تاریخ انتشار : دوشنبه 16 سپتامبر 2019 - 9:52
کد خبر : 13359

نهضت ارائه خدمات درمانی با ریسک مدیریتی/تمام خدمات مورد نیاز بیماران تامین شده است

نهضت ارائه خدمات درمانی با ریسک مدیریتی/تمام خدمات مورد نیاز بیماران تامین شده است

پیام اکبری گفت: در سال های اخیر، ارتقای شاخص‌های درمانی، تلاش در راستای خدمات دهی مطلوب به مردم و توسعه فضاها و ارتقای هتلینگ بیمارستانی و کلینیک های مراکز درمانی از برنامه‌های اساسی این سازمان در استان بوده است.

اشاره :حوزه درمان سازمان تامین اجتماعی استان کهگیلویه و بویراحمد در چند سال اخیر باوجود برخی مشکلات اقتصادی و تحریم های گوناگون، توانست در راستای خدمت رسانی مطلوب به بیمه شدگان موفقیت هایی در زمینه تهیه تجهیزات پزشکی پیشرفته، افزایش تعداد پزشکان و کادر درمان، ارتقای هتلینگ و بهسازی کلینیک های درمانی بدست آورد.

بر اساس گفته های دکتر پیام اکبری معاونت درمان سازمان تامین اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد، سطح خدمات رسانی این سازمان در استان در سال های اخیر به حدی رسیده که هم سطح و هم تراز با خدمات دهی در بیمارستان های شهرهای بزرگ کشور از جمله شیراز است.

نصب تجهیزات پزشکی پیشرفته و به روز دنیا، افزایش تعداد پزشکان و کادر درمان، ارتقای هتلینگ و بهسازی کلینیک های درمانی و تنها بیمارستان ملکی تامین اجتماعی در کهگیلویه و بویراحمد از جمله اقدامات مهم انجام شده در این سال ها بوده است.

با تدبیر و درایت دکتر اکبری معاونت درمان سازمان تامین اجتماعی استان و همکاران پرتلاش ایشان  با استفاده از همه ظرفیتهای ملی واستانی و تعامل با دیگر دستگاههای مرتبط گامهای بلندی برای ارتقاء کیفی خدمات درمانی درمراکز درمانی تامین اجتماعی انجام گرفته که رضایت مندی بیمه شدگان تامین اجتماعی را در پی داشته است.

خبرنگار آفتاب دنا جهت اطلاع از فعالیتهای حوزه درمان سازمان تامین اجتماعی استان کهگیلویه وبویراحمد به سراغ دکتر پیام اکبری معاونت درمان این سازمان رفت که وی با رویی گشاده به دغدغه ها و مطالبات مردم در حوزه تحت مدیریتشان پاسخ داد .ایشان با تعهد و احساس مسئولیت مسائل مربوط به حوزه درمان بیمه شدگان را با جدیت پیگیری می کند و اقدامات  صورت گرفته در راستای ارتقای کمی وکیفی خدمات موید این ادعاست.

آنچه در پی می آید حاصل این گفتگوست که از نظر خوانندگان گرامی می گذرد.

ارتقای شاخص‌های درمانی در راستای خدمات دهی مطلوب به مردم

مدیر درمان تامین اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد در ابتدای این گفتگو با گرامیداشت ایام محرم و تبریک فرا رسیدن هفته دفاع مقدس و آغاز سال تحصیلی به طلایه داران علم ودانش گفت: تامین اجتماعی بزرگترین نهاد بیمه اجتماعی کشور و دومین سازمان تولید کننده درمان است که قریب به ۵۲ درصد از جمعیت کل کشور را تحت پوشش دارد که در استان  کهگیلویه وبویراحمد به دلیل صنعتی نبودن فقط ۴۲ درصد از جمعیت این استان تحت پوشش تامین اجتماعی هستند.

پیام اکبری افزود: به دلیل محدودیت های بیمه ای درمان مستقیم در استان ما دچار مشکل است به همین دلیل ما در حال حاضر از مجموع ۷شهرستان تنهادر ۳شهرستان مراکز درمان ملکی داریم و در ۴ شهرستان دیگر به دلیل سطح بندی خدمات قادر نیستیم که مراکز درمان ملکی داشته باشیم.

