تاریخ انتشار : جمعه 5 آوریل 2019 - 21:30
کد خبر : 11849

بقعه مطهرحضرت بی‌بی حکیمه(س) نگینی در جنوب ایران

بقعه مطهرحضرت بی‌بی حکیمه(س) نگینی در جنوب ایران

آفتاب دنا : مرقد مطهر امام زاده حضرت بی‌بی حکیمه)س( یکی از زیارتگاه‌های معروف جنوب کشور در طرح آرامش بهاری و نوروز ۹۸ میزبان خیل عظیم زائرانی از اقصی نقاط کشور و کشورهای حوزه خلیج فارس بود. بقعه متبرکه حضرت بی‌بی حکیمه)س( در حدود یک کیلومتری سمت شرقی روستای بی‌بی حکیمه(س) واقع در دهستانی مزین

آفتاب دنا : مرقد مطهر امام زاده حضرت بی‌بی حکیمه)س( یکی از زیارتگاه‌های معروف جنوب کشور در طرح آرامش بهاری و نوروز ۹۸ میزبان خیل عظیم زائرانی از اقصی نقاط کشور و کشورهای حوزه خلیج فارس بود.

بقعه متبرکه حضرت بی‌بی حکیمه)س( در حدود یک کیلومتری سمت شرقی روستای بی‌بی حکیمه(س) واقع در دهستانی مزین به همین نام از توابع شهرستان گچساران در استان کهگیلویه و بویراحمد واقع شده است. این بقعه منوره، در دامان کوه زرد (زردکوه) و تنگه بزرگ و طولانی در فاصله هشتاد کیلومتری جنوب غربی دوگنبدان (مرکز شهرستان گچساران) قرار دارد.

آستانه نورانی این امام‌زاده واجب التکریم، کانون معرفت زائرانی است که از سرتاسر کشور، به ویژه استان‌های هم جوار، کشورهای حوزه خلیج فارس و شیعه نشین از جمله کویت، قطر، بحرین، امارات و دیگر کشورهای عربی از قبیل لبنان، عراق، سوریه و عربستان، از سده‌های پیشین تاکنون با رایحه دوستی اهل بیت)ع(  و با توشه‌ای از معرفت، به زیارت و سیاحت این معصوم‌زاده می‌آیند.

این امام زاده بزرگوار، دختر باب‌الحوائج امام موسی کاظم(ع) و خواهر پیشوای هشتم شیعیان، امام رضا(ع)  می‌باشد. این میزبان با کرامت، مرهم دل‌های دردمند و زائران شیفته‌ای است که از اقصی نقاط ایران اسلامی و حتی کشورهای عربی و ساحل نشینان خلیج فارس، مقصد تبلور اعتقادی این دلدادگان می‌باشد. در تمام فصول سال و به ویژه ایام نوروز و اعیاد اسلامی، هزاران زائر با قصد قرب الهی، اظهار مودت و توسل به ساحت مقدس این معصوم زاده می‌جویند. این بقعه متبرکه با کد تفضیلی ۳۰۰۰۸۳۵۱۰۰۰۰۰۰ در سامانه جامع بانک مدیریت اطلاعات موقوفات و بقاع متبرکه سازمان اوقاف و امور خیریه ثبت شده است.

بارگاه مطهر امام زاده بی‌بی حکیمه(س) در حد فاصل بندر گناوه و شهر دوگنبدان، در فضایی تقریباً دایره شکل، بنا شده است. در ابتدا فضایی باز و طبیعی بوده که در دل غاری کوهستانی و صعب‌العبور، آستانه جان دلدادگانی است که در عمق دریای معرفت، غرق شناخت و اندیشه می‌شوند. شکل این مکان منحصر به فرد با حفظ نمای طبیعی آن سنگ تراشی شده و با علم معماری نوین، مستحکم و زبره کاری سیمانی شده است.

آرامگاه این بانوی علوی در نقطه مرکز دایره قرار نگرفته و به سوی شمال میل نموده است. در جوار این مکان روحانی، مزار دیگری، چشم نواز زائران قرار گرفته است که بر اساس روایات معتبر محلی متعلق به بی‌بی گل‌خاتون)س(کنیز با وفا و نجیب بی‌بی حکیمه(س) می‌باشد.

