تاریخ انتشار : جمعه 31 ژانویه 2020 - 22:53
کد خبر : 14175

منطقه دشمن زیاری، ماهِ در خسوف؟

منطقه دشمن زیاری، ماهِ در خسوف؟

آفتاب دنا : دشمن زیاری های مقیم استان کهگیلویه و بویراحمد، یکی از پنج ایل اصیل لر زبان استان می باشند. درون حوزه و محدوده دشمن زیاری، طوایف: الیاسی،گشتاسبی، شیخعالی، سلطانعلی، بویری، قلندری، نویی، شیخ جابری و سادات تابعه (سادات مشهدی، سادات نورالدین عباس، سادات سید محمود) زندگی می کنند.

آفتاب دنا – مجید خوزان /// مردمان ایل دشمن زیاری در بسیاری از نقاط ایران زندگی می کنند اما اکثراً در جنوب ایران بخصوص، اُستانهای کهگیلویه و بویراحمد، استان فارس و استان خوزستان سُکنی دارند. مردمان این ایل از قدیم به بی باکی، شجاعت و صداقت معروف بودند. حاکم دشمن زیاری در زمان محمدزکی خان گَشتاسبی سکه بنام خود ضرب زد و در نهایت به جرگه کریم خان زند پیوست. پس از شکست زندیان و کشته شدن لطفعلی خان زند، دشمن زیاری ها توسط قاجاریان سرکوب شدند و مرکز حکومت خان دشمن زیاری (شهر دهدشت کنونی) به دست قاجاریان تسخیر و غارت شد. این وقایع باعث از هم گسیختگی و پراکندگی ایشان و کوچ برخی از طوایف این ایل به اقصی نقاط جنوب کشورگشت.

دشمن زیاری های مقیم استان کهگیلویه و بویراحمد، یکی از پنج ایل اصیل لر زبان استان می باشند. درون حوزه و محدوده دشمن زیاری، طوایف: الیاسی،گشتاسبی، شیخعالی، سلطانعلی، بویری، قلندری، نویی، شیخ جابری و سادات تابعه (سادات مشهدی، سادات نورالدین عباس، سادات سید محمود) زندگی می کنند. اکثر مردم ایل دشمن زیاریِ استان، در منطقه کهگیلویه، با مساحتی حدود ۹۸۴ کیلومتر مربع سکنی دارند. این منطقه با مرکزیت روستای قلعه دختر،  از شمال شرق و شرق به بویراحمد سفلی ، از شمال غرب و مغرب به حوزه طیبی ، از جنوب و جنوب شرق به  حوزه دهدشت، ضرغام آباد و سواری محدود می شود.

دشمن زیاری های بخش کهگیلویه بیشتر از راه کشاورزی، دامداری و باغداری ارتزاق می کنند. پیرامون این منطقه را، کوهستانهای بسیار زیبا و جذاب با پوشش انواع گونه ی گیاهی، درختان پر پشت بلوط، بنه، انجیر کوهی، بادام کوهی و …فرا گرفته است. وجود طبیعت بکر و باشکوه و منابع و ذخایر فراوان آب از جمله رودخانه های دایمی( مارون، جن، چاروسا و …) موجب کاشت برنج مرغوب، گندم، جو، پیاز، سیر و کاشت و نگهداری انواع درختان مرکبات (لیموترش، لیموشیرین، پرتقال، نارنگی)، زیتون، انگور، بادام، انار، و … گردید، به طوریکه تولیدات مرکبات فراوان و با کیفیت مثال زدنی این منطقه عامل اصلی کسب رتبه ششم کشوریِ استان کهگیلویه و بویراحمد در برداشت این محصول بوده و در واقع محصولات مرکبات این منطقه به تنهایی جوابگویی مصرف سالانه استان می باشد.  

همچنین عبور جاده ترانزیتی اصفهان- بندر امام از ابتدا تا انتهای این منطقه، وجود مراکز گردشگری از جمله، پل تاریخی و بین المللی قلعه دختر (آثارحکومت ساسانی و سلجوقی)،کلات ها، کوشک ها و قلعه هایی که از قدیم نام و نشان مراکز استراتژیک حکومتها بود و  بناها و کاخهای شگفت انگیز بر جای مانده از حاکمان و خوانین ادوار گذشته، روستاهایی که همچون نگینی درخشان در بین انواع درختان، گیاهان و شالیزارهای دل انگیز قرار گرفته، کوهها سربه فلک کشیده که همچون حصاری امن و سر سبز این منطقه را پاسبانی می کند، رودخانه های پرآب و خروشان، چشمه و چشمه سارهای جوشان و زلال، استخرهای طبیعی آب، انواع باغات و مراکز تفریحی و این همه زیبایی های باور نکردنی طبیعی، و پتانسیل های فراوان دیگرکه در اکثر اوقات میزبان عده ی کثیری از گردشگران و مسافران استانهای همجوار، بخصوص استانهای خوزستان و بوشهر می باشد، هیچ گاه باعث نشد تا این منطقه کم نظیر، حداقل به عنوان یک شهر، مورد توجه مسئولینی قرار گیرد که متاسفانه یا ساخت اندیشه و تراوش افکارشان بر بنای ناسیونالیستی و طایفه گراییست و یا آنقدر کج فهم و منجمد افکارند که سره را از ناسره تشخیص ندهند و یا هم شریک دزدند و هم رفیق قافله.