برای ایجاد یک درمانگاه عمومی باید حداقل ۲۰ هزار بیمه شده وجود داشته باشد

معاونت درمان تامین اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه در سطح بندی خدمات در سازمان تامین اجتماعی در شرایط عادی برای ایجاد یک درمانگاه عمومی باید حداقل ۲۰ هزار بیمه شده وجود داشته باشد، گفت: متاسفانه در شهرستانهای دنا، باشت، چرام و بهمئی به دلیل اینکه تعداد بیمه شدگان عمدتاً زیر۲۰هزار تا هستند امکان ایجاد مراکز درمانی را نداریم.

اکبری با اشاره به اینکه هم اکنون بیمارستان ۶۴ تخت خوابی یاسوج و پلی کلینیک های تخصصی دهدشت و گچساران بعنوان مراکز ملکی تامین اجتماعی در حال فعالیت هستند، افزود: مراکز درمانی سرپایی عمدتا خدمات کلینیک و پاراکلینیک ارایه میدهند، خدمات کلینیکی ما شامل ویزیت پزشکان عمومی، پزشکان متخصص دندانپزشک و مامایی است .

وی گفت: در مراکز ملکی چه در مراکز سرپایی چه در مراکز بستری خدمات ۱۰۰ درصد رایگان به بیمه شدگان ارایه می شود.

هزینه ۴۴۰ میلیارد ریالی برای ارتقای هتلینگ و بهسازی کلینیک های درمانی و بیمارستان تامین اجتماعی

معاونت درمان تامین اجتماعی در ادامه گفت: در سال های اخیر، ارتقای شاخص‌های درمانی، تلاش در راستای خدمات دهی مطلوب به مردم و توسعه فضاها و ارتقای هتلینگ بیمارستانی و کلینیک های مراکز درمانی از برنامه‌های اساسی این سازمان در استان بوده است.

اکبری افزود: در سه سال اخیر هزینه ارتقای هتلینگ و بهسازی کلینیک های درمانی و تنها بیمارستان ملکی تامین اجتماعی در کهگیلویه و بویراحمد  و نصب تجهیزات به روز در این مراکز افزون بر ۴۴۰ میلیارد ریال محاسبه شده است.

وی تاکید کرد: سال‌های گذشته در خصوص کمبود تخت ویژه برای بیمه شدگان مشکل اساسی وجود داشت و سبب می‌شد که افراد برای تکمیل درمان خود به خارج از استان سفر کنند.

ظرفیت اشغال تخت در بیمارستان شهدای گمنام یاسوج بیشتر از میانگین کشوری است

معاونت درمان تامین اجتماعی استان کهگیلویه و بویراحمد ، ظرفیت اشغال تخت در بیمارستان شهدای گمنام یاسوج را ۸۸ درصد عنوان کرد وگفت: حد نرمال اشغال تخت در کشور۷۰ درصد است که در استان  بیشتر از میانگین کشوری است.

اکبری افزود: در سطح استان با ۳۰۵ مرکز درمانی در حوزه های مختلف طرف قرارداد هستیم و با همه ی مراکز متقاضی قرارداد متنقد کردیم.

وی با اشاره به این که مهمترین مشکل مدیریت درمان استان بدهی به مراکز طرف قرارداد است، بیان کرد: تا اریبهشت ماه امسال ۵۲ میلیارد تومان به مراکز درمانی طرف قرارداد در سطح استان بدهی داریم. همچنین تامین اجتماعی استان از سازمان ها و دستگاه های مختلف حدود ۱۰۰ میلیارد تومان طلب دارد.

عدم وجود بیمارستان ناحیه ای براساس سطح بندی خدمات درمانی تامین اجتماعی

معاونت درمان تامین اجتماعی استان کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: براساس سطح بندی خدمات درمانی تامین اجتماعی باید در مراکز استان ها یک بیمارستان ناحیه ای مشتمل بر هشت بخش با ۹۶ تخت بیمارستانی وجود داشته باشد.

اکبری تصریح کرد: هم اکنون در استان کهگیلویه و بویراحمد به علت قصور صورت گرفته در سال ۷۴ این بیمارستان ناحیه ای را نداریم، در سال ۷۴ بیمارستان فعلی امام سجاد(ع) به عنوان بیمارستان ناحیه ای استان ساخته شد به دلایلی در زمان مدیریت وقت این بیمارستان را واگذار کردند.

وی  افزود: پس از ۱۰ سال بعد از مجوز دی کلینیکی که به یاسوج دادند در سال ۹۰ آماده بهره برداری شد اما به دلایلی به مرکز جراحی محدود و یا بیمارستان ۳۲ تخت خوابی تبدیل و به بهره برداری رسید.