صحن این آرامگاه از کف تا سقف، ارتفاعی بیش از ده مترو مساحت صحن حرم بالغ بر ۴۲۰ متر مربع می‌باشد. از دهانه غار (ورودی آرامگاه) تا کف حرم تعداد ۱۴ پله در قسمت ورودی زنانه و ۱۳ پله در قسمت ورودی مردانه بکار رفته است و دیوار شیشه‌ای جایگاه زوار مردانه و زنانه را حائل شده است.

در سمت شمال غربی ضریح، درب کوچکی معروف به «باب المراد» وجود دارد که به استناد روایات متعدد، ورودی غاری بوده که بی‌بی حکیمه(س) با همراهی کنیز وفادار خود از دست دشمنان ظالمش در آن پناه گرفته است.

برای زیارت این آستانه متبرکه باید از میدان سرباز گچساران راهی شوید و پس از عبور از دهستان بی‌بی حکیمه(س) و همچنین آبادی‌های سکنه‌دار آب‌شیرین، کمبل، بابا کلان(ع)  و… در کانون گرم کرامت و جلب شفاعت آن بانوی مکرمه)س(، موج وسیعی از ارادتمندانی را می‌بینی؛ که مشتاقانه گرد حرم مطهرش زانوی شیفتگی بر زمین زده و برکات و کراماتش بر این اهالی دلدادگی جاری است. وجود بقاع متبرکه کاکا مبارک(ع) ، بابا کلان(ع) ، امام‌زاده محمد(ع)  و… در این مسیر و زیارت این اماکن مقدس، خود شمیم روح افزای دیگری است که به آرامی و طراوت، وجود زائران را عطرآگین نموده و مورد تکریم و مستحب زیارت می‌باشند.

اکوتوریسم مفرح و دیدنی، مناظر طبیعی بدیع، منابع عظیم نفتی و شعله‌های رقصان گاز، آب گرم و معدنی شفا بخش و مردم روستایی راستین و مهمان نواز بی‌بی حکیمه(س) و مهم‌تر از همه وجود مبارک و نازنین خواهر امام رضا(ع)  و بارگاه آسمانی این بانوی بزرگوار، این منطقه را به میعادگاه زائران و سیاحانی بدل نموده که به زیارت دل آمده و به سیاحت چشم. این مکان مقدس، فارغ از محاسبات مادی، وادی دل، دلدادگی و جاذبه‌های درونی است.

این بقعه متبرکه با قدمتی بالغ بر ده قرن، سیر تحولی گسترده‌ای در معماری، شکل‌گیری، ساخت و کاربرد هنرهای معماری ایرانی ـ اسلامی داشته است. در سال‌های اخیر، آخرین مرحله از این مسیر تحول، به همت اداره اوقاف و امور خیریه استان کهگیلویه و بویراحمد و سازمان‌های همراه، تغییرات بهسازی در حرم، گنبد، صحن و رواق، ساختمان رفاهی زیارتی، بازارچه، زائر سرا، سرویس‌های بهداشتی ـ رفاهی، دفاتر مخابراتی، فضای سبز، درمانگاه، آشپزخانه، سالن کنفراس، رستوران، انبارها، پاسگاه انتظامی و… صورت گرفته است.

توسعه و گسترش آستانه منوره، احداث و بهسازی بقعه متبرکه کاکا مبارک(ع)  و بی‌بی گل خاتون)س(، نصب و اتصال ضریح بی‌بی حکیمه(س) و کنیز باوفایش از دیگر فعالیت‌هایی می‌باشد که اهتمام بی‌شائبه‌ای در آن صورت گرفته است. شجره طیبه این امام زاده با کرامت که هم به سیادت علوی مفتخر است و هم مباهی به فاطمی است به استناد اسناد و روایات مختلف، اقوال سالخوردگان و اعتقادات محلی و معمرین از دختران بلا فصل حضرت امام موسی بن جعفر(ع)  می‌باشد.

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

همراه اول

گزارش تصویری

گردشگری

خبرگزاری های کشوری سایت‌های استانی