تاریخ انتشار : پنج‌شنبه 22 اکتبر 2020 - 1:35
کد خبر : 16365

اجرای ۲۰ درصد طرح کاداستر در کشور/اختلاف مالکیت ریشه بسیاری از نزاع‌ها در کهگیلویه و بویراحمد/تقدیر از عملکرد خوب در دوران سرپرستی

اجرای ۲۰ درصد طرح کاداستر در کشور/اختلاف مالکیت ریشه بسیاری از نزاع‌ها در کهگیلویه و بویراحمد/تقدیر از عملکرد خوب در دوران سرپرستی

هاشمی‌مقدم گفت: در نظام اسلامی هر چه مدیران ما قوی و عالمانه باشند به همان میزان به عزت و مقبولیت نظام افزوده می‌شود، گفت: باید مسئولیت را به فرد توانا داد البته به همان میزان که فرد توانا عزت آفرین است فرد ناتوان هم ذلت‌آفرین است لذا باید بکوشیم افراد توانا را بشناسیم به کار گیریم.

آفتاب دنا : معاون اسناد سازمان اسناد و املاک کشور گفت: به دلیل مشکلات موجود طی ۵ سال تنها ۲۰ درصد طرح کاداستر انجام شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آفتاب دنا، سید محمد هاشمی‌مقدم در مراسم معارفه مدیرکل جدید ثبت املاک و اسناد کهگیلویه و بویراحمد با توصیفی از مسئولیت در نظام دینی گفت: مسئولیت‌ها در نظام دینی به جهت رفع و انجام حوائج و خواسته‌های مردم است، منصوب می‌شویم حوائج و نیازهای مردم را مرتفع کنیم در آموزه‌های دینی آمده که رفع حوائج نیازمندان به خدمت، یک نعمت است.

معاون سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ادامه داد: فردی که مسئول شد و خواسته‌ به او روی آورد آن نعمت است و شکرگذاری آن نعمت انجام صحیح کار است که رضایت خدا و خلق را به همراه دارد.

هاشمی‌مقدم با بیان اینکه فردی که توانایی برای قبول مسئولیت دارد نباید سر باز بزند و رد کند  چرا که در نظام اسلامی هر چه مدیران ما قوی و عالمانه باشند به همان میزان به عزت و مقبولیت نظام افزوده می‌شود، گفت: باید مسئولیت را به فرد توانا داد البته به همان میزان که فرد توانا عزت آفرین است فرد ناتوان هم ذلت‌آفرین است لذا باید بکوشیم افراد توانا را بشناسیم به کار گیریم.

وی با بیان اینکه چنانچه فردی که توانایی نداشته باشد در منصبی قرار گیرد، خیانت و غصب عنوان است، افزود: این فرد خودش باید بگوید توانایی ندارد این نگاه دینی به مسئولیت‌ها است.

هاشمی‌مقدم به تاخیر در برگزاری مراسم معارفه مدیرکل ثبت اسناد و املاک کهگیلویه و بویراحمد اشاره کرد و گفت:  عدم نگاه سازمان به نیروی بومی دلیل تاخیر در برگزاری این مراسم بود اما آقای خوب با همکاری کارکنان ثبت اسناد استان کهگیلویه و بویراحمد توانست در این مدت بدرخشد و خود را نشان دهد، نظر سازمان هم تغییر کرد که چنانچه فرد بومی عملکرد خوبی داشته باشد عهده‌دار مسئولیت شود.

 معاون امور اسناد سازمان ثبت املاک و اسناد کشور ضمن قدردانی از خدمات ۸ ساله مدیرکل سابق ثبت اسناد و املاک کهگیلویه و بویراحمد افزود: علاقه‌مند بودیم سعید محوری در این جلسه بود تا از خدمات ۸ ساله‌اش تقدیر می‌شد اما دریغ که وی حضور ندارد بدون شک روح وی از خدماتی که در این استان انجام داده بهره‌مند است این ساختمان و سالن آبرومندی که برای ثبت اسناد ساخته شد از زحمات وی بود.

این مسئول با بیان اینکه مدیران ما در  همه کشور توانستند ساختمان سازمان را از حالت کهنگی و فرسودگی خارج کنند گفت: ساختمان سازمان در کهگیلویه و بویراحمد در حد یک ساختمان شهرستان نبود اما مرحوم محوری خوب عمل کردند  که به روح او درود می‌فرستیم.

وی با اشاره به سخنان جامع و کامل رئیس کل دادگستری کهگیلویه و بویراحمد به رسالت و وظایف سنگین اداره کل ثبت املاک و اسناد اشاره کرد و گفت: اگر یک بی‌دقتی کوچک انجام شود خسارت به بار خواهد آمد، ضمن اینکه هنوز برخی از ادارات ما در فقر و رنج ساختمانی و تجهیزاتی هستند اما در این استان به دلیل ارتباط نزدیک دادگستری و ثبت اقدامات خوبی انجام شده که جای تبریک دارد.

 وی با بیان اینکه علی‌رغم  وظایف سنگین با کمبود نیرو مواجه هستیم، گفت: تشکیلات به موقع توسعه پیدا نکرد پست‌ها خالی هستند، زمانی که باید بر پست‌ها اشرافیت پیدا می‌کردیم این کار صورت نگرفت که انتظار داریم حداقل مشکلات در این استان رفع شود تا شاهد عقب ماندن از وظایف نباشیم.

این مسئول با اشاره به استمداد از خداوند در همه امورات گفت: سازمان ثبت اسناد و املاک یک سازمان عریض و طویلی است و تکالیف سنگینی بر عهده دارد،  ۱۱۰ سال قدمت این سازمان است و قدیمی‌ترین قوانین  و مقررات را دارد البته الکترونیکی کردن خدمات به مردم را سرلوحه قرار دادیم و تمامی خدمات سنتی و دفتری حتی در دفاتر ثبت ازدواج و طلاق حذف شد .