نهضت ارائه خدمات درمانی با ریسک مدیریتی

معاونت درمان تامین اجتماعی استان کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: یک بیمارستان باید دارای استانداردهای اعتبار بخشی از جمله درمانگاه سرپایی، بخش های کلینیکی و پاراکلینیکی باشد.

اکبری بیان کرد: طی سال ۹۰ در چهار بخش داخلی، اطفال، داخلی عمومی و زنان شروع به کار کرد که بخش زنان در سال ۹۳ آغاز به کار کرد. در سال ۹۴ به بیمارستان درجه دو با اخطار تبدیل شده است که از خرداد ماه سال ۹۵ تلاش کردیم به داد مردم برسیم و با نهضت ارائه خدمات درمانی با ریسک مدیریتی شروع کرده ایم.

وی اظهارکرد: این بیمارستان را از ۳۲ تخت با ضریب ۶۴ به ۶۴ تخت بیمارستانی افزایش داده ایم که این اقدام با انتقال آشپزخانه و بخش های پشتیبانی و برخی بازسازی ها انجام شده است.

با پیگیری مجدانه بخش‌های تخصصی که نیاز ویژه مردم در بیمارستان فعال شدند

اکبری با بیان اینکه در سال ۹۵ بیمارستان  شهدای گمنام تنها دارای بخش‌های اطفال، داخلی، جراحی عمومی و زنان و زایشگاه و اورژانس با پنج تخت بود که در سه سال اخیر کار توسعه (خرید و نصب تجهیزات پزشکی و همچنین ارتقای هتلینگ و بهسازی) این بیمارستان در دستور کار جدی قرار گرفت که خوشبختانه با پیگیری مجدانه بخش‌های تخصصی که نیاز ویژه ای برای مردم بودند جراحی، اوروئولوژی، مغز و اعصاب، چشم و گوش وحلق و بینی این بخش‌ها در بیمارستان فعال شدند.

هزینه ۲۴ میلیارد تومان برای تجهیز و بازسازی بیمارستان شهدای گمنام یاسوج

مدیر درمان تامین اجتماعی استان کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: طی سه سال اخیر ۴ میلیارد تومان بازسازی در این بیمارستان انجام شده و همچنین بالغ بر ۲۰ میلیارد تومان تجهیزات پزشکی خریداری و اضافه شده است. قوی ترین و بهترین تجهیزات تشخیصی، درمانی و اتاق عمل را در این بیمارستان تامین کرده ایم.

اکبری تصریح کرد: تنها مرکز انجام دهنده پی سی ان ال، اعمال جراحی تعویض مفصل و جراحی آی سی ال (ستون فقرات) در استان هستیم که در واقع فراتر از یک بیمارستان منطقه ای عمل می کنیم.

وی عنوان کرد: امسال بخش icu با پنج تخت، ccu با ۶ تخت و nicu با پنج تخت و نوزادان با ۶ تخت در بیمارستان شهدای گمنام یاسوج فعال شدند و هم اینک این بیمارستان از لحاظ دارا بودن تخت‌های ویژه بیمارستانی در شرایط مطلوبی قرار گرفته است.

خدمات غیر حضوری سازمان تامین اجتماعی، برای تسهیل امور بیمه شدگان

مدیر درمان تامین اجتماعی استان کهگیلویه و بویراحمد  در ادامه افزود: خدمات غیر حضوری سازمان تامین اجتماعی، برای تسهیل امور بیمه شدگان راه را بسیار هموار کرده و در کارها سبب کاهش هزینه ها، وقت و تسهیل در سرعت انجام امور شده است.

اکبری گفت: یکی از این خدمات نهضت الکترونیک سیستم نوبت دهی این سازمان به بیمه شدگان آن بوده است که بیمه شدگان می توانند به چهار شکل تلفنی، اینترنتی، USSD، اپلیکیشن تامین از سیستم نوبت دهی مراکز درمانی تامین اجتماعی استان استفاده کنند.

وی  با بیان اینکه نوبت دهی مراکز درمانی از طریق شماره گیری کد دستوری *۱۴۲#  برای بیمه شدگان این سازمان امکان پذیر است خاطرنشان گرد: بیمه شدگان با مراجعه به سایت سازمان تامین اجتماعی به آدرس www.tamin.ir  و قسمت نوبت دهی اینترنتی ضمن انتخاب استان ، شهر و مرکز درمانی مورد نظر خود می توانند نسبت به گرفتن نوبت از پزشک مورد نظر اقدام کنند.