طبق تعریف بخش در قانون تقسیمات کشوری،  منطقه دشمن زیاری همه ی ویژگی های بخش شدن را دارد. با در نظر گرفتن آمار قریب ۸۳ روستای این منطقه که تعداد قابل توجهی از آنها بالای ۱۰۰ خانوار جمعیت دارد (راک،قلعه دختر،کلات،لیرکک، کوشک،  برآفتاب،  گچی،گندک،قلعه گل،  و …) این پتانسیل وجود دارد که روستای قلعه دختر به خاطر ویژگی های استراتژیکی، واقع شدن در بین اکثر روستاهای دشمن زیاری و دسترسی آسان مردم همه ی روستاهای منطقه، برای مرکز بخش مشخص شود. همچنین با دقت در تبصره ۲ ماده ۶ قانون تقسیمات کشوری که می گوید” در نقاط کم تراکم، دورافتاده و نقاط محروم و توسعه نیافته و همچنین جمعیت عشایری که بیش از شش ماه در منطقه حضور دارند با توجه به کلیه شرایط اقلیمی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی تا حداقل ده‌هزار نفر جمعیت با تصویب هیأت وزیران و درموارد استثنائی با تصویب مجلس، جمعیت بخش می‌تواند کمتر از میزان فوق باشد.” به دلیل محرومیت، کم تراکمی روستاها،  روستاهای اقماری ، توسعه نیافتگی و نیز به خاطر موقعیت خاص فرهنگی، اجتماعی و ساختاری منطقه دشمن زیاری که از طرفی فاصله ی زیادی از شهرستانِ در مرحله ی تصویبِ قلعه رئیسی یا دیشموک دارد  و از طرف دیگر فاصله بیشتر روستاهای این منطقه از شهرستان کهگیلویه و بی توجهی دراز مدت مسئولین شهرستان کهگیلویه به این منطقه  و همچنین ساختار و حس ناسیونالیستی ایلی و طوایفی استان که متاسفانه قوی ترین عامل بی توجهی یا کم توجهی به بعضی افراد یا طوایف و ایلات است و قرار گرفتن منطقه دشمن زیاری با برچسب ایل دشمن زیاری در بین ایل بهمئی با داشتن شهرستان و بخش و دهستانهای  تابعه، ایل طیبی با داشتن شهرستان، شهر، بخش و دهستان ، سادات امامزاده علی با داشتن شهرستان ، شهر و بخش و دهستان، بخش طایفه زیلایی، شهرستان، بخش، و دهستان طایفه تامرادی و …. واقع شده  و منطقه دشمن زیاری همچون گذشته از لحاظ توجه و تقسیمات کشوری مورد کم توجهی و فراموشی قرار گرفته، که این کم لطفی، بی مهری و بی توجهی را شایسته نام و نشانِ ایل و تبار خود که با شجاعت و بی باکی در تمامی صحنه ها حضور داشته، ندانسته و این معضل، زمینه را برای هرگونه نارضایتی مهیا می سازد. لذا عوامل و دلایل ذکر شده دست مسئولین و دست اندرکاران را برای حل مشکل مردم این منطقه باز خواهد گذاشت.

طبق قانون کشور جمهوری اسلامی ایران، ارتقای مناطق در تقسیمات کشوری به عنوان یکی از راهکارهای توسعه بیشتر مناطق کشور مورد توجه بوده است. در این جمله تاکید بر واژه ی “توسعه بیشتر مناطق” شده است.  کلمه ی توسعه یعنی وسعت و رشد همه جانبه و همه سویه. حال سوال اینجاست، منطقه ی دشمن زیاری با وجود داشتن جمعیت کافی، آب فراوان، زمینه های گردشگری گسترده، کوهستانهای پربار و پوشیده از گونه های متعدد درختان، واقع شدن این منطقه در مسیر ترانزیتی جاده ی ملی اصفهان-بندر امام و جاده ی مواصلاتی دهدشت به منطقه طیبی و بهمئی،  مستعد سرمایه گذاری هایی در بخش صنعت، کشاورزی، دامداری و گردشگریست  و  نسبت به خیلی از مناطقی که پتانسیل بسیار کمی برای بخش یا شهرستان شدن داشته اند، چرا عقب نگهداشته شده است؟

در انتها به عرض می رسانیم که ابتدایی ترین خواست ها و چراهای بی پاسخ ما موجب شد تا عقده هایمان ، همچون آتشی شود در زیر خاکستری که عامدانه یا نا آگاهانه به دست عده ای طراحی و بر چهره این مردم شایسته پاشیده شده و می شود. باشد که تامل کنید و درس بگیرید و آنچه شایسته ی این مردم است انجام گردد تا از مهاجرت بی رویه مردم این منطقه جلوگیری شود و قهر خود را به انتخابات پیش رو نگسترانند، خود را تافته جدا بافته از حکومت و دولت ندانسته و هم رکاب هم، عدالت و شایسته سالاری را همه گیر و فاصله ی، طبقاتی را در مسیر ایرانی آباد کم و کم رنگتر کنیم.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

همراه اول

گزارش تصویری

گردشگری

خبرگزاری های کشوری سایت‌های استانی