تاریخ انتشار : دوشنبه 6 آوریل 2020 - 18:02
کد خبر : 15062

کرونا روزهایِ شادی‌بخشِ همدلی با اعضای خانواده

کرونا روزهایِ شادی‌بخشِ همدلی با اعضای خانواده

روزمرگی‌ها و مشغله‌های زندگی دورهمی‌های اعضاء خانه را از ما ربوده‌ بود که این روزها کرونایی باعث شده لحظات مفرح و شادی را در کنار اعضای خانواده بگذرانیم. این روزها می‌تواند جلوه‌کننده همدلی‌ها و نزدیک کردن دلها به همدیگر باشد

آفتاب دنا – سید ولی موسوی // از زمان شیوع ویروس کرونا در کشور، کهگیلویه وبویراحمدی ها مانند همیشه برای کمک و همراهی پیش‌قدم شدند و تا کنون همدل و یکصدا اقدام‌های ارزنده‌ای برای گذر از بحران کرونا انجام داده‌اند.

مدارس، دانشگاه‌ها و بسیاری مشاغل به تعطیلی کشیده شد، پزشکان، پرستاران، تمامی کادر درمان، مسئولان بهداشتی و حتی غیر بهداشتی و مردم در کنار هم قرار گرفتند تا با کمک و همراهی هم این بحران را پشت سر بگذارند.

مردم در قالب گروه‌ها و داوطلبانه برای تولید و تهیه ماسک، ضد عفونی کردن و هر کمک دیگری در کنار هم قرار گرفتند و برای حل بحران هر چه در توان دارند انجام می‌دهند.

تشکیل پویش‌های مردمی از همه سلایق و جریانها برای کمک به دولت در این شرایط بحرانی از اقدامات خوبی بود که در این دوران شکل گرفت.

شاید زیباترین  اقدامات در این روزهای کرونایی تشکیل پویش‌های مردمی در زمینه برگزاری توسلات و استمداد از درگاه لایزال الهی و ائمه معصومین (ع) برای برون رفت از این شرایط است.

بیماری کرونا و پیشگیری از شیوع آن این روزها به یکی از دغدغه‌های مهم مسئولان و آحاد جامعه تبدیل شده است که در این میان پزشکان و پرستاران به عنوان مدافعان سلامت نقش بی بدیلی در مقابله با این ویروس دارند.

مدافعان سلامت با فداکاری‌های بسیار در شرایط خاص و درمان بیماران مبتلا به کرونا، برگ زرینی از خدمات خود به مردم به یادگار می‌گذارند.

سفید پوشانی که با به خطر انداختن سلامتی خود فداکارانه در خط مقدم مقابله با کرونا حضور تاثیرگذار دارند و با جانفشانی و تلاش خود سلامتی را به عنوان زیباترین هدیه زندگی به ارمغان می‌آورند.

درست است که هراس از بیماری‌های واگیردار همواره همراه بشر بوده است، اما آنچه که می‌تواند امیدبخش باشد این است که هرچه می‌گذرد، انسان در کنترل بیماری‌های واگیردار صاحب دانش و تجربه بیشتری می‌شود و در ایران که از سطح بالای دانش پزشکی جهان قرار دارد، مهار و نابودی کرونا اقدامی است که بطور قطع در کوتاه‌ترین زمان ممکن رخ خواهد داد.

در چهل و یک سال اخیر، صدها و حتی هزاران حادثه و اتفاق‌های مترقبه و غیرمترقبه برای ایران اسلامی رخ داد و مردم ایران در مصاف با همه وقایع صلابت و استواری خود را در غلبه بر هر شرائط فوق‌العاده حساس به اثبات رساندند که کرونا در مقابل آنها در سطح فرصتی برای پیروزی دیگر این ملت قرار دارد

کرونا ویرویس در این ایام روزهایِ شادی‌بخشِ همدلی با اعضای خانواده را فراهم کرد که می توان گفت فرصتی برای اینکه  لحظات در کنار همدیگر را قدر بدانیم. 

روزمرگی‌ها و مشغله‌های زندگی دورهمی‌های اعضاء خانه را از ما ربوده‌  بود که این روزها کرونایی باعث شده  لحظات مفرح و شادی را در کنار اعضای خانواده بگذرانیم. این روزها می‌تواند جلوه‌کننده همدلی‌ها و نزدیک کردن دلها به همدیگر باشد .

ما با گرد هم آمدن اعضای خانواده در ساعات بیشتری، با هم بازی‌های فکری انجام می‌دهیم، فیلم می‌بینیم، کتاب می‌خوانیم و با هم دقایق بیشتری گفت‌و‌گو داریم.

بیایید نیمه پر لیوان را ببینیم ،کرونا لاجرم می‌رود اما این ما هستیم که می‌مانیم در واقع کرونا باعث شده دل‌های ما به هم نزدیک‌تر شود.

این روزها به هرجا می‌نگریم اسم ویروس کرونا را می شنویم این ویروس مهمان ناخوانده تمام محافل شده  است.