راه اندازی سی تی اسکن بیمارستان شهدای گمنام یاسوج با اعتبار ۳ میلیارد تومان

همچنین سی تی اسکن بیمارستان شهدای گمنام یاسوج با تلاش های صورت گرفته در تیرماه امسال با اعتبار ۳ میلیارد تومان راه اندازی شد.

مدیر درمان تامین اجتماعی استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: بیمارستان شهدای گمنام یاسوج در سال ۹۸ از بیمارستان درجه دو با خطار به بیمارستان درجه یک ارتقاء پیدا کرده است. طی سال ۹۵ و ۹۶ این بیمارستان رتبه اول بیمارستان های کوچک مقیاس کشور، در مجموع بیمارستان های تامین اجتماعی طی مدت مذکور به ترتیب رتبه دوم  و سوم را کسب کرده است.

طرح توسعه بیمارستان شهدای گمنام در ۷۵۰۰مترمربع با همکاری نماینده بویراحمد ودنا

اکبری اظهارکرد: با بیان اینکه ۵۰۰ میلیون تومان هزینه بخش پاتولوژی این بیمارستان کرده ایم و فعال ترین بخش پاتولوژی استان را داریم، گفت: با همکاری نماینده بویراحمد طرح توسعه بیمارستان شهدای گمنام یاسوج در شورای عالی فنی و عمرانی سازمان تامین اجتماعی مصوب شده است.

وی ادامه داد: طرح توسعه این بیمارستان در هفت هزار و ۵۰۰ متر زمین اجرا خواهد شد که نقشه فاز اول آن آماده و در دستور کار هیئت مدیره برای تصویب بودجه است.

ظرفیت بیمارستان شهدای گمنام از ۶۴ تخت به ۹۸ تخت خواهد رسید

مدیر درمان تامین اجتماعی استان کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: با توسعه بیمارستان شهدای گمنام یاسوج ظرفیت این بیمارستان از ۶۴ تخت به ۹۸ تخت خواهد رسید که گره مشکل بیمه شدگان را که داشتن یک بیمارستان با تمام امکانات است رفع خواهد شد.

اکبری افزود: ظرفیت اشغال تخت در بیمارستان شهدای گمنام یاسوج ۸۸ درصد است در حالی که حد نرمال اشغال تخت ۷۰ درصد است.

راه اندازی سیستم تصفیه خانه فاضلاب بیمارستان با اعتباری بالغ بر ۵۰۰ میلیون تومان

وی با اشاره به فعالیت های زیست محیطی در این بیمارستان از جمله دفع بهداشتی فاضلاب، زباله و سیستم تصفیه فاضلاب بیان کرد: روزانه ۳۰ متر مکعب فاضلاب بیمارستانی وارد شبکه فاضلاب شهری می شد که با اعتبار بالغ بر ۵۰۰ میلیون تومان سیستم تصفیه خانه فاضلاب بیمارستان راه اندازی و هم اکنون ۲۵ متر مکعب از این فاضلاب را برای آبیاری فضای سبز استفاده می کنیم.

اکبری تصریح کرد: این تصفیه خانه قادر است در ساعت، ۱۰ متر مکعب فاضلاب ورودی را تصفبه کند و از ۳۰ متر مکعب آب، ۲۵ متر مکعب آن را بازیافت می‌کند که از این آب در آبیاری فضای سبز استفاده می‌شود.

اکبری افزود: در سال ۹۷ برای نخستین بار بیمارستان شهدای گمنام یاسوج (تنها بیمارستان ملکی تامین اجتماعی در استان) در بین مراکز درمانی و غیردرمانی توانست لوح مرکز خدماتی سبز را  به دلیل منطبق بودن سیستم های بهداشتی و درمانی با محیط زیست و نبود آلودگی را به خود اختصاص دهد

درحال پیگیری ایجاد و راه اندازی درمانگاه شهر سی سخت هستیم

مدیر درمان تامین اجتماعی استان کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: برای ایجاد و راه اندازی درمانگاه، در یک شهر حداقل ۲۰ هزار بیمه شده باید وجود داشته باشد که هم اکنون درحال پیگیری ایجاد و راه اندازی درمانگاه شهر سی سخت هستیم.

اکبری بیان کرد: ایجاد پلی کلینیک به وسعت سه هزار و ۵۰۰ متر مربع در گچساران نیز در دستور کار است و هم اینک ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی ابراز داشت: در صورت همکاری و تخصیص اعتبار لازم از محل سه درصد نفت امکان ساخت یک درمانگاه تامین اجتماعی در شهرستان بهمئی وجود دارد در این باره حتی زمین مورد نیاز به میزان بیش از ۲ هزار مترمربع برای ساخت این کلینیک درمانی آماده شده است.

