تاریخ انتشار : چهارشنبه 26 سپتامبر 2018 - 17:25
کد خبر : 10167

دفاع مقدس گنجینه ای ارزشمند برای نسل جوان

دفاع مقدس گنجینه ای ارزشمند برای نسل جوان

آفتاب دنا : امروز فرهنگ ایثار، گذشت و فداکاری پس از جنگ ۸ ساله به نمادهایی قدرتمند تبدیل شده است که می تواند سرلوحه پیشرفت و آبادانی کشور و گذر از شرایط سخت اقتصادی قرار گیرد. امروز به دورانی افتخار می کنیم که جوانان کم وسن سال ایران عزیز با ندای رهبر ومقتدای خویش امام

آفتاب دنا : امروز فرهنگ ایثار، گذشت و فداکاری پس از جنگ ۸ ساله به نمادهایی قدرتمند تبدیل شده است که می تواند سرلوحه پیشرفت و آبادانی کشور و گذر از شرایط سخت اقتصادی قرار گیرد.

امروز به دورانی افتخار می کنیم که جوانان کم وسن سال ایران عزیز با ندای رهبر ومقتدای خویش امام راحل عظیم الشانمان به جبهه های نبرد شتافتند و با تحمل رنج ها و مشقتها نگذاشتند یک وجب از خاک این سرزمین به دست دشمن بیفتد.

جوانانی که امام راحلمان در باره آنها می فرمودند : در کجای تاریخ سراغ دارید که جوانان یک کشور این قدر عاشق جنگ در دفاع از وطن خویش باشند.

دشمن در جنگ تحمیلی با همه قوا به میدان آمد و مردم با همه توان ایستادند ومقاومت کردند و به جهانیان نشان دادند که ملتی مقاوم در برابر هر توطئه ای هستند .نشان دادند ایران عزیز از کشورهای مهم وتاثیر گذار جهان اسلام است که نقش مهمی در معادلات جهانی دارد.

سوال‌هایی که در ذهن جوانان امروزی نقش می‌بندد این است که چرا شهدا  عاشقانه رفتند و جاودانه شدند؟! چرا دوران دفاع مقدس ما، مقدس شد؟! و حال رسالت و وظیفه نسل امروز در قبال شهدای هشت سال جنگ تحمیلی و در درجه نخست خانواده‌های معزز آنان چیست؟

با این حال، آنچه در این راستا مهم به نظر می‌رسد، این‌که ۳۱ شهریورماه ۱۳۵۹ رژیم بعثی عراق با چراغ سبز و حمایت اربابان خویش حمله ناجوانمردانه‌ای را علیه ملت ایران آغاز کردند تا به خیال خود نهال نوپای انقلاب را از ریشه بخشکانند، ولی ملت ایران و به ویژه جوانان با نثار خون پاک خویش نگذاشتند ذره‌ای از خاک کشورمان به دست بیگانگان بیفتد.

بنابراین، برای شناخت هرچه بهتر ماهیت هشت سال دفاع مقدس می‌توان به دیدگاه حضرت امام(ره) اشاره نمود. حضرت امام ماهیت جنگ ایران در برابر عراق را جهاد دفاعی بیان می‌کنند. ایران برای خدا قیام کرده است، برای خدا ادامه می‌دهد و جز دفاع، جنگ ابتدائی با هیچ کس نخواهد کرد(صحیفه نور،ج۱۶، ص۶۸).

با این حال، دفاع مقدس ملت ایران، در برابر دشمن تا دندان مسلح رژیم بعثی عراق، برگ زرینی در تاریخ انقلاب اسلامی به ثبت رساند که حضرت امام آن را یک امتحان الهی قلمداد کردند. از این رو، بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی در این باره می‌فرمایند: این‌که می‌بینید عراق به ایران حمله می‌کند، علتش گرفتن چهار وجب خاک نیست، بلکه علت اصلی آن ترس آنها از حکومت اسلامی و اتحاد اسلامی است. (صحیفه امام، ج۱۵، ص۵)

آنچه در این راستا مهم به نظر می‌رسد، تحقق راه، منش و اندیشه‌های این شهدا، معمار بزرگ انقلاب اسلامی و رهنمودهای مقام معظم رهبری در خصوص توسعه فرهنگ مقاومت، ایثار، گذشت، عزت، استقلال و آزادی و … در جامعه است که پیش از این، شهدای دفاع مقدس اینها را به ما آموختند.