در این روزها و لحظات در کنار هم بودن لحظه به لحظه اخبار کرونا را چک می‌کنیم که لازم هست کمتر اخبار منفی را دنبال کنیم ، اخبار اضطراب‌آوری که روح و روان ما را احاطه کرده است.

باید بدانیم که قدرت تخریب اضطراب کرونایی، از احتمال ابتلا به این بیماری و مرگ و میر ناشی از آن، خیلی بیشتر است.

 پیچیدگی روانی این موقعیت ممکن است  همه را از پا در بیاورد و سطح ایمنی بدن را به شدت کاهش دهد.

امواج رسانه‌ای لبریز از خبرهای منفی قابلیت صدمه زدن روانی دارند. ما نمی‌دانیم که عامل خطرساز کجاست؟ یا از چه طریقی به سراغ‌مان می‌آید؟ گویی ما در شبی تاریک میان ‌اشباح تسخیر‌کننده جسم و جان گرفتار آمده‌ایم. در چنین حالتی ترس‌های ناخودآگاه انسان، ناگهان بر سر او آوار می‌شود و آدم‌ها را از رفتار منطقی و واقع بینی دور می‌کند.

واقعیت آن است که کرونا نوعی مرض ویروسی با قدرت سرایت بالاست، اما علم پزشکی این نوید را می‌دهد که احتمال مرگ با این بیماری تنها دو درصد است.

همه متخصصان ایرانی و خارجی در مورد بیماری ویروسی کرونا می‌گویند باید مردم ایران اطمینان داشته باشند که چنانچه نکات بهداشتی را جدی بگیرند، از این مبتلا به این ویروس مصون خواهند ماند.

 افرادی که بیماری زمینه‌ای دارند ، فارغ از اینکه در چه سن و سالی به سر می‌برندبهتراست در خانه بمانند و خود را با مطالعه، هنرهای خانگی، دیدن فیلم و بودن در بین اعضای خانه سرگرم کنند.

با توجه به توصیه‌های پزشکان رعایت نکات بهداشتی، بهترین شیوه مبارزه با کروناست. برخی افراد ترس دارند، اما نسبت به رعایت نکات بهداشتی بی‌اعتنایند. شاید در  نگاه اول نکات بهداشتی کم اهمیت جلوه کند، اما واقعیت این است که رعایت کوچک‌ترین نکات بهداشتی ممکن است، نجات بخش جانمان شود.

مادران به‌عنوان محور اصلی خانواده می‌توانند کنترل‌کنندگان وضعیت بهداشتی اعضای خانه باشند. به محض ورود، باید دست‌ها را شست و حتی‌الامکان از‌ تردد در مکان‌های شلوغ خودداری کرد.

 و اما نکته مهمتر اینکه آرامش و دوری از استرس شرط پیروزی برکروناست. کودکان را در مقابله با کرونا دچار استرس نکنیم

کودکان ممکن است به روش‌های مختلفی نسبت به استرس واکنش نشان بدهند، مثلاً بیشتر به والدین بچسبند، مضطرب و گوشه‌گیر و یا عصبانی و آشفته شوند و حتی دچار شب‌ادراری شوند.

مهم این است که خودمان مراقب خودمان باشیم.  هرکدام از ما دست‌های‌مان را قبل از شست‌و‌شوی کامل به چشم و دهان‌مان نزنیم یا توی صورت دیگران سرفه نکنیم. به اطرافیان خود اصول صحیح خود مراقبتی را یاد دهیم، ولی نیازی نیست ادای دانشمندان نکوهش‌گر را در بیاوریم.

 به جای فوروارد کردن پست‌های ناامید‌کننده، هرچه طنز  در چنته داریم به همدیگر بفرستیم. ما این روزها به شاد بودن بیشتر از هر زمان دیگری نیازمندیم. شادی، در عین حال تقویت‌کننده سیستم ایمنی بدن است.

مهار ویروس کرونا در گرو همکاری و مشارکت مردم، ماندن آنها در منزل و پرهیز از مراودات اجتماعی تا زمان قطع زنجیره انتقال این ویروس است.

این صحیح نیست که مردم با کم توجهی به اصول بهداشتی و پیشگیری از بیماری کرونا، زحمات کادر درمان را هدر دهند و همچنان با حضور در خیابان‌ها و مکان‌های عمومی ویروس کرونا را به دیگران منتقل کنند.

مهمترین دلگرمی  این روزهای کادر درمانی، توجه بیشتر مردم به رعایت مسائل پیشگیرانه و ماندن در منزل است تا با همکاری همه بخش‌ها و آحاد جامعه هرچه سریعتر با قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا این بیماری ریشه کن شود.

مردم ولایتمدار استان کهگیلویه وبویراحمد در بحران کرونا با تمام ظرفیت و انسجام ستودنی در کنار مسئولان نظام سلامت قرار گرفتند و به نحو شایسته‌ای  عمل کرده اند، که امیدواریم خداوند رحمت الهی را شامل حال ما کند و به زودی شاهد برطرف شدن این بیماری در کشور و برگشتن روال عادی زندگی به مردم خوب ایران عزیز باشیم.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

همراه اول

گزارش تصویری

گردشگری

خبرگزاری های کشوری سایت‌های استانی