احداث بیمارستان منوط به ۸۰هزار نفر بیمه شده است

مدیر درمان تامین اجتماعی استان کهگیلویه و بویراحمد اضافه کرد: بر اساس سطح بندی خدمات درمانی سازمان تامین اجتماعی در هر شهر باید ۸۰ هزار نفر بیمه شده وجود داشته باشد تا بتوانیم یک بیمارستان ۳۲ تختخوابی ساخته و ایجاد کنیم.

وی با اشاره به اینکه حدود ۴۶ درصد از جمعیت ۷۱۳ هزار نفری کهگیلویه و بویراحمد زیرپوشش بیمه درمانی تأمین اجتماعی هستند گفت: در سطح شهرستان بویراحمد ۱۱۶ هزار بیمه شده تامین اجتماعی وجود دارد.

مراجعه روزانه دو هزار مراجعه کننده به بخش های مختلف پلی کلینیک تخصصی یاسوج

اکبری تصریح کرد: ۳۲۰ هزار نفر بیمه شده سازمان تامین اجتماعی در کهگیلویه و بویراحمد موجود هستند اما به بیش از ۳۵۰ هزار نفر خدمات ارائه می شود.

وی افزود:  میانگین مراجعه بیمه شدگان این سازمان به کلینیک های درمانی تخصصی و همچنین بیمارستان شهدای گمنام یاسوج روزانه افزون بر هشت هزار نفر محاسبه شده و همچنین  میزان مراجعه بیماران به کلینیک تخصصی یاسوج روزانه حدود ۲ هزار نفر است.

اکبری با بیان اینکه تجهیزات این پلی کلینیک را ارتقا داده ایم، افزود: ۲۷ پزشک عمومی، متخصص و دندان پزشک قبل از سال ۹۵ در این پلی کلینیک به مردم خدمت می کردند که هم اکنون این تعداد به ۶۲ پزشک رسیده است.

مدیر درمان تامین اجتماعی استان کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: این مرکز درمانی در دو شیفت صبح و عصر فعالیت دارد البته دو هزار متر زمین در جوار این مرکز داریم که جهت توسعه به فضای فیزیکی پلی کلینیک اضافه می شود.

رشد ۶۴ درصدی عملکردی و ارائه خدمات درمانی در استان

معاونت درمان تامین اجتماعی استان در ادامه سخنانشان گفت: در بخش سرپایی مدیریت درمان تامین اجتماعی استان ۹۵ درصد و در بخش بستری ۸۵ درصد رضایتمندی مردم وجود دارد. بر اساس آمار ارائه شده ۶۴ درصد رشد عملکرد و ارائه خدمات درمانی در استان داشته ایم.

وی با اشاره به اینکه تعداد مراکز طرف قرارداد با حوزه درمان تامین اجتماعی استان ۳۰۵ مورد است، گفت: حذف دفترچه در ۷۰ درصد مراکز خصوصی طرف قرارداد در حال اجراست.

اکبری اظهار داشت: حذف دفترچه از نیمه دوم سال ۹۷ در مراکز تحت قرارداد این سازمان در کهگیلویه و بویراحمد آغاز شد اما زیرساخت‌های لازم برای تحقق ۱۰۰ درصدی این مهم مهیا نبود.

استخدام ۱۱۰ نیر طی سه سال اخیر

اکبری اظهارکرد: طی سه سال اخیر در مراکز درمانی تامین اجتماعی استان کهگیلویه و بویراحمد ۱۱۰ نیرو استخدام و به کار گرفته شده اند.

وی گفت: در این مدت برای توانمند سازی نیروهای انسانی این سازمان در مراکز درمانی، دوره های آموزشی این پرسنل نسبت به مدت مشابه سال های گذشته ۳۰۰ درصد افزایش داشته است.

رتبه برتر تنها بیمارستان ملکی تامین اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد

اکبری خاطرنشان کرد: تنها بیمارستان ملکی تامین اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد توانسته است که با بهره گیری از تجهیزات پیشرفته برای چند بار رتبه های برتر را در زمینه های مختلف از جمله آن ها تعداد تخت های بیمارستانی نسبت به بیمارستان های هم تراز خود کسب کند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

همراه اول

گزارش تصویری

گردشگری

خبرگزاری های کشوری سایت‌های استانی