تاریخ انتشار : دوشنبه 6 جولای 2020 - 15:22
کد خبر : 15630

پیشرفت جامعه بشری مرهون کتابت تجارب پیشینیان و انتقال به نسل بعد بوده است

پیشرفت جامعه بشری مرهون کتابت تجارب پیشینیان و انتقال به نسل بعد بوده است

دکتر سید منوچهر سیف السادات از فعالان سیاسی و اجتماعی در یادداشتی به مناسبت روز قلم ضمن تبریک این روز به همه اندیشمندان و نویسندگان به اهمیت این روز و نوشتن از دیدگاه احادیث و روایات دینی و صاحبنظران پرداخته است. در این یادداشت آمده است:

آفتاب دنا : پیشرفت جامعه بشری در تمام علوم موجود مرهون کتابت تجارب پیشینیان و انتقال به نسل بعد بوده است، اگر بشر تجاربش را به وسیله نوشتن به نسل‌های آینده منتقل نمی‌کرد، قطعا ما هنوز در ساخت ضعیف ترین وسیله زندگی ناتوان بودیم.

دکتر سید منوچهر سیف السادات از فعالان سیاسی و اجتماعی در یادداشتی به مناسبت روز قلم ضمن تبریک این روز به همه اندیشمندان و نویسندگان به اهمیت این روز و نوشتن از دیدگاه  احادیث و روایات دینی و صاحبنظران  پرداخته است. در این یادداشت آمده است:

چو من ماهی کلک آرم به تحریر  تو از نون و القلم می پرس تفسیر ( حافظ)

 روز قلم به همه ی اندیشمندان مبارکباد:

پس از خلقت بشر اولین چیزی که به وی آموخته شد بیان بود.

”خلق الانسان و علمه البیان”

بیان لفظی است که از زبان جاری می شود و در هوا محو می‌گردد، اگر آن الفاظ به وسیله نوشتن مقید و ثابت نگهداشته نشوند، پس از مدتی فراموش و از بین می‌روند.

    کل علمٍ لیس فی القرطاس ضاع     کل سرٍ جاوز الاثنین شاع

 پیشرفت جامعه بشری در تمام علوم موجود مرهون کتابت تجارب پیشینیان و انتقال به نسل بعد بوده است، اگر بشر تجاربش را به وسیله نوشتن به نسل‌های آینده منتقل نمی‌کرد، قطعا ما هنوز در ساخت ضعیف ترین وسیله زندگی ناتوان بودیم.

   هر که آمد عمارتی نوساخت        رفت منزل به دیگری پرداخت  (سعدی)

 نوشتن عرضه ی کالای فکر محقق به بازار است. نوشتن رمز بقا بشر است و بخشی از حقوق نسل آینده.

 بیائیم با نوشتن نسل آینده را از حقوقی که به گردن ما دارند محروم نکنیم و دین خود را نسبت به آنها ادا نمائیم.

 علی علیه السلام می فرماید ؛

“قیدوا العلم بالکتابه” دانش را با نوشتن خود حفظ کنید. چون میراث بشر با نوشتن پایدار می ماند.

 بی شک کسانی که مدتی در این صحنه هستی زندگی می‌کنند تجارب و اطلاعاتی بدست می‌آورند که ماحصل امتحان روزکار از هر انسانی است.

 روزگار بد آموزگاری است       اول امتحان میگیرد بعد درس می دهد.

 این درسی که بشر به قیمت شیره ی جانش از این آموزگار، این مام سیه پستان بی رحم و این زال سپید ابرو که بدون اینکه درس دهد امتحان می گیرد، می آموزد، بسیار با ارزش است، لازم است نوشته شود و به نسلهای آینده منتقل گردد. چون هر شخص یکبار از این راه می گذرد و فقط خاطره ای از او می ماند که اگر مکتوب نشود پس از مدتی محو می گردد و شاید نوه ها و نبیره ها هم اسم آن را ندانند، چه رسد به دیگران.

    زیرا هر شخص با مردنش همه دانش او دفن می‌شود.

  به قول ژاله اصفهانی: ” زندگی صحنه یکتای هنرمندی ماست.   

   هرکسی نغمه ی خود خواند و از صحنه رود.    

صحنه پیوسته بجاست.   

  خرم آن نغمه که مردم بسپارند به یاد”

صحنه زندگی، عبور رهگذر از نقطه تولد به نقطه مرگ است. خرم آن کس که تجاربش( ارث معنوی اش ) را با نوشتن برای ورثه باقی بگذارد تا مردم آن را به یاد بسپارند. نه ارث مادی اش را که برای ورثه دعوا بجا بگذارد.

چه بسا کسانی از بزرگان دیارمان بدون استفاده از صندوقچه اسرارشان، فرهنگ و تاریخ  نانوشته ی خود را به همراه صندوقچه تابوت به دیار دیگر می‌برند. هزار افسوس از تجارب نانوشته برای نسل‌های آینده.

 پیشنهاد:

 ۱- یک قلم و دفترچه جیبی همیشه همراه خود داشته باشیم، در طول روز در جلسات و محافل و در اوقات تنهایی هر نکته جالب و آموزنده ای که می‌شنویم در آن یادداشت کنیم از قبیل ضرب المثل، لغات جدید، حکایت جالب و …

 ۲- یک دفتر بزرگ و یا تقویم بزرگ در خانه نگهدارید. شب قبل از خوابیدن تمام خاطرات و اندوخته دفترچه کوچک را با قید تاریخ به آن وارد کنید.

۳- خواب هایی که شب می‌بینید، صبح به محض بیدار شدن در دفتر بنویسید چون خواب رویاست زود فراموش می شود. با این کار حرف هائی که روزانه می شنوید را با نوشتن ببندید تا از ذهن شما فرار نکنند و فراموش نشوند. بعد از چند سال متوجه می شوید چه گنجینه ی بزرگی دارید.  با این کار حداقل در پایان عمر یک کتاب ارزشمند حاوی تجارب و اندیشه هایی که ماحصل عمرتان است را برای آیندگان به ارث می گذارید.

  به قول انیشتین هر انسانی باید به اندازه موج سنگریزه ای که به دریا می اندازد با نوشتن، موجی در سکون این جهان هستی بوجود آورد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

همراه اول

گزارش تصویری

گردشگری

خبرگزاری های کشوری سایت‌های استانی