهای فوکر و جت فراهم می شود.

پروازهای فرودگاه یاسوج هم اکنون به دلیل زمین گیرشدن هواپیمای این خط هوایی از چندی پیش متوقف شده است.

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

همراه اول

گزارش تصویری

گردشگری

خبرگزاری های کشوری سایت‌های استانی