تاریخ انتشار : شنبه 5 جولای 2014 - 17:25
کد خبر : 1672

۶ دلیل برای استیضاح وزیرآموزش و پرورش

۶ دلیل برای استیضاح وزیرآموزش و پرورش

اوضاع این وزارتخانه آنطور که باید نیست و ادامه این سوءمدیریت‌ها از یک سو و وجود حساسیت‌های بسیار روی این وزارتخانه استراتژیک که با جمعیت میلیونی دانش‌آموزان و سرنوشت آنها به صورت مستقیم ارتباط دارد از طرف دیگر باعث شده ذره‌بین کارشناسان و نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی به سمت آموزش و پرورش بچرخد.

از روزی که وزیر آموزش و پرورش سکان هدایت این وزارتخانه حساس و کاربردی را در دست گرفت، این نهاد با چالش‌ها و فراز و فرودهای بسیاری مواجه شده، یک روز انتصابات مدیران این وزارتخانه خبرساز می‌شود و روز دیگر وضعیت بیمه طلایی فرهنگیان باعث زبان گشودن معلمان به گلایه می‌شود.

به گزارش نسیم دنا به نقل از  وطن امروز، به هر حال اوضاع این وزارتخانه آنطور که باید نیست و ادامه این سوءمدیریت‌ها از یک سو و وجود حساسیت‌های بسیار روی این وزارتخانه استراتژیک که با جمعیت میلیونی دانش‌آموزان و سرنوشت آنها به صورت مستقیم ارتباط دارد از طرف دیگر باعث شده ذره‌بین کارشناسان و نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی به سمت آموزش و پرورش بچرخد. این در حالی است که باید اجرایی نشدن مصوبه مجلس شورای اسلامی برای استخدام مربیان پیش دبستانی را که نمایندگان با در نظر گرفتن مهلتی ۲ ساله خواستار تامین نیروی انسانی تازه‌نفس در آموزش و پرورش شده بودند را به عنوان برگ دیگری به پرونده عملکرد وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد.   البته این تنها مورد سر باز زدن از اجرای قانون در این وزارتخانه نیست و باید مواردی مانند اجرایی نشدن مرخصی زایمان ۹ماهه و وعده‌های داده شده به بازنشستگان و بی‌توجهی به توزیع مناسب معلمان در مدارس را نیز به این تخلفات اضافه کرد. تا جایی که ادامه این وضعیت باعث جمع‌آوری ۱۵ امضا برای استیضاح وزیر آموزش و پرورش شد.

این موضوع تازه‌ترین خبر در حوزه آموزش و پرورش است که از سوی حجت‌الاسلام سید‌مهدی موسوی‌نژاد، نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی اعلام شده است. وی در گفت‌وگو با «وطن امروز» با اعلام جزئیات این تصمیم نمایندگان، دلایل طرح استیضاح وزیر آموزش و پرورش را تشریح کرد.

انتصابات با رنگ و بوی سیاسی

موضوع انتصابات در این وزارتخانه از جمله مهم‌ترین چالش‌هایی است که از سوی حجت‌الاسلام سید‌مهدی موسوی‌نژاد، نماینده مردم دشتستان به آن اشاره شده است. وی در این باره به «وطن امروز» می‌گوید: در بحث انتصابات یکی از موارد انتخاب مدیران باید کارآمدی و کارآیی باشد اما متاسفانه در این وزارتخانه مشاهده شده است که افراد بازنشسته دوباره به کار دعوت شده‌اند. به باور وی، این اقدام تنها به دلیل وجود گرایش‌های سیاسی و تفکرات سیاسی خاص در بین مدیرانی است که به کار دعوت شده‌اند. موسوی‌نژاد می‌افزاید: این نوع تصمیم‌گیری تا جایی پیش رفت که همه مدیرانی که در دولت قبل منصوب شده بودند بدون دلیل تعویض شدند، حتی اگر این مدیران کارآیی لازم را داشتند اما به این دلیل که در دولت قبل فعال بودند از کار برکنار شدند، حتی مدیریت‌های مدارس هم با تغییرات مواجه شدند. به گفته این نماینده مجلس، معنای این سطح از تغییرات این است که شایسته‌سالاری که مبنای مدیریتی نظام است در این وزارتخانه مورد توجه نیست و در انتخاب مدیران فقط گرایش سیاسی لحاظ می‌شود، مصداق بارز آن هم این است که در برخی پست‌ها افرادی به مدیریت مشغول شده‌اند که حتی یک روز هم سابقه مدیریت ندارند.

بی‌توجهی به مصوبات مجلس

این در حالی است که حجت‌الاسلام سید‌مهدی موسوی‌نژاد، بی‌توجهی به قانون استخدام نیروهای حق‌التدریس، قراردادی و نهضت سوادآموزی و همچنین مربیان پیش‌دبستانی را نمونه‌هایی از کم‌توجهی به قانون دانسته و یادآور می‌شود: نمایندگان مردم در مجلس برای سروسامان دادن به وضعیت نیروهای قراردادی و حق‌التدریس و همچنین مربیان پیش‌دبستانی با توجه به کمبود نیرو در این وزارتخانه مهلتی دوساله را برای استخدام در اختیار آنها قرار دادند اما با توجه به اتمام این مهلت هیچ اقدامی از سوی این وزارتخانه برای استخدام صورت نگرفته است. وی مسکوت گذاشتن قانون درباره استخدام در این وزارتخانه را به عنوان دومین دلیل نمایندگان برای استیضاح وزیر آموزش و پرورش بیان می‌کند.

بی‌برنامگی در نقل و انتقالات

موسوی‌نژاد دلیل سوم نمایندگان برای جمع‌آوری امضا و طرح استیضاح وزیر آموزش و پرورش را سیستم ناقص و بدون برنامه این وزارتخانه در نقل و انتقالات و توزیع جغرافیایی نیروها دانسته و می‌افزاید: نبود برنامه در این وزارتخانه باعث شده است به عنوان نمونه خانمی مجبور باشد یک هفته یا یک ماه از خانواده خود دور باشد، در حالی که با برنامه‌ریزی‌ صحیح می‌توان نیروها را از نظر جغرافیایی با در نظر گرفتن کانون خانواده توزیع کرد. وی بیان داشت: بی‌توجهی به کانون خانواده در این وزارتخانه باعث ایجاد مشکلاتی شده که نمایندگان را برای انجام استیضاح مصمم کرده است.

اجرایی نشدن مرخصی ۹ماهه زایمان

جالب اینجاست که بی‌توجهی به قانون تنها به بحث استخدام خلاصه نشده و اجرایی نشدن مرخصی ۹ماهه زایمان را نیز باید به تخلفات این وزارتخانه اضافه کرد. نماینده مردم دشتستان با بیان این مطلب به«وطن‌امروز» می‌افزاید: در مجلس تصویب شده است که مرخصی زایمان با توجه به سیاست‌های جمعیتی از ۶ماه به ۹ ماه افزایش یابد و این موضوع چون به صورت قانون درآمده است باید در تمام دستگاه‌ها اجرا شود.

به گفته موسوی‌نژاد، این موضوع هم در آموزش و پرورش مسکوت مانده تا دلیلی برای استیضاح وزیر آموزش و پرورش شود.

امور تربیتی در حاشیه

نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی ضمن گلایه از وضعیت تربیتی و پرورشی دانش‌آموزان یادآور می‌شود: از دیگر دلایل استیضاح وزیر آموزش و پرورش به حاشیه رفتن مسائل امور تربیتی و پرورشی در این وزارتخانه است. به باور موسوی‌نژاد، آموزش و پرورش باید باهم در نظر گرفته شود و به صورت هماهنگ در مدارس پیش رود اما متاسفانه امور تربیتی و پرورشی در آموزش و پرورش در حاشیه است.

وعده‌های عملی نشده به بازنشستگان

نارضایتی بازنشستگان فرهنگی از عملکرد وزیر و محقق نشدن وعده‌های داده شده درباره معیشت فرهنگیان و موضوع بیمه آنها هم در بحث استیضاح وزیر آموزش و پرورش مزید برعلت شده است. به گفته موسوی‌نژاد، برای استیضاح یک وزیر تنها جمع‌آوری ۱۰امضا کافی است اما تا به حال ۱۵امضا برای استیضاح علی‌اصغر فانی، وزیر آموزش و پرورش جمع‌آوری شده است. وی خاطرنشان کرد: در هفته جاری استیضاح وزیر آموزش و پرورش با ۱۵امضا جمع‌آوری شده تحویل هیات رئیسه مجلس خواهد شد و در صورت وصول توسط هیات‌رئیسه وارد مراحل اجرا خواهد شد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

همراه اول

گزارش تصویری

گردشگری

خبرگزاری های کشوری سایت‌های استانی