هاشمی‌مقدم به محورهای مورد توجه آقای خدایان رئیس سازمان پس از حضور آیت‌الله رئیسی در قوه قضاییه اشاره و عنوان کرد: اجرای طرح کاداستر یکی از این برنامه‌ها بود، از سال ۹۴ تکلیف پیدا کردیم ظرف ۵ سال انجام دهیم که با وجود مشکلات تنها ۲۰ درصد تثبیت مالکیت صورت گرفت.

 این مسئول عنوان کرد: پس از گذشت ۵ سال و تنها ۲۰ درصد پیشرفت طرح کاداستر برنامه‌ای طی سال جاری در دستور کار قرار گرفت و چون نقشه بردار برای این کار بزرگ نداریم ناچارا برون سپری و از بخش خصوصی کمک گرفته شد که کار در برخی استان‌ها شروع شده، مسابقه خوبی انجام شده که تثبیت مالکیت به خصوص در اراضی ملی را به این صورت انجام دهیم.

وی به نتیجه رسیدن این طرح را نیازمند همکاری همه حوزه‌ها با ثبت املاک و اسناد دانست و گفت:  انتظار داریم ادارات کل همکار از جمله منابع طبیعی و امور اراضی پای کار بیایند که در این استان این عدم همکاری را نداریم که اگر هست بدانند مُر قانون حد نگار ادامه یابد و اگر همکاری نشود به عنوان ترک فعل قابل پیگیری است البته امیدواریم در کمترین زمان جشن مالکیت همه اراضی ملی را بگیریم.

وی دومین موضوع مهم را اجرای اسناد رسمی دانست و گفت: اجرای اسناد رسمی یکی از بازوهای توانمند دستگاه قضایی است چند سال از این برنامه می‌گذرد  اما انتظاری که می‌رفت برآورد نشد. سامانه اجرا هم ارتقاء پیدا کرد همه شاهدیم چه تحولی ایجاد شد اما باز ناقص است ما هنوز ارتباط الکترونیکی برای بستن حساب‌ها یا توقیف خودرو را برای عزیزان راهور نداریم که امیدواریم این ارتباط الکترونیک انجام شود.

اختلاف مالکیت ریشه بسیاری از نزاع‌ها در کهگیلویه و بویراحمد

حسن نگین‌تاجی رئیس کل دادگستری کهگیلویه و بویراحمد گفت: یکی از مهمترین حقوق بنیادی در نظام قضایی که به آن اهمیت داده می‌شود حق مالکیت و اصل احترام به مالکیت خصوصی اشخاص است که در ۳۶ کشور جهان به آن پرداخته شده و در قانون اساسی ایران هم مورد توجه قرار گرفته است.

رئیس شورای قضایی کهگیلویه و بویراحمد افزود: در ماده ۳۰ و ۳۱ قانون مدنی به اصل مالکیت  و همچنین قانون ثبت اسناد هم این مهم دیده شده است.

وی ادامه داد: آیت‌الله رئیسی چند وقت پیش به حجم بالای پرونده‌های اختلافات ملکی اشاره داشتند و اینکه مردم معاملات را شخصی یا در بنگاه‌ها انجام می دهند و از مراجعه به دفاتر اسناد و املاک خودداری می‌کنند لذا فرهنگ استفاده از مراکز ثبت اسناد در بین مردم ایجاد شود.

مقام ارشد قضایی کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه اعتبار اسناد رسمی بسیار بالا است، گفت: فرهنگ استفاده از دفاتر ثبت اسناد در رسانه و مردم ایجاد نشده که معایب اسناد عادی را بدانند اگر می‌دانستند این میزان پرونده در دستگاه قضایی شکل نمی‌گرفت.

نگین‌تاجی با بیان اینکه در سطح کلان آموزش و دوران کارآموزی به بحث مالکیت توجه شود، افزود: بسیاری از پرونده‌ها تصرف عدوانی است فرد می‌داند مالک نیست اما تلاش می‌کند املاک را به نام خود ثبت کند.

رئیس کل دادگستری کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: در بررسی‌های صورت گرفت ریشه بسیاری از نزاع‌هایی که به قتل و سایر جرایم منجر می‌شود همین بحث اختلاف مالکیت است.

وی خاطرنشان کرد:  متاسفانه بحث ثبت اسناد به خوبی انجام نشده، حدود ۴۰ درصد طرح کاداستر و ثبت اراضی ملی شکل گرفته است که وظیفه ثبت اسناد و املاک استان تثبیت حق مالکیت است تا مالکیت‌ها مشخص باشد.

وی در پایان انتصاب آقای خوب به عنوان مدیرکل ثبت اسناد و املاک کهگیلویه و بویراحمد  را تبریک گفت و ضمن گرامیداشت یاد و خاطره زنده‌یاد سعید محوری گفت: کار در اداره ثبت و اسناد کار و وظیفه مهم و خطیری است.

در این مراسم “زمان خوب” به عنوان مدیرکل ثبت املاک و اسناد کهگیلویه و بویراحمد منصوب شد.

گفتنی است که پیش از این زنده یاد دکتر سعید محوری به مدت ۸سال مدیریت این اداره کل را عهده دار بود. در پایان این مراسم زمان خوب بعنوان مدیرکل جدید ثبت اسناد و املاک استان کهگیلویه و بویراحمد معرفی شد، آقای خوب پیش از این به مدت ۱۰ ماه سرپرست و معاونت املاک و کاداستر را برعهده داشت.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

همراه اول

گزارش تصویری

گردشگری

خبرگزاری های کشوری سایت‌های استانی