عزت و اقتدار امروز ایران در عرصه‌های مختلف ثمره خون شهداست.

بدون تردید در طول هشت سال دفاع مقدس، شهدای عزیز،عزیز ترین گوهر وجودشان یعنی جان خویش را فدا کردند، تا ارزش‌های ناب اسلامی زنده بماند و به تعبیر قرآن شهدا در راه مقدس که همان” فی‌سبیل الله” است، کشته شدند، تا اسلام، قرآن و حدیث حفظ گردد. به همین اعتبار، شهدای هشت سال دفاع مقدس کشورمان نیز با نثار جان خود و با الگوگیری از مکتب عاشورا و قیام امام حسین(ع)، موجب حفظ و احیای فرهنگ اسلام ناب محمدی(ص) شدند، به طوری که عزت و اقتدار امروز ملت ایران در عرصه‌های مختلف به خاطر ثمره خون شهداست.

بدین‌سان، شهدای هشت سال دفاع مقدس به عنوان نماد ایثار، شهامت، شجاعت، آزادی، استقلال، صداقت، معنویت، افتخار و پایمردی ملت ایران، باید همیشه و در همه حال در فضای جامعه ما زنده باشند و از این رو، زنده نگه داشتن یاد و نام این شهدا، گام نهادن در مسیر حرکت و راه آنهاست و با برگزاری آیین‌ها و یادواره‌های مختلف از جمله برپایی هرچه باشکوه‌تر مراسم‌های هفته دفاع مقدس، قدمی هرچند کوچک برای معرفی و شناساندن راه و آرمان‌های شهدا برای آشنایی نسل جوان برداشت.

زنده نگه داشتن یاد شهدا موجب حفظ ارزش ها و استقلال کشور است و شاید کمترین حق شهدا احیای نام آنان و پیام ایشان باشد چراکه معرفی شهدا و زندگی ایشان و وصایای آنان بر روی آحاد جامعه به ویژه نسل جوان اثر گذار است

شهدایی که به گفته امام خمینی(ره) مجاهدینی بودند که با شهادتشان پیروزی انقلاب اسلامی را بیمه کردند.

ازسوی دیگر، بسیاری از تحلیلگران مسایل سیاسی و جامعه شناسان براین باورند که این جانفشانی‌های رزمندگان اسلام در طول هشت سال دفاع مقدس بود که امروزه از آن به موج بیداری اسلامی در منطقه و جهان یاد می‌شود که ضمن پیشبرد منویات پیامبر اکرم(ص)، برای مسلمانان جهان عزت و سربلندی به ارمغان آورده است.

آری این حماسه هشت سال دفاع مقدس بود که درس‌های زیادی به ایرانیان و به خصوص نسل جوان ایران زمین آموخت که امروزه همه ملت‌های آزاده جهان از این حماسه رزمندگان اسلام به افتخار یاد می‌کنند، بی‌شک باید بپذیریم، حماسه‌ای که با وجود حمایت همه جانبه کشورهای استکباری و حتی سازمان‌های به ظاهر بی‌طرف بین‌المللی از رژیم متجاوز بعث عراق ملت ایران با جان فشانی جوانان با غیرت ایرانی، برگی بی‌بدیل از شجاعت و شهامت را در تاریخ کهن ایران زمین به یادگار گذاشت تا جایی که امروزه برخی از آن به موج بیداری اسلامی یاد می‌کنند، چرا که این انقلاب اسلامی ایران و ایستادگی ملت ایران درجنگ تحمیلی بود که امروزه به الگوی اخلاقی ملت‌های آزادی خواه جهان والگویی برای مبارزات ملت‌های استکبارستیز تبدیل شده است.

ارزش‌های دفاع مقدس ضمن مکتوب شدن به نسل‌های دیگر نیز منتقل گردد

اگر به  بیانات و سخنان رهبر فرزانه انقلاب درخصوص دقاع مقدس توجه کرده باشیم به این نکته پی می‌بریم که ایشان دفاع مقدس را یک نمونه‌ شایسته برای خودسازی، طرحی از عاشورای حسینی، دفاع از یک حقیقت مقدس و این جنگ را یک گنج بیان می‌کنند که ذخیره‌ای تمام نشدنی است که باید ارزش‌های دفاع مقدس ضمن مکتوب شدن به نسل‌های دیگر نیز منتقل گردد.

مقام معظم رهبری دوران هشت سال دفاع مقدس را اوج افتخارات ملت ایران بیان می‌کنند. در این راستا رهبر انقلاب فرمودند؛«اگر بخواهیم انقلاب و کشور بیمه باشد، باید این شور و شوق، این حرکت عمومی و بسیج ملت را روز به روز تقویت کنیم.» لذا برای حفظ و انتقال ارزش‌های دفاع مقدس و برای تبیین نقش و جایگاه فرهنگ ایثار و شهادت به نسل آینده بایستی این فرهنگ با جدیت در برنامه‌ریزی فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی کشور مدنظر قرار گیرد.

دوران دفاع مقدس سند غرور ملت ایران برای نسل‌های آینده است

دوران دفاع مقدس سند غرور ملت ایران برای نسل‌های آینده است و گرامیداشت روزهای بزرگی چون هفته دفاع مقدس، فتح خرمشهر، عملیات‌های مهم این دوران و … فرصتی مهم برای تجدید پیمان با آرمان‌های شهدای هشت سال دفاع مقدس، انقلاب و امام راحل است، چرا که در حال حاضر اقتدار و سربلندی ایران عزیز به خاطر ایثار و جانفشانی شهدا بوده که باید برای تبیین فرهنگ و ارزش‌های دفاع مقدس برای نسل جوان کشور بیش از گذشته تلاش نماییم.

ملت ایران در طول هشت سال جنگ تحمیلی، ۲۸۸۷ روز در بوته امتحان پایداری و استقامت قرار گرفتند تا ثابت کنند، پیروزی از آن مومنان، حق‌طلبان، مظلومان و مجاهد‌ان فی سبیل‌الله است.

امروز جنگ پایان یافته، اما پایان جنگ، آغاز جنگ دیگری چون جنگ نرم، جنگ اقتصادی و … است و به فرموده امام راحل(ره) ” جنگ امروز ما، … جنگ با ابرقدرت‌های شرق و غرب نیست،… جنگ ما، جنگ مکتب ماست، علیه تمامی ظلم و جور، جنگ ما جنگ اسلام است علیه تمامی نابرابری‌های دنیای سرمایه‏‌داری و کمونیزم، جنگ ما جنگ پا برهنگی علیه خوشگذرانی‌های مرفهین و حاکمان بی‏‌درد کشورهای اسلامی است.

این جنگ سلاح نمی‏‌شناسد، این جنگ محصور در مرز و بوم نیست، این جنگ، خانه و کاشانه و شکست و تلخی کمبود و فقر و گرسنگی نمی‏‌داند. این جنگ، جنگ اعتقاد است، جنگ ارزش‌های اعتقادی انقلابی علیه دنیای کثیف زور و پول و خوشگذرانی است. جنگ ما، جنگ قداست، عزت و شرف و استقامت علیه نامردمی هاست.”

فراموش نکنیم که همان‌طور که درجنگ سخت با رژیم بعثی عراق جوانان کشورمان با نثار خون خود نگذاشتند یک وجب از خاک‌مان به دست دشمن بیفتد، امروز هم در جنگ نرم، تهاجم فرهنگی، جنگ اقتصادی و … نیز با ایمان و از خودگذشتگی ملت‌مان، به ویژه جوانان به پیروزی خواهیم رسید.

در هر حال دوران طلایی دفاع مقدس  یکی از درخشان‌ترین و مهم‌ترین بخش‌های تاریخ انقلاب اسلامی بود که امروزه الگویی برای مبارزات ملت‌های آزاده علیه استکبار جهانی تبدیل شده است وبه ملت ایران و به ویژه برای جهانیان درس‌های زیادی آموخت که در هیچ دانشگاه و مدرسه‌ای تدریس نمی‌شود.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

همراه اول

گزارش تصویری

گردشگری

خبرگزاری های کشوری سایت‌های